Masz taką naklejkę pod maską? Oznacza spore wydatki

Po otwarciu maski samochodu wyposażonego w klimatyzację powinieneś zobaczyć etykietę z symbolem R134a lub R1234yf – to dwa różne czynniki chłodzące. Nowszy jest droższy i niestety układy klimatyzacji w nie wyposażone są bardziej podatne na problemy. Starszy z kolei jest tańszy, ale mniej przyjazny środowisku, dlatego został zastąpiony.

Zarówno R134a, jak i R1234yf to hydrofluorowęglowodory (HFC) stosowane jako czynniki chłodnicze w układach klimatyzacji, jednak różnią się one pod wieloma kluczowymi aspektami, m.in. pod względem wpływu na środowisko, wydajności i bezpieczeństwa.

R134a i R1234yf - jakie są różnice?

Najważniejszą różnicą jest ich wpływ na środowisko mierzona współczynnikiem GWP - Global Warming Potential. R134a posiada GWP wynoszący 1430, co oznacza, że jeden kilogram tego czynnika uwięziony w atmosferze przez 100 lat wywołuje taki sam efekt cieplarniany jak 1430 kilogramów dwutlenku węgla. Z kolei GWP R1234yf jest znacznie niższy, wynosząc mniej niż 1. Oznacza to, że R1234yf ma znacznie mniejszy wpływ na globalne ocieplenie. R134a może rozkładać się przez tysiące lat, R1234yf natomiast ulega rozkładowi w ciągu kilku tygodni, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska.

Reklama

R134a i R1234yf mają podobne właściwości chłodnicze, co oznacza, że mogą zapewniać porównywalny poziom chłodzenia w układach klimatyzacyjnych. R134a jest niepalny, natomiast R1234yf jest łatwopalny, ale klasyfikowany jako A2L, co oznacza, że jego palność jest niska. Wymaga to zastosowania specjalnych procedur bezpieczeństwa podczas serwisowania układów klimatyzacyjnych z R1234yf - to z kolei oznacza, że serwis klimatyzacji musi być wyposażone w odpowiedni sprzęt, aby móc uzupełnić nowszy czynnik. Zbiorniki na czynniki chłodzące mogą zwykle pomieścić 500-600 gramów substancji. Ilość czynnika jest ściśle określona dla danego modelu auta i podana w dokumentacji technicznej. Po napełnieniu układu sprawdza się jego działanie, aby upewnić się, że klimatyzacja chłodzi prawidłowo.

Czynnik R1234yf zaczęto stosować około 2015 roku, a obowiązkowy w nowych autach stał się dwa lata później - zmiana dotyczyła jednak pojazdów odbierających nowe homologacje. Nowszy czynnik jest mniej wydajny, a to oznacza częstszą konieczność uzupełniania go i większe obciążenie silnika w trakcie pracy klimatyzacji. Modele ze starszym czynnikiem potrafiły wytrzymać bez serwisu do 10 lat, w nowszych ten interwał znacznie się skrócił.

Koszt serwisu klimatyzacji - R134a i R1234yf

Rodzaj użytego czynnika ma kluczowy wpływ na koszt napełnienia klimatyzacji w samochodzie. Ilość potrzebnego czynnika zależy od pojemności układu, która z kolei jest powiązana z rozmiarem pojazdu. Zasadniczo, większe samochody wymagają więcej czynnika, co przekłada się na wyższe koszty. Pierwsze 100 gramów starszego czynnika R134a kosztuje 120-150 zł, a kolejne 100 gramów około 40 zł. W przypadku nowszego czynnika R1234yf pierwsze 100 gramów może kosztować nawet 250 zł, a kolejne 100 gramów - 80 zł.

Serwisując więc układ klimatyzacji w starszym pojeździe z czynnikiem R134a zapłacimy 250-400 zł (za 500-600 gramów). Samochód nowszy z czynnikiem R1234yf to już wydatek 500-700 zł. Pamiętajmy, że ceny te są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od serwisu.

Klimatyzacja samochodowa. Ile kosztuje serwis wiosną 2024 roku?

Oprócz ceny samego czynnika, należy wziąć pod uwagę również koszt podłączenia samej maszyny, który w przypadku starszego czynnika wynosi 150 zł, a nowszego 200 zł. W niektórych przypadkach może być konieczna wymiana oleju w układzie klimatyzacji, co wiąże się z dodatkowym kosztem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klimatyzacja | porady | serwisowanie klimatyzacji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy