Opona zimowa do foliowego worka. Wcale nie chodzi o czystość w aucie
Początek wiosny to czas wymiany opon na letnie, a co za tym idzie "żniw" dla warsztatów wulkanizacyjnych. Zmieniając ogumienie warto pamiętać, by prawidłowo zabezpieczyć opony do czasu ich następnego montażu. Bardzo ważną rolę odgrywają tu niepozorne worki do pakowania kół. Wbrew pozorom, nie chodzi wcale o utrzymanie czystości w bagażniku.
Wybierając nowe opony sprzedający często rekomenduje zakup foliowych worków do ich przechowywania. Z worków korzystają też autoryzowane stacje obsługi i większość renomowanych warsztatów wulkanizacyjnych. Wbrew pozorom, nie chodzi jedynie o zabezpieczenie tapicerki samochodu przed zabrudzeniem podczas transportu opon. Zapakowanie opon do worków potrafi zauważalnie przedłużyć ich żywotność. Jak to możliwe?
Chociaż przepisy nie określają maksymalnego wieku ogumienia, niezależni eksperci (TUV, ADAC) wskazują, że opony powinny trafić do recyklingu najpóźniej po 8-10 latach od momentu pierwszego założenia. Maksymalny wiek zależy oczywiście od sposobu eksploatacji czy składu mieszanki (chociażby udziału krzemionki), ale niezwykle ważne są również warunki przechowywania nieużywanego ogumienia.
Prawidłowo przechowywana opona nie powinna się zestarzeć przez długie lata.
Trzeba jednak wiedzieć, ze proces starzenia samej gumy ulega wielokrotnemu przyspieszeniu w momencie założenia ogumienia na koło. W czasie jazdy na oponę działają potężne siły potęgowane dodatkowo działaniem temperatury. Ciepło będące wynikiem tarcia czy działania układu hamulcowego potrafi nagrzewać oponę do temperatury ponad 60 stopni Celsjusza. Każdy postój powoduje schłodzenie jej do temperatury otoczenia. W skali kolejnych kilometrów mówimy o setkach cykli, które nie pozostają bez wpływu na trwałość mieszanki
Badania laboratoryjne wykazują, że w temperaturze 60 stopni Celsjusza opona starzeje się nawet 50-60 razy szybciej, niż w przypadku jej prawidłowego magazynowania przy temperaturze 25 stopni Celsjusza.
Niezależnie od tego, czy opony sa wykorzystywane, czy nie, czynnikami, które mają ogromny wpływ na naturalne procesy starzenia się mieszanek gumowych są:
- ozon,
- promienie UV,
- kontakt z substancjami chemicznymi.
Mało kto wie, że duże ilości ozonu wytwarzać mogą chociażby pracujące urządzenia elektryczne (np. transformatory). Mówiąc o promieniach UV najczęściej chodzi o zabezpieczenie ogumienia przed wpływem światła słonecznego.
Niezależnie od tego czy korzystamy ze specjalnych stojaków na koła, czy składujemy opony w inny sposób, zawsze warto zapakować je w worki foliowe, które stanowią dobrą barierę zarówno dla ozonu, jak i światła. Przed zapakowaniem opon do worków - korzystając z łaskawości wiosennej auty - radzimy też zafundować im małą kąpiel i - następnie - dokładnie je osuszyć. W tym przypadku chodzi o pozbycie się z opony chemikaliów, a ściślej - uwielbianej przez naszych drogowców soli. To ważne, bo sól ma silne właściwości korozyjne, a opony wzmacnia się przecież stalowym opasaniem.
Same opony powinny być przechowywane w temperaturze pokojowej, zabezpieczone przed wpływem uv, ozonu, wilgoci i substancji chemicznych (benzyna, opary rozpuszczalników, farb itd.). Z tych funkcji z powodzeniem wywiązują się właśnie plastikowe worki, których stosowanie potrafi zauważalnie przedłużyć "życie" naszego kompletu opon.
***