Po co reduktor w samochodzie 4x4?

Do czego służy reduktor w aucie z napędem na cztery koła i dlaczego coraz więcej nowych SUV-ów go nie ma?

Reduktor to dodatkowa przekładnia (zwykle za skrzynią biegów). Jedno z jej dwóch przełożeń zwykle służy do jazdy szosowej. Drugie (terenowe) zmniejsza prędkość kół o ok. połowę, jednocześnie zwiększając o tyle samo moment napędowy na kołach. Reduktor służy do jazdy w trudnym terenie i pozwala wydłużyć trwałość sprzęgła. Niestety, ma pewne straty wewnętrzne, wymaga sporo miejsca i jest dość drogi w produkcji. Dlatego, biorąc pod uwagę fakt, że niewielu właścicieli SUV-ów zapuszcza się nimi w ciężki teren, zrezygnowano z reduktorów w wielu takich autach.

Reklama

4x4: Haldex kontra sprzęgło elektromagnetyczne - TECHNIKA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy