Najlepsze opony letnie 2024. Test, ranking i porady ekspertów
Nie ma lepszej odpowiedzi na pytanie jakie opony kupić do samochodu niż rozbudowany test przeprowadzony w optymalnych warunkach zgodnie z precyzyjnie określoną procedurą. Magazyn Auto Bild przeprowadził szczegółowy test 20 opon letnich – wiadomo już, jakie opony najlepiej radzą sobie z hamowaniem na mokrej i suchej nawierzchni, które zapewniają najlepszą przyczepność i które chronią najlepiej przed aquaplaningiem.
Eksperci radzą, by wymieniać opony na letnie, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza. Dlaczego jest to tak ważne? Opony letnie zapewniają optymalną przyczepność i bezpieczeństwo na suchej i mokrej nawierzchni w ciepłych warunkach pogodowych. W niższych temperaturach mieszanka, z której są zrobione, twardnieje i nie zapewnia optymalnych parametrów bezpieczeństwa.
Zalety opon letnich:
- Lepsza przyczepność na suchej nawierzchni: Mieszanka gumowa opon letnich jest twardsza niż w oponach zimowych, co zapewnia lepszą przyczepność na suchej nawierzchni i krótszą drogę hamowania.
- Lepsza stabilność podczas jazdy: Opony letnie mają inną rzeźbę bieżnia niż opony zimowe, co zapewnia lepszą stabilność podczas jazdy z dużą prędkością.
- Mniejsze zużycie paliwa: Opony letnie mają niższy opór toczenia niż opony zimowe, co oznacza, że dzięki nim auto zużywa mniej paliwa.
- Mniejsze ryzyko aquaplaningu: Opony letnie mają specjalne rowki w bieżniku, które odprowadzają wodę spod opony, zmniejszając ryzyko aquaplaningu.
Wybierając opony letnie, należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
- Rozmiar: Opony letnie muszą mieć rozmiar zgodny z rozmiarem felg w twoim samochodzie.
- Indeks prędkości: Indeks prędkości to maksymalna dopuszczalna prędkość dla danej opony. Należy wybrać opony o indeksie prędkości co najmniej równym prędkości maksymalnej twojego samochodu.
- Indeks nośności: Indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie dla danej opony. Należy wybrać opony o indeksie nośności co najmniej równym dopuszczalnej masie całkowitej twojego samochodu.
- Poziom hałasu: Poziom hałasu to poziom hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy. Opony o niższym poziomie hałasu są bardziej komfortowe w użytkowaniu.
Magazyn Auto Bild przeprowadził test opon letnich 205/55 R16 na sezon 2024. Oto lista opon, które przetestowano:
- Continental PremiumContac
- Kumho Ecsta HS52
- Hankook Ventus Prime 4
- Vredestein Ultrac
- Maxxis Premitra HP5
- Michelin Primacy 4 Plus
- Pirelli Cinturato P7 C2
- Goodyear EfficientGrip Performance 2
- Falken ZIEX ZE310 EcoRun
- Giti GitiSynergyH2
- Firestone RoadHawk
- Toyo Proxes Comfort
- Fulda EcoControl HP2
- Bridgestone Turanza 6
- Dunlop Sport BluResponse
- Nexen N Fera Primus
- BFGoodrich Advantage
- GT Radial FE2
- Kleber Dynaxer HP4
- Uniroyal RainSport 5
Wybrano popularny rozmiar: 205/55 R16, czyli opony, które najczęściej można spotkać w samochodach kompaktowych. W czasie testu sprawdzano, jak poszczególne z nich wypadają na suchej i mokrej nawierzchni, badano, kiedy dochodzi do aquaplaningu, testowano odporność na zużycie i hałas, które generują. Pod uwagę brano też cenę danej opony.
W tej kategorii najlepiej wypadły opony Continental PremiumContact 7, Kumho Ecsta HS52 i Hankook Ventus Prime 4. Badano odległość, jaką przebywa auto podczas hamowania ze 100 km/h do zera. Auto wyposażone w dwa pierwsze wymienione zestawy opon zatrzymało się po 35,4 m, w przypadku opon firmy Hankook dystans to 35,9 m. Najgorsze w tej próbie okazały się opony Uniroyal - odległość potrzebna do zahamowania wyniosła 37,9 m.
W trakcie tej próby sprawdzano, kiedy samochód traci przyczepność podczas skręcania. Najwyższą średnią prędkość zanotowano w autach uzbrojonych w opony Falken ZIEX ZE310 EcoRun (średnia prędkość 116,2 km/h), Vredestein Ultrac (116,1 km/h) i Kumho Ecsta HS52 (116 km/h). Najgorzej ponownie wypadły opony Uniroyala (113,8 km/h).
W tej konkurencji wystąpiły dużo większe różnice niż na suchym. Najlepsza opona, Continental PremiumContact 7 osiągnęła 40,3 m, druga w kolejności była opony Kumho (40,8 m), a trzecia Vredestein (41,6 m). Najgorszy wynik odnotowano przy oponach Dunlop Sport BluResponse - 46,9 m.
Najwyższą średnią prędkość zanotowano w przypadku opon Vredestein Ultrac (76,2 km/h), Kumho Ecsta HS52 (75,7 km/h) i Firestone RoadHawk (75,6 km/h). Najgorzej wypadły opony Maxxis Premitra HP5 (73,1 km/h), choć niewiele gorsze, o dziwo, były brylujące w poprzedniej kategorii opony Dunlop Sport BluResponse (73,3 km/h). Także w kategorii aquaplaningu (na prostej i w zakręcie) błysnęły opony Vredesteina, które w obu przypadkach zanotowały najwyższą prędkość, przy której dochodzi do aquaplaningu.
Najcichsze spośród testowanych okazał się opony Goodyear EfficientGrip, Fulda EcoControl HP2 i Michelin Primacy 4 Plus - w tej właśnie kolejności.
Wyniki testu opony 2024 Auto Bild w poszczególnych kategoriach
- Hamowanie na suchej nawierzchni najlepsze - Continental PremiumContact 7: 35,4 m, najgorsze - Uniroyal RainSport 5: 37,9 m.
- Przyczepność na suchej nawierzchni najlepsza - Falken ZIEX ZE310 EcoRun: 116,2 km/h, najgorsza - Uniroyal RainSport 5: 113,8 km/h.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni najlepsze - Continental PremiumContact 7: 40,3 m, najgorsze - Dunlop Sport BluResponse: 46,9 m.
- Przyczepność na mokrej nawierzchni najlepsza - Vredestein Ultrac: 76,2 km/h, najgorsza - Maxxis Premitra HP5: 73,1 km/h.
- Jazda po mokrym okręgu najlepsza - Vredestein Ultrac: 6,56 m/s, najgorsza - Maxxis Premitra HP5: 5,68 m/s.
- Aquaplaning na prostej najlepszy - Vredestein Ultrac: 86,8 km/h, najgorszy - Nexen N Fera Primus: 80,2 km/h.
- Aquaplaning na zakręcie najlepszy - Vredestein Ultrac: 5,12 m/s², najgorszy - Kumho Ecsta HS52: 4,18 m/s².
- Poziom hałasu najniższy - Goodyear EfficientGrip Performance 2: 72,3 dB, najwyższy - Firestone RoadHawk: 74,5 dB.
- Zużycie najlepsze - Goodyear EfficientGrip Performance 2: 45 250 km, najgorsze - Vredestein Ultrac: 15 400 km.
- Cena najniższa - GT-Radial FE2, najwyższa - Michelin Primacy 4 Plus.
- Opór toczenia najlepszy - Dunlop Sport BluResponse: 7,48 kg/t, najgorszy - Giti GitiSynergyH2: 9,19 kg/t.
W klasyfikacji generalnej pierwsze miejsce zajęły opony Michelin Primacy 4+, demonstrując zrównoważoną wydajność z krótkimi drogami hamowania i wysoką efektywność. Drugie miejsce zajęły Continental PremiumContact 7, a trzecie - Bridgestone Turanza 6, wykazując mocne osiągi na mokrej i suchej nawierzchni oraz niski poziom zużycia.