Masz instalację LPG w samochodzie? Nie przegap tego terminu
Instalacja LPG pozwala obniżyć koszty eksploatacji związane z wydatkami na paliwo, ale nakłada też na właścicieli pojazdów weń wyposażonych dodatkowe obowiązki. Trzeba pamiętać zarówno o częstszych przeglądach jak i legalizacji butli.
W Polsce zarejestrowanych jest około 3 miliony pojazdów wyposażonych w instalację LPG. Choć według szacunków ta liczba spada, to nadal, na tle Europy, lądujemy w czołówce rankingu. Nic dziwnego, nawet jeśli przyjmiemy, że auto z instalacją LPG zużywa o około 30-40 proc. więcej paliwa, to jego niższa cena za litr pozwala cieszyć się tańszą niż w przypadku silników benzynowych eksploatacją.
Korzystanie z instalacji LPG oznacza inny, częstszy interwał przeglądów niż w przypadku pojazdów bez tych instalacji. Obecnie w Polsce sytuacja z przeglądami wygląda tak, że nowy pojazd musi być sprawdzony dopiero po trzech latach, a potem po kolejnych dwóch. Dopiero po pięciu latach obowiązkowe są coroczne przeglądy. Sprawy mają się zgoła inaczej, jeśli jeździmy autem wyposażonym w instalację LPG. Nawet jeśli to auto nowe, na pierwszy przegląd musimy zgłosić się już po roku, a potem po kolejnym - krótko mówiąc, przeglądy są obowiązkowe raz w roku. A trzeba jeszcze pamiętać, że cena przeglądu auta z butlą jest wyraźnie wyższa niż auta bez niej. Obecnie koszt przeglądu samochodu z LPG wynosi 162 zł (plus 1 zł za wpis do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Ta sama czynność w przypadku pozostałych aut kosztuje 99 zł.
Użytkownicy aut z instalacją LPG, oprócz corocznego przeglądu, powinni pamiętać o regularnym serwisowaniu całego układu zasilania gazowego. Chociaż podczas przeglądu sprawdzane są m.in. świadectwo legalizacji butli i montaż instalacji, to nie obejmuje on diagnostyki usterek układu zasilania. Te, niezauważone na czas, mogą negatywnie wpłynąć na pracę silnika, a nawet stwarzać zagrożenie.
Częstotliwość serwisowania określa producent danej instalacji LPG. Zazwyczaj zaleca się wizytę w warsztacie co 10-15 tys. km, a w przypadku instalacji z wtryskiem gazu w stanie ciekłym co 60 tys. km.
- Utrzymuje optymalną pracę silnika. Serwisowanie pozwala na wyregulowanie instalacji i zapewnienie odpowiedniego składu mieszanki gazowo-powietrznej. To z kolei przekłada się na płynną pracę silnika, odpowiednią moc i niskie zużycie paliwa.
- Chroni silnik przed uszkodzeniem. Usterki w układzie zasilania LPG, np. nieszczelności, mogą prowadzić do przedostawania się gazu do oleju silnikowego, co z kolei może skutkować jego rozcieńczeniem i utratą właściwości smarnych. W konsekwencji może dojść do poważnych uszkodzeń silnika.
- Zwiększa bezpieczeństwo. Nieszczelności w instalacji LPG mogą stwarzać zagrożenie wybuchu. Regularny serwis pozwala na wykrycie i usunięcie takich usterek, zapewniając bezpieczną jazdę.
Podsumowując, regularny serwis instalacji LPG to nie tylko gwarancja jej prawidłowego działania, ale także ochrona silnika i bezpieczeństwo użytkowników. Pamiętaj:
Zbiornik LPG musi być legalizowany co 10 lat od daty jego produkcji. Legalizacja obejmuje badanie ciśnieniowe zbiornika, kontrolę jego stanu technicznego oraz wymianę homologacji. Koszt legalizacji waha się od 200 do 400 zł. Po dwudziestu latach butla bezwarunkowo musi zostać wymieniona na nową, a to wiąże się już z wyższymi kosztami rzędu około 1000-1500 zł.
Zaniedbanie przeglądów lub legalizacji instalacji LPG może skutkować:
- utratą ważności ubezpieczenia OC
- mandatem karnym
- wycofaniem dowodu rejestracyjnego
- w skrajnych przypadkach: awarią instalacji i zagrożeniem bezpieczeństwa