Nie zdążyłem zmienić opon na letnie. Czy mogę nadal jeździć na zimówkach?
Pierwszy śnieg jesienią czy zimą zwykle oznacza, że u wulkanizatorów ustawiają się kolejki. Natomiast latem natura nie daje tak wyraźnego sygnału, który zmusiłby kierowców do sezonowej wymiany opon. Dlatego nawet w czerwcu samochody jeżdżące wciąż na oponach zimowych nie są rzadkością. Czy korzystanie z opon zimowych podczas letnich upałów jest zgodne z przepisami oraz - przede wszystkim - bezpieczne? Jakie konsekwencje czekają zapominalskiego kierowcę?
Opony letnie nie nadają się do jazdy zimą i analogicznie - opony zimowe nie nadają się do jazdy latem. Jednak obowiązujące przepisy w Polsce nie regulują tej kwestii, w przeciwieństwie do zasad obowiązujących już od wielu lat w większości państw Europy. Skoro nie ma takiego wymogu, wielu kierowców zapomina lub świadomie rezygnuje z opon letnich.
Używanie opon zimowych w czasie lata to niedobry pomysł. Przede wszystkim dlatego, że opony zimowe bardzo słabo radzą sobie z wysoką temperaturą, niezależnie od tego czy jadą po suchej czy mokrej nawierzchni.
Bok opony zimowej jest bardziej elastyczny, zatem w momencie nagłej zmiany kierunku jazdy auto jadące na suchej nawierzchni może stracić przyczepność i zachowywać się jakby jechało po mokrej drodze.
Błędem wielu kierowców jest używanie mocno zużytych opon zimowych w okresie letnim, tylko po to, żeby je "dojeździć". Takie ogumienie ma często mocno zużyty bieżnik, przez co nie zapewnia optymalnej przyczepności, a droga hamowania może się wydłużać nawet o kilkanaście metrów. Takie opony dużo gorzej poradzą sobie ze zjawiskiem aquaplanningu.
Za jazdę na oponach zimowych latem nie grozi mandat, ale policjant może wypisać mandat za zbyt mocno zużyte ogumienie. Bardzo często zużyte opony mają bieżnik, którego wysokość jest mniejsza niż 1,6 mm.
Na nowych oponach jest oznaczany wskaźnik TWI, który określa głębokość rowków bieżnika. Pojawia się w kilku miejscach, żeby poinformować w jakim stanie są opony. Może się zdarzyć, że w jednym z takich miejsc zużycie będzie zbyt duże.
Trzeba mieć na uwadze, że opony zimowe zużywają się dużo szybciej podczas wysokich temperatur. Czasami wystarczy kilkaset kilometrów różnicy w przebiegu, żeby opona przestała się nadawać do dalszej eksploatacji.
Jeśli policjant podczas kontroli zauważy, że wskaźnik TWI pokazuje, że opony są zużyte - zatrzyma dowód rejestracyjny z powodu złego stanu ogumienia. Wysokość mandatu nie została sprecyzowana w taryfikatorze - policjant może wystawić wedle uznania, w teorii może on wynosić nawet 3 tys. złotych.