Ubytek płynu chłodniczego jest zapowiedzią awarii. Sprawdzasz jego stan?

Jeśli zauważysz większą plamę pod samochodem masz powód do zmartwień. Możliwości awarii jest kilka, a jedną z najczęstszych jest awaria układu chłodzenia. Może być to niewielka nieszczelność, która prowadzi do ubytku płynu chłodzącego lub poważniejsza awaria, ale jedno jest pewne: jeśli zlekceważysz wyciek płynu chłodzącego, prędzej czy później czeka cię remont silnika. Wyjaśniamy czym grozi wyciek lub ubywanie płynu chłodniczego, jakie mogą być przyczyny awarii i w jaki sposób można ją usunąć.

Pojawienie się plamy pod silnikiem samochodu może być objawem różnych problemów lub wycieków, z których jeden z nich może być związany z wyciekiem płynu chłodniczego. Jednym z najczęstszych powodów pojawienia się plamy pod silnikiem samochodu jest wyciek płynu chłodniczego. Innymi przyczynami pojawienia się mokrej plamy pod silnikiem mogą być wycieki:

Reklama
  • oleju silnikowego,
  • płynu hamulcowego,
  • płynu serwosterowania - mówiąc prościej płynu wspomagania kierownicy,
  • oleju ze skrzyni biegów (np. automatycznej)
  • płynu do spryskiwaczy

Niemal każdy z tych wycieków oznacza poważniejszą awarię, jednak część z nich, na przykład olej, czy płyn hamulcowy da się relatywnie łatwo zidentyfikować. Nieco inaczej jest z płynem chłodniczym po wchłonięciu w ziemię lub w asfalt przypomina po prostu wodę. Mimo to zdiagnozowanie problemu i interwencja może być kluczowa, aby uniknąć przegrzania i poważnych uszkodzeń silnika.

Jak rozpoznać czy to wyciek płynu chłodniczego?

Płyn chłodniczy ma charakterystyczny kolor (często zielony lub czerwony) i słodki zapach. Wyciek płynu chłodniczego może wskazywać na uszkodzenie układu chłodzenia, takie jak nieszczelności przewodów, uszkodzenie chłodnicy, uszczelek, czy pompy wody. Jeśli uda nam się zlokalizować przyczynę nieszczelności i okazuje się, że jest to jedynie pęknięty przewód lub łatwe w naprawie uszkodzenie mechaniczne możemy samodzielnie podjąć się naprawy. Jeśli sprawa jest poważniejsza - dotyczy na przykład uszkodzonej pompy wody lub innego ważnego elementu, naprawę lepiej zlecić fachowcom.

W przypadku nieszczelności lub uszkodzenia mechanicznego chłodnicy możemy pokusić się o skorzystanie ze specjalnych uszczelniaczy do chłodnic, choć praktyka wielokrotnie pokazuje że nie jest to najlepszy pomysł i wielu mechaników odradza takie rozwiązanie. Według nich to tylko doraźna naprawa, która ma negatywny wpływ na wiele elementów układu chłodzenia - nieszczelność prędzej czy później powróci, a wypłukanie uszczelniacza z układu może być pracochłonne i kosztowne. 

Czy ubytek płynu chłodniczego jest zjawiskiem normalnym?

Płyn chłodniczy może nie tylko wyciekać tworząc dużą plamę pod samochodem, ale może go ubywać również w inny sposób. Eksperci i doświadczeni mechanicy jednogłośnie twierdzą, że nie jest to sytuacja normalna. Płyn chłodniczy pełni kluczową rolę w procesie chłodzenia silnika. To on utrzymuje nasz silnik w odpowiedniej temperaturze pracy. Dlatego też brak płynu chłodniczego lub jego znaczący ubytek to kwestie, które nie mogą być bagatelizowane.

Dlaczego ubywa płynu chłodniczego z silnika?

