Na co zwrócić uwagę wybierając samochód w internecie?
Platformy internetowe w dużej mierze zastąpiły dziś giełdy i komisy, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów. Z jednej strony stanowi to odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby i oczekiwania kupujących, z drugiej – wciąż warto zachowywać czujność. Jak bezpiecznie szukać i kupować auta w internecie?
Proces zakupu wymarzonego samochodu zacząć warto od określenia naszych potrzeb. Lepszym pomysłem wydaje się poszukiwanie auta o konkretnych cechach (np. pojemny bagażnik, liczne systemy bezpieczeństwa, przestronne wnętrze), niż celowanie w konkretny model. Dobrym pomysłem będzie porzucenie stereotypów (nie powielajmy mitu o tym, że francuskie samochody są awaryjne!) i ustalenie budżetu (ważne jest pozostawienie sobie marginesu na koszty przeglądu, rejestracji, wymianę płynów eksploatacyjnych i wszystko, co związane z codziennym użytkowaniem pojazdu). Kluczową kwestią będzie też zachowanie szczególnej ostrożności w kilku punktach na ścieżce poszukiwania samochodu przez internet - oto one.
Po pierwsze: pośpiech. Ten jest zawsze złym doradcą i warto wygospodarować sobie możliwie najwięcej czasu - decyzja musi być przemyślana.
Po drugie: niewiedza. I nic w tym złego. Nie każdy musi być ekspertem w dziedzinie motoryzacji. Przed ostateczną decyzją o zakupie warto jednak skonsultować stan samochodu i zasadność jego wyceny ze specjalistą - np. znajomym mechanikiem albo niezależnym inspektorem.
Po trzecie: emocje. Te również do niczego dobrego nas nie zaprowadzą. A przy zakupie samochodu dochodzą do głosu wyjątkowo mocno. Efekt? Przestajemy myśleć racjonalnie.
Po czwarte: nie tylko przebieg ma znaczenie, a często jest to aspekt decydujący o wyborze konkretnego modelu. Tymczasem samochód, który pokonał 300 tys. km po autostradach, prawdopodobnie będzie w lepszym stanie niż jeżdżący wyłącznie na krótkich dystansach po mieście - częste odpalanie i gaszenie, ruszanie i hamowanie, ale też niedogrzewanie silnika mogą okazać się zabójcze.
Po piąte (i być może najważniejsze), "niepowtarzalna okazja" nie istnieje. Choć oczywiście zakup samochodu w atrakcyjnej cenie jest jak najbardziej możliwy, wspomniane pojęcie rozumieć należy raczej jako ofertę zbyt atrakcyjną, by była prawdziwa. Przykład? Sprowadzany z zagranicy 18-letni diesel z 150 tys. km przebiegu w cenie wyraźnie niższej niż analogiczne oferty, powinien wzmocnić naszą czujność. Pamiętajmy, że za modele dobrze utrzymane, z udokumentowaną historią serwisową i niewymagające wkładu finansowego po prostu trzeba więcej zapłacić.
Najskuteczniejsze sposoby pozwalające na uniknięcie zastawianych na kupujących pułapek? Kompleksowy przegląd i umówienie się na jazdę próbną. Ale też... wybór internetowego serwisu, który na pierwszym miejscu stawia szeroko rozumiane bezpieczeństwo użytkowników oraz przejrzystość działań.
OTOMOTO dba o to, by informacje zawarte w ogłoszeniach były klarowne i dawały poszukującym samochodu jak największą wiedzę o pojeździe, którym są zainteresowani. W praktyce chodzi tu m.in. zachęcanie sprzedających do możliwie jak najbardziej szczegółowego uzupełnienia formularza, wyświetlającego się na górze ogłoszenia i oferowanie sprzedającym możliwości podniesienia wiarygodności ogłoszenia poprzez potwierdzenia specjalnym oznaczeniem zgodności uzupełnionych informacji (m.in. na temat szczegółów rejestracji i dat przeprowadzonych przeglądów technicznych) z CEPiK. Dodatkowo platforma udostępnia opcję zakupu szczegółowego raportu historii pojazdu - rozszerzającego zakres informacji zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Innym rozwiązaniem, ułatwiającym podjęcie świadomej decyzji o zakupie samochodu jest możliwość wykupienia raportu z inspekcji technicznej OTOMOTO, czyli skrupulatnego sprawdzenia samochodu z ogłoszenia przez niezależnego od sprzedającego specjalistę. Raport z takiej inspekcji może potwierdzić zgodność zawartych danych w ogłoszeniu z faktycznym stanem pojazdu (inspektorzy badają ponad 100 parametrów związanych ze stanem technicznym auta), albo zwrócić uwagę na szczególne cechy wybranego przez nas samochodu, które potencjalnie mogą sprawić problem w przyszłości.
Dodatkowo - jeśli ogłoszenie nie ma oznaczenia "Dane Pojazdu Zweryfikowane", potwierdzającego zgodność informacji z oferty z danymi zawartymi w CEPiK, wszyscy poszukujący samochodu mogą samodzielnie sprawdzić najważniejsze informacje o pojeździe z danymi gromadzonymi w Systemie Informatycznym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wpisując numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji (o te informacje można poprosić sprzedającego - jeśli sam nie opublikował tych danych w ogłoszeniu) można zweryfikować informacje na temat historii samochodu w rejestrze.
Inne sposoby na wzmocnienie bezpieczeństwa transakcji? Potwierdzenie danych na temat sprzedającego - jeśli to firma - w KRS lub CEIDG i zapoznanie się z opiniami na temat jego działań. Ważne też, by z dużą ostrożnością podchodzić do wpłacania zaliczek albo zadatków na samochód, którego stanu nie sprawdziliśmy wcześniej wystarczająco dokładnie, albo którego wcześniej sami (albo za pośrednictwem inspektora), nie mieliśmy okazji zobaczyć.
Zapewnienie bezpieczeństwa w sieci to jedno z największych wyzwań, przed którymi stają internetowe serwisy. Cyberprzestępcy bowiem nie próżnują i nieustannie doskonalą swoje metody oraz wymyślają nowe. Jak na tym tle prezentują się działania OTOMOTO? To konkretne rozwiązania (m.in. dwuetapowa weryfikacja użytkowników i aktywne przeciwdziałanie cyberatakom) - platforma przed udostępnieniem możliwości publikacji ofert klientom biznesowym, weryfikuje ich status, a także na bieżąco sprawdza zasadność wszystkich otrzymywanych zgłoszeń o nieprawidłowościach ogłoszeń. Priorytetem działań OTOMOTO jest wyrównywanie wiedzy o pojeździe kupujących i sprzedających, a także edukacja użytkowników oraz uczulanie ich na ewentualne ryzyka.
Warto wspomnieć o ochronie danych i zabezpieczeniach przed nieautoryzowanym dostępem do konta użytkownika platformy. Tutaj wymienić należy system hCIAM (Hybrid Customer Identity and Access Management), który podnosi bezpieczeństwo podczas logowania i każdorazowo weryfikuje rozpoznane przez siebie, nietypowe zachowania użytkowników.
Internet to bez wątpienia narzędzie, które ułatwia nam dokonywanie zakupów. Choć dostrzegamy to zwłaszcza podczas kupowania przedmiotów codziennego użytku, podobnie może być w przypadku samochodu. Ważne jednak pozostaje przestrzeganie podstawowych zasad w zakresie bezpieczeństwa, zachowanie maksymalnej ostrożności podczas podejmowania decyzji i wybieranie internetowych serwisów, które będą nas w tym wspierać.