Samochód z automatyczną skrzynią. Popełnisz te błędy i zapłacisz majątek

Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie to duża wygoda. Brak konieczności operowania sprzęgłem i wolna jedna noga, nie tylko znacznie ułatwia jazdę w mieście, gdzie często trzeba zmieniać biegi, ale również w długiej trasie. Trzeba jednak uważać, bo samochód z automatyczną skrzynią biegów wymaga pewnych umiejętności. Nie popełniaj tych błędów, a nie stracisz tysięcy złotych na późniejszą naprawę.

Ogólną zasadą jazdy samochodem z automatem jest używanie tylko prawej stopy. O istnieniu lewej można w ogóle zapomnieć, choć niektórzy kierowcy używają jej właśnie do hamowania. Może się wydawać, że jazda “automatem" to bułka z masłem, ale jeśli nie mieliśmy wcześniej do czynienia z takim pojazdem, warto poznać kilka szczegółów, aby nie narobić sobie problemów. 

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów? Nie popełniaj tych błędów

Częstym błędem popełnianym przez kierowców aut z automatyczną skrzynią jest zmiana przełożeń, gdy samochód jest jeszcze w ruchu. Dzieje się to głównie wtedy, gdy chcemy zaparkować. Należy pamiętać, że dopiero po całkowitym zatrzymaniu możemy przestawić skrzynię na pozycję “P".

Reklama

W nowszych samochodach są już zamontowane specjalne blokady, uniemożliwiające uruchomienie/zgaszenie silnika, gdy skrzynia jest w innej pozycji niż parkingowa. W starszych pojazdach trzeba o tym pamiętać, żeby np. samochód nie stoczył się z górki. 

W kolejnej sytuacji, np. w oczekiwaniu na zielone światło nie powinno się wrzucać “luzu", a skrzynia powinna być cały czas na “D". Gdy już zapali się zielone i w nerwach będziemy chcieli zmienić bieg, możemy zrobić to niewłaściwie i “szarpnąć skrzynią". Inaczej mówiąc, dojdzie do dużego naprężenia skrzyni co może spowodować jej uszkodzenie. 

Czego nie robić w samochodzie ze skrzynią automatyczną?

Nie żyłuj silnika bez odpowiedniego rozgrzania! Oczywiście to tyczy się każdego auta, ale w przypadku automatycznych skrzyń biegów możesz dodatkowo uszkodzić ten element. Olej nie rozprowadził się jeszcze po wszystkich elementach skrzyni, a przy dużym obciążeniu można ją szybko uszkodzić.

Nie należy zjeżdżać ze wzniesień na pozycji neutralnej. Stwarza to realne zagrożenie, bo gdy napęd jest rozłączony, kierowca nie ma pełnego panowania nad autem. Argument oszczędności paliwa tutaj także nie przemawia, bowiem nowoczesne “automaty" w ogóle nie zużywają paliwa na pozycji “D". Dodatkowo, bieg neutralny ogranicza dopływ oleju, więc każdy ruch zwiększa prawdopodobieństwo przegrzania i szybciej zużywa przekładnię. Nie powinno się wciskać pedału gazu i hamulca jednocześnie. Start w takiej pozycji może wydawać się szybszy i bardziej efektowny, ale “szarpiąc" skrzynią, można doprowadzić do jej poważnego uszkodzenia.

Małe auto z automatyczną skrzynią za 10, 15 i 20 tys. zł. Polecane modele

Objawy uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów

Czasami kierowca może nie zauważyć uszkodzenia automatycznej przekładni. Najłatwiej rozpoznać niewłaściwą pracę po szarpaniu przy ruszaniu lub zmianie przełożeń lub “przeciąganiu" biegu. Sterownik skrzyni może również odmówić zmiany biegów na wyższy lub niższy. Bardzo częstym problemem jest także mocne szarpnięcie podczas zmiany biegu, co może być efektem zbyt niskiego stanu oleju. Każda nienaturalna reakcja skrzyni może zwiastować spore wydatki, dlatego trzeba bacznie obserwować jej pracę.

W niektórych samochodach komputer może nam wskazać niewłaściwe działanie skrzyni biegów, nawet jeśli nie widać wyraźnych objawów. Należy wówczas udać się do specjalistycznego serwisu, aby zdiagnozować usterkę.Dbanie o samochód z automatyczną skrzynią nie jest trudne. Wystarczy szybko reagować na każdą niewłaściwą jej pracę oraz bezwzględnie kontrolować stan oleju. Należy wymieniać go wraz z filtrem co 40-60 tys. kilometrów. 

Ile kosztuje naprawa automatycznej skrzyni biegów?

Niestety wiele dzisiejszych konstrukcji jest bardzo skomplikowanych i ich naprawa jest możliwa w ASO lub warsztatach specjalistycznych. Zaawansowanie techniczne współczesnych automatów podnosi koszty napraw i robocizny. Regeneracja mechatroniki w klasycznej oraz dwusprzęgłowej przekładni automatycznej może kosztować ok. 4 tys. zł. Koszt naprawy sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznych przekładniach zaczyna się od ok. 1 tys. zł, tyle samo kosztuje wymiana oleju z filtrem. Kompletna regeneracja automatycznej skrzyni biegów może pochłonąć nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jak widać, odpowiedni sposób użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy. Jeśli już zaobserwujesz niewłaściwą pracę przekładni, nie zwlekaj! Od razu udaj się do fachowca, żeby zdiagnozować problem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: automatyczna skrzynia biegów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy