Wciśnij mocno hamulec, gdy stoisz na światłach. Poznasz jego ukrytą funkcję
W nowoczesnych samochodach, jest tyle przydatnych funkcji, że czasem trudno o wszystkich pamiętać. Warto sobie od czasu do czasu przypomnieć o tych mniej oczywistych, dzięki którym korzystanie z samochodu będzie jeszcze bardziej komfortowe. A w nieoczywisty sposób może działać nawet hamulec.
Podjeżdżasz do skrzyżowania, widzisz, że świeci się czerwone. Stajesz i czekasz na zmianę świateł. Sprawdź, co się stanie, gdy wciśniesz mocno hamulec.
Zwykle, gdy chcemy ruszyć stojąc na wzniesieniu, powinniśmy zaciągnąć hamulec ręczny, a następnie koordynując zwalnianie sprzęgła, dodawanie gazu oraz stopniowe zwalnianie hamulca ręcznego, ruszyć bez obawy o to, że auto stoczy się do tyłu. Wygodniej jednak jest skorzystać ze wspomagania ruszania na wzniesieniu. Sprawia ono, że po puszczeniu pedału hamulca, ciśnienie w układzie hamulcowym zostaje utrzymane przez jeszcze kilka sekund. To wystarcza, by bez obaw i pośpiechu, dodać gazu, puścić sprzęgło i bez przeszkód ruszyć. Funkcja ta zwykle nie wymaga aktywacji lub jest domyślnie włączona w ustawieniach pojazdu.
Rozwinięciem opisanej powyżej funkcji, jest kolejna – Auto Hold. To rozwiązanie działa na podobnej zasadzie, ale ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest przez dowolną długość czasu. Aktywacja sygnalizowana jest poprzez odpowiednią kontrolkę na zestawie wskaźników (może to być napis "HOLD" lub litera "A", wpisana w kółko, podobnie jak wykrzyknik w kółku symbolizuje hamulec ręczny).
Funkcji Auto Hold używa się do zapobiegania toczeniu się pojazdu podczas zatrzymania, na przykład na światłach. Działa on też w samochodach z automatyczną skrzynią biegów – zwalnia kierującego z konieczności trzymania stopy na hamulcu, aby auto nie zaczęło pełzać, gdy w skrzyni wybrane jest przełożenie D.
Aktywacja funkcji Auto Hold może różnić się, zależnie od modelu samochodu. Zwykle uruchamiamy ją:
- przyciskiem w okolicach przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego
- w ustawieniach menu pojazdu
- poprzez mocne wciśnięcie hamulca
Niezależnie, od sposobu, który zadziała w danym samochodzie, w efekcie na wskaźnikach powinniśmy zobaczyć kontrolkę informującą o tym, że Auto Hold działa i można puścić hamulec.
Trzeci wariant może sprawiać wrażenie ukrytego, ponieważ nigdzie nie znajdziemy informacji o tym, że nasze auto w ogóle posiada opisywaną funkcję. Nigdzie nie ma też opcji jej włączenia lub wyłączenia. Aktywuje się ją wtedy poprzez mocniejsze dociśnięcie hamulca, gdy się zatrzymamy. W ten sposób za każdym razem możemy decydować, czy ma ona zadziałać, czy nie. Jeśli tylko dojeżdżamy do skrzyżowania i natychmiast ruszamy, po prostu trzymamy nogę na hamulcu. Zaś stojąc na światłach wystarczy docisnąć hamulec, aby Auto Hold zadziałał.
Ruszenie samochodem wyposażonym w system Auto Hold jest bardzo łatwe. W przypadku automatycznej skrzyni biegów wystarczy dodać gazu, a auto zacznie się poruszać. Przy skrzyniach manualnych proces wygląda równie zwyczajnie - wybieramy bieg, zwalniamy sprzęgło i jednocześnie dodajemy gazu.
W obu sytuacjach hamulce zostaną zwolnione dopiero wtedy, gdy samochód będzie gotowy do jazdy naprzód. To szczególnie korzystne w autach z manualną skrzynią biegów, ponieważ przy ruszaniu pod górę nie musimy zwalniać hamulca ręcznego ani obawiać się, że auto stoczy się w dół.