Ustaw zbieżność kół
Zbieżność kół ma wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu i żywotność opon.
Diagnostyka zbieżności nie jest bardzo droga i czasochłonna. Zwykle trwa mniej niż godzinę.
W warunkach rajdowych mechanicy potrafią orientacyjnie ustawić zbieżność za pomocą... centymetra i sznurka. Profesjonalnie zbieżność ustawia się jednak wykorzystując nowoczesne urządzenia pomiarowe. Dysponują nimi niektóre warsztaty oraz wszystkie stacje diagnostyczne. Sama kontrola zbieżności oraz jej ewentualna korekta nie jest ani trudna ani czasochłonna (z wyjątkiem samochodów sportowych).
Problemy pojawiają się wtedy, kiedy śruby służące do regulacji zawieszenia są zapieczone, lub samo zawieszenie jest zużyte (koła chwieją się na boki, tak jak w starym dziecięcym wózku). W takich przypadkach diagnosta musi przerwać pracę i odesłać kierowcę do mechanika, aby ten usunął usterki. Użytkownicy topowych modeli muszą przygotować na naprawę nawet kilka tysięcy złotych.
Zbieżność warto kontrolować przynajmniej raz w roku, najlepiej tuż przed lub tuż po wymianie opon. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że jeździmy bezpiecznie oraz że nasze opony służyć będą maksymalnie długo.
Bardzo rozsądna jest także profilaktyczna kontrola zbieżności przed zakupem używanego samochodu. Podczas takiego badania diagnosta nie tylko sprawdzi zbieżność i stan zawieszenia, ale także (w pewnym zakresie) oceni ogólny stan samochodu. W pojazdach, które zostały źle odbudowane po poważnych wypadkach, nie można ustawić zbieżności, ponieważ z powodu odkształceń karoserii odchyłki przekraczają zakres możliwej korekty.
Zbieżność kół można porównać do ustawiania nart podczas jazdy. Koła - tak jak narty - mogą schodzić się do siebie, jechać równolegle lub rozchodzić na boki. Różnica jest taka, że narciarz podczas jazdy bez przerwy zmienia ustawienie nart, a w samochodzie zbieżność ustawia się np. raz w roku. W niektórych autach regulujemy wyłącznie zbieżność kół przednich, w innych - przednich i tylnych. Zbieżność regulowana jest za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych (przód), drążków zbieżności (tył) lub śrubami mocującymi wahacz.
1. Problem z utrzymaniem toru jazdy
Samochód z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą, ściąga, nie utrzymuje prostoliniowego kierunku jazdy.
2. Piszczące opony
Koła popiskują na zakrętach. Jest to słyszalne doskonale podczas manewrów na zadaszonych parkingach o gładkiej nawierzchni.
3. Skręcona kierownica
Po uderzeniu w krawężnik lub najechaniu na dziurę kierownica podczas jazdy na wprost jest nieco skręcona. To jeden z możliwych objawów złej zbieżności (czasem wystarczy przestawić kierownicę).
1. Możliwość wypadnięcia z drogi
Skutkiem złej zbieżności jest pogorszenie bezpieczeństwa jazdy. Z przyczyn niezależnych od kierowcy samochód może wpaść w poślizg lub opuścić zadany tor jazdy.
2. Szybsze zużycie opon
Zła zbieżność przyspiesza zużycie opon. Widoczną oznaką jest nierównomierne zużycie bieżnika, np. tylko po zewnętrznej lub wewnętrznej stronie opony. Na zużycie ogumienia wpływają też inne czynniki, np. jazda z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza. Doświadczony wulkanizator lub mechanik wskaże nam przyczynę.
Jacek Ambrozik