Ubywanie płynu chłodniczego z silnika samochodu może mieć różne przyczyny, zarówno naturalne jak i wynikające z awarii lub działania szkodników, takich jak kuny i gryzonie. Oto kilka możliwych przyczyn ubytku płynu chłodniczego:

  • Uszkodzenie uszczelki: Jedną z głównych przyczyn ubytku płynu chłodniczego jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jeśli uszczelka jest uszkodzona, może dochodzić do wycieku płynu chłodniczego, który trafia do magistrali olejowej, co może prowadzić do pogorszenia smarowania elementów silnika oraz przegrzania silnika.
  • Przeciek w układzie chłodzenia może być też spowodowany uszkodzeniem przewodów, chłodnicy lub pompy wody. Innym powodem nieszczelności może być działanie kun i gryzoni, które mogą uszkodzić elementy układu chłodzenia. Szkody te mogą być trudne do wykrycia, ponieważ często występują w trudno dostępnych miejscach.
  • Powodem ubytku płynu w zbiorniku wyrównawczym może być też eksploatacja. Normalne zużycie płynu chłodniczego jest naturalne, ale jeśli ubytek jest nadmierny, może to sugerować problemy z układem chłodzenia, takie jak przecieki czy uszkodzenia.
  • Często do ubywania płynu chłodniczego przyczyniają się awarie mechaniczne - drobna kolizja, lub trafienie większym kamieniem może uszkodzić chłodnicę, która będzie przeciekać. Rzadziej zdarza się też uszkodzenie - na przykład pęknięcie lub rozszczelnienie - zbiornika wyrównawczego

Czy można dolewać płynu chłodniczego? Czym go zastąpić?

Można dolewać płynu chłodniczego do układu chłodzenia samochodu. Jeśli nie masz dostępu do płynu chłodniczego, możesz doraźnie zastąpić go wodą - najlepiej zdemineralizowaną, aby w układzie nie wytracały się osady i kamień mogące prowadzić do późniejszego tworzenia się kamienia. Może on bowiem zapchać układ chłodzenia lub doprowadzić do uszkodzenia pompy. Po usunięciu wycieku najlepiej wymienić mieszankę płynu i wody na świeży płyn chłodniczy.

Czym może skończyć się jazda przy zbyt niskim poziomem płynu chłodniczego?

Jazda z ubywającym płynem chłodniczym może skończyć się poważnymi uszkodzeniami silnika i prowadzić do kosztownych napraw lub nawet całkowitego zniszczenia silnika. Oto symptomy niskiego poziomu płynu chłodniczego w silniku oraz potencjalne awarie: 

  • Przegrzewanie silnika: Brak odpowiedniej ilości płynu chłodniczego może prowadzić do przegrzewania silnika. Gdy temperatura silnika wzrasta, może dojść do uszkodzenia uszczelnień, uszkodzenia głowicy cylindrów lub nawet pęknięcia bloku silnika.
  • Spadek wydajności: Niski poziom płynu chłodniczego może wpłynąć na wydajność silnika. Silnik może działać mniej efektywnie, co prowadzi do spadku mocy i pogorszenia kultury pracy jednostki napędowej.
  • Biały dym z układu wydechowego: Uszkodzenie głowicy cylindrów lub uszczelki pod głowicą może spowodować, że płyn chłodniczy dostanie się do oleju silnikowego lub komory spalania, co może objawiać się białym dymem z układu wydechowego. Jeśli z tłumika wydobywa się biały dym, oznacza to, że czeka nas poważniejszy remont silnika.
  • Awaria pompy wody: Płyn chłodniczy jest niezbędny do smarowania pompy wody w układzie chłodzenia. Brak płynu może prowadzić do zatarcia pompy wody i jej całkowitej awarii.

Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodniczego

Odpowiedni poziom płynu chłodniczego to istotna kwestia dla żywotności i sprawności działania naszego silnika. Niedopilnowanie właściwego poziomu może prowadzić do poważnych awarii, które mogą kosztować nas znacznie więcej niż regularna konserwacja i uzupełnienie płynu chłodniczego. Dlatego też niezależnie od warunków, regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika naszego samochodu. Płyn chłodniczy to jeden z najistotniejszych płynów ustrojowych w każdym silniku - choć nie smaruje elementów jednostki napędowej, dba o jej równowagę termiczną i pozwala utrzymać ją w dobrej kondycji.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy