Silnik bierze olej. Jak to sprawdzić i co robić?

Problem z ubytkiem oleju silnikowego to koszmar każdego kierowcy. Wiąże się często z kosztownymi remontami lub wymianą części. W autach znajdują się czujniki, które informują nas o stanie oleju, jednak w niektórych sytuacjach działają one z dużym opóźnieniem, które może nas sporo kosztować. Z tego powodu warto uważać na pierwsze znaki, że silnik bierze zbyt dużo oleju. Jak je rozpoznać?

Jeśli chcemy, aby silnik służył nam długo i bezawaryjnie, musimy liczyć się z regularną wymianą oleju. Problem pojawia się jednak wtedy, kiedy zaczyna go ubywać. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Silnik bierze olej, ale nie kopci. Po czym poznać problem?

Olej silnikowy w aucie niezbędny jest do zmniejszenia tarcia elementów ciernych, które znajdują się w silniku każdego samochodu. Nawet niewielki ubytek może sprawić, że tarcie będzie większe, a w komorze spalania odbierane będą mniejsze pokłady ciepła. Musimy pamiętać, że każdy silnik zużywa w pewnym stopniu olej, a problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy zaczyna pobierać go w większych ilościach. Warto jednak szybko reagować, ponieważ zaniedbanie może prowadzić do większych, a przez to i bardziej kosztownych szkód.

Reklama

Pierwsze objawy wycieku oleju można zaobserwować pod samochodem. Warto zwrócić uwagę na podłoże i poszukać tłustych plam. Niestety sposób ten nie zawsze się sprawdza, ponieważ olej może zatrzymywać się w szczelinach mat wygłuszających oraz w osłonie pod silnikiem. Mimo to może być to nasz pierwszy trop.

Powodem do niepokoju może być też fakt, że silnik wcześniej nie zużywał oleju, a nagle zaczął. Taki nagły ubytek środka smarnego jest często znakiem, że należy zwrócić uwagę na możliwe usterki.

Niektóre silniki mają też tendencję do większego zużycia oleju. Nie jest to jednak powód, przez który można sobie pozwolić na bagatelizowanie problemu. Kiedy zauważymy, że na ok. 1000 km ubywa ponad litr oleju, powinniśmy zacząć szukać przyczyn oraz możliwych usterek.

Dlaczego silnik bierze olej? Przyczyny

Jest wiele przyczyn, przez które silnik zaczął brać olej. Pierwszą najpopularniejszą z nich jest po prostu zmiana stylu jazdy i eksploatacja silnika. Dynamiczna jazda sprzyja spalaniu oleju, szczególnie kiedy silnik jest nierozgrzany i poddajemy go dużym obciążeniom. Często to zjawisko występuje w nowych silnikach. Nie należy go jednak lekceważyć, ponieważ szybko może doprowadzić do innych problemów.

Olej silnikowy często po prostu wycieka. Najczęściej przez nieszczelne połączenia miski olejowej czy bloku silnika. Ubytki oleju mogą być spowodowane przez luzy w zaworach, uszkodzone odmy, a nawet awarię turbosprężarek. Kiedy zauważymy nagły duży spadek oleju, powinniśmy szybko zrobić przegląd, aby nie dopuścić do trwałych uszkodzeń.

Inną przyczyną jest źle dobrany olej do rodzaju silnika. Problem ten objawia się, kiedy zaraz po wymianie oleju, ten zaczyna znikać. Zanim go wymienisz, sprawdź dokładnie, jakiej klasy olej zaleca dany producent. Obecnie produkowane samochody są wrażliwe na parametry oleju, dlatego źle dobrany może mieć negatywne konsekwencje dla pojazdu. W przypadku starszych pojazdów warto się zastanowić, czy nie lepiej będzie wybrać specjalny rodzaj oleju, który ma właściwości uszczelniające.

Co trzeba zrobić, gdy silnik bierze olej?

Zbyt duże ubytki oleju mogą być objawem wad konstrukcyjnych. Najczęściej można je zaobserwować w przypadku zbyt luźno spasowanych pierścieni tłokowych oraz w silnikach, które zrobione są z materiałów zbyt mało odpornych na zużycie.

Zbyt duże zużycie środka smarnego może też być skutkiem stopniowego zużycia pierścieni tłokowych i gładzi cylindrycznych. W tym przypadku konieczny będzie przegląd oraz wymiana części.

W większości przypadków problem można zażegnać właściwą pielęgnacją auta. Nie warto wydłużać przebiegów pomiędzy wymianami oleju. Może on być przepracowany i ulegać rozrzedzeniu, przez co straci swoje właściwości ochronne i zacznie przeciekać. Środek smarny warto wymieniać regularnie, ok. co 10 000 km.

Co zrobić, kiedy silnik bierze olej? Instrukcja krok po kroku

Naszym pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, ile dokładnie oleju ubywa na 1000 km. Można to zrobić, sprawdzając jego poziom po przejechaniu 1000 km — zmierz, ile dokładnie oleju musiałeś dolać, aby jego poziom na bagnecie pozostał bez zmian.

Można to również sprawdzić za pomocą spalin z rury wydechowej. Test należy wykonać na rozgrzanym silniku na jałowym biegu — wizualnie oceń, jak wyglądają spaliny, kiedy podniesiesz silnik do wartości bliskiej jego maksymalnym obrotom. Jeśli dym z rury wydechowej będzie niebiesko-szary, to znak, że silnik bierze olej.

Następnie warto sprawdzić, w jakim stanie są pierścienie tłokowe. Można to zrobić za pomocą manometru wkręconego w otwór cylindra. Jeśli któryś z nich uległ zapieczeniu, ciśnienie w nim będzie zaniżone.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy