Lecisz na majówkę i masz auto z wypożyczalni? Dobrze sprawdź umowę
Jeśli lecąc na majówkę lub wakacje zarezerwowałeś auto z wypożyczalni, sprawdź warunki wynajmu, bo jeśli spóźni ci się lot, możesz stracić kasę, a nawet utracić rezerwację samochodu. To może pokrzyżować wszystkie plany.
Rezerwacja auta z wypożyczalni na wakacje lub majówkę na długo przed terminem to zawsze świetny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i zapewnienie sobie środka transportu na urlopie. Im bliżej daty wyjazdu, a zwłaszcza w sezonie letnim tym szansa na znalezienie dostępnego samochodu maleje, a ceny wypożyczenia rosną. Na przestrzeni kilku-kilkunastu dni ceny mogą wzrosnąć nawet o 200%.
Wczesna rezerwacja niesie za sobą jednak kilka problemów, które mogą pojawić się w przypadku nieprzewidzianych sytuacji takich jak opóźnienia lotów, czy częste ostatnio strajki na lotniskach. Co zrobić żeby nie stracić kasy, kiedy nasz lot się spóźnia? Jak odebrać wtedy auto?
Przede wszystkim zanim zdecydujemy się na konkretną wypożyczalnie, warto uważnie przestudiować regulamin i politykę firmy, zwracając szczególną uwagę na warunki późniejszego odbioru samochodu oraz możliwości odbioru poza godzinami pracy biura wypożyczalni. Zdarzają się bowiem sytuacje, że odebrać auto możemy tylko w precyzyjnie określonych widełkach czasowych (np. 2 godziny od przylotu), lub do momentu zamknięcia biura. Po upływie tego czasu nasza rezerwacja może zostać anulowana, a pieniądze przepaść, lub wypożyczalnia może doliczyć dodatkowe opłaty.
Warto to sprawdzić zawczasu i upewnić się, że będziemy mogli bez problemu odebrać samochód nawet w godzinach nocnych, ponieważ przy dużej częstotliwości opóźnień spowodowanych na przykład strajkami, może okazać się, że przylecimy na miejsce dopiero w godzinach nocnych - poza godzinami działania wypożyczalni.
Większość popularnych wypożyczalni lotniskowych monitoruje status lotów, dlatego podczas rezerwacji jest możliwość podania numeru lotu. W razie sytuacji awaryjnych takich jak opóźnienia, wypożyczalnia dostaje takie informacje i na bieżąco z nich korzysta, co oznacza, że jeśli polityka firmy nie stanowi inaczej, jedyną stratą przy opóźnieniu naszego lotu dla nas będzie tylko utrata kilku opłaconych godzin spowodowana opóźnieniem.
Wypożyczalnie rozliczają rezerwację samochodów w oknach 24-godzinnych co oznacza, że płacimy za każdą rozpoczętą dobę wynajmu, bez względu na to czy rezerwujemy w nocy, w południe czy wieczorem. Doba liczona jest od godziny rezerwacji, więc jeśli nasz odlot jest wcześniej niż przylot tracimy te kilka godzin różnicy, a jeśli odlot jest później niż przylot, warto oddać samochód te kilka godzin wcześniej, by nie naliczono nam opłaty za kolejną dobę.
Aby uniknąć kłopotów z wypożyczalnią i rezerwacją naszego auta warto jak najszybciej poinformować wypożyczalnię o potencjalnym opóźnieniu. Jeśli dowiedzieliśmy się o nim na lotnisku, nie czekajmy tylko od razu kontaktujmy się z wypożyczalnią. Jeśli wiemy o opóźnieniu wcześniej, na przykład jeszcze przed odprawą bagażu, czy przejściem przez bramki ochrony, warto podejść do biura wypożyczalni na lotnisku (najpopularniejsze wypożyczalnie mają biura niemal na każdym lotnisku) i wyjaśnić sprawę. Jest szansa że obsługa znajdzie rozwiązanie i pomoże nam już na miejscu, na przykład przesuwając rezerwację, a wtedy unikniemy utraty pieniędzy, czy rezerwacji.
Koniec końców wszystko zależy od polityki firmy, więc zