Paliwa alternatywne - biopaliwa nie dla każdego
W Polsce na wielu stacjach dostępne jest BIO100, a za granicą można się natknąć na E85. Do jakich aut się nadają, a w których ich nie stosować?
Popularność paliw alternatywnych w Polsce nie jest duża, szczególnie w porównaniu np. ze Skandynawią, ale warto wiedzieć, czym różną się one od tradycyjnych benzyn i olejów, aby np. za granicą nie zatankować tańszego, ale nieodpowiedniego paliwa.
Biodiesel, czyli BIO100
Pod nazwą biodiesel skrywa się wiele paliw, od czystego oleju roślinnego po mieszanki oleju napędowego z biokomponentem. Na dobrą sprawę każdy kierowca diesla ma z nim dziś do czynienia - normalny olej napędowy, zgodnie z naszymi normami, może zawierać nawet 7 proc. biododaktu, a kupujący nie muszą być o tym specjalnie informowani. Dostępne są jednak paliwa do silników wysokoprężnych w całości pochodzenia roślinnego. Przykładem może być choćby BIO100 oferowane na blisko 500 stacjach sieci Bliska. Jest to 100-procentowy bioester, który w Polsce wytwarza się w procesie przeróbki oleju rzepakowego. Właściwości takiego paliwa są bardzo zbliżone do zwykłego oleju napędowego. Liczba cetanowa wynosząca 51 (to parametr decydujący m.in. o łatwości rozruchu silnika czy głośności pracy) oraz lepkość i gęstość niewiele różnią się od tych w ON.
To, co natomiast odróżnia BIO100 od zwykłego ON, to wyższa temperatura zapłonu (101ºC zamiast 55ºC) oraz możliwość krystalizowania osadów w obecności wysokich ciśnień i temperatur. Pierwsza cecha powoduje m.in. intensywne dymienie przy porannym rozruchu, natomiast druga może powodować zatykanie wtryskiwaczy common rail lub końcówek pompowtryskiwaczy. Obecnie litr BIO100 jest tańszy od oleju napędowego o około 30 gr, a zużycie paliwa pozostaje na podobnym poziomie.
Alkohol, czyli E85
W przypadku silników benzynowych, biopaliwem jest zwykle mieszanka benzyny i alkoholu (roślinnego). W wielu krajach europejskich, w tym w Polsce, proporcje składników wynoszą około 15 proc. benzyny i 85 proc. alkoholu (ustawowo 70-85 proc. bioetanolu). Bioetanol, w przeciwieństwie do biodiesla, istotnie różni się parametrami od benzyny. Przede wszystkim zwykłe paliwo ma o połowę większą wartość opałową, co oznacza, że potrzeba spalić go więcej, aby uzyskać tyle samo energii. Jednocześnie inny jest optymalny skład mieszanki, co powoduje, że dawkowanie biopaliwa musi być wyższe. Kompensuje to w pewnym stopniu utratę mocy, ale podnosi zużycie paliwa.
Samochód musi być więc odpowiednio dostosowany do korzystania z takiego paliwa. Dla zapewnienia poprawnej pracy silnika konieczna jest zmiana ustawień wtrysku. W efekcie samochód zasilany E85 ma zużycie paliwa wyższe aż o 25-50 proc. niż przy zasilaniu benzyną (cena litra E85 jest tylko o ok. 30 gr niższa niż benzyny). Korzystanie z bioetanolu może więc w pewnych przypadkach okazać się po prostu nieopłacalne. Ponadto nigdy nie należy stosować E85 do zwykłych aut benzynowych, gdyż może to doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku.
Modele przystosowane do biopaliw
Na paliwie BIO100 zwykle bez większych problemów mogą pracować diesle starszej generacji, a więc z tradycyjną pompą wtryskową (np. Audi 80 TDI, Mercedes W124, Opel Vectra TD). O ile wyraźnie nie dopuści tego producent, nie należ stosować BIO100 w dieslach z wtryskiem common rail, pompowtryskiwaczami, czy w autach z filtrem FAP, DPF.
- Audi 80 1.9 TDI
- Citroen Berlingo 1.9D
- Mercedes 190D
- Nissan Primera 2.0 TD
Paliwa E85 nie wolno używać w modelach do tego nieprzystosowanych, gdyż grozi to uszkodzeniem silnika. Samochód musi być odpowiednio oznaczony, np. nazwą FFV, Flexi Fuel, Flex Fuel, BioFlex itp. Przykładowe modele przystosowane do zasilania E85:
- Citroen C4 1.6 BioFlex
- Ford Mondeo 2.0 Flexi-Fuel
- Opel Vectra 2.0 Turbo Flex Power
- Volvo V50 2.0F
Marcin Klonowski