Nagar w silniku Diesla i benzynowym. Skąd się bierze i jak go usunąć?

Nagar to mieszania osadów przypominających sadzę, która powstaje na skutek różnych procesów zachodzących w silnikach spalinowych. Może być dla nich niebezpieczny, dlatego warto wiedzieć, jak pozbyć się nagaru i jak użytkować auto, by osadzało się go jak najmniej.

Nagar (zwany też osadem węglowym) w silniku występuje w silnikach spalinowych i polega na gromadzeniu się twardych, przypominających sadzę osadów na różnych elementach wewnętrznych jednostki napędowej. Powstaje głównie na skutek niepełnego spalania paliwa oraz oleju silnikowego, a także jako wynik wysokiej temperatury i ciśnienia panujących w komorze spalania. Nagar może prowadzić do różnych problemów eksploatacyjnych, wpływając na wydajność, trwałość oraz efektywność silnika.

Gdzie gromadzi się nagar?

Nagar gromadzi się w wielu miejscach silnika, takich jak zawory, tłoki, świece zapłonowe oraz kanały dolotowe i wylotowe. Jego obecność może prowadzić do zmniejszenia objętości komory spalania, co z kolei wpływa na jakość procesu spalania. Może również utrudniać przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej, powodując zaburzenia w pracy silnika, takie jak nierówna praca, spadki mocy, trudności w uruchomieniu oraz zwiększone zużycie paliwa.

Reklama

Skąd bierze się nagar?

Przyczyny powstawania nagaru są różnorodne. Jednym z głównych źródeł jest niska jakość paliwa, które może zawierać zanieczyszczenia i substancje smoliste. Dodatkowo, styl jazdy oraz warunki eksploatacji silnika również mają duży wpływ. Jazda na krótkich dystansach, częste uruchamianie i gaszenie silnika, a także jazda w warunkach miejskich sprzyjają tworzeniu się nagaru. Innym czynnikiem jest zużycie oleju silnikowego, który z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne, co może prowadzić do zwiększonego osadzania się węgla na elementach silnika.

Jakie są objawy nagaru w silniku?

Objawami, które mogą wskazywać na zebranie się w silniku nagaru jest na przykład nierówna praca jednostki napędowej, spadek osiągów i zwiększone zużycie paliwa. Także błędy wskazujące na problemy z sondą lambda mogą być spowodowane przez nagar. Warto pamiętać, że jego osadzanie to proces długotrwały, a nagar nie powstaje z dnia na dzień. Dlatego tak ważna jest odpowiednia eksploatacja, czyli unikanie jazdy na nierozgrzanym silniku na krótkich dystansach i przy niskich obrotach. By zapobiegać powstawaniu nagaru warto wyjechać od czasu do czasu na autostradę, należy również regularnie wymieniać olej.

Jak usunąć nagar?

Usuwanie nagaru jest procesem niezbędnym dla utrzymania silnika w dobrej kondycji i zapewnienia jego sprawności. Istnieje kilka metod, które można zastosować w celu usunięcia tych osadów. Jedną z najprostszych i najbardziej dostępnych metod jest stosowanie specjalistycznych dodatków do paliwa i oleju, które pomagają rozpuszczać i usuwać nagar w trakcie normalnej eksploatacji pojazdu. Dodatki te zawierają substancje chemiczne, które reagują z osadami, ułatwiając ich usunięcie poprzez spalanie lub wypłukiwanie.

Innym rozwiązaniem jest zastosowanie płukanki do silnika, którą dodaje się do oleju przed jego wymianą. Płukanka ta działa przez kilka minut pracy silnika, rozpuszczając osady i nagar, które następnie są usuwane wraz z wymienianym olejem. Jest to skuteczna metoda, ale powinna być stosowana z umiarem, aby nie uszkodzić uszczelek i innych elementów silnika.

W przypadkach bardziej zaawansowanego osadzenia nagaru, konieczne może być mechaniczne czyszczenie silnika. Proces ten polega na rozebraniu silnika i fizycznym usunięciu osadów z poszczególnych elementów, takich jak tłoki, zawory i kanały dolotowe. Jest to metoda czasochłonna i kosztowna, ale pozwala na dokładne usunięcie nagaru i przywrócenie silnikowi pełnej sprawności.

Nowoczesne technologie również oferują innowacyjne rozwiązania w walce z nagarem. Przykładem jest dekarbonizacja, czyli czyszczenie wodorem. W trakcie pracy silnika wpuszcza się do niego mieszaninę gazów, która podnosi temperaturę spalin i oczyszcza układ z osadów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: silnik spalinowy | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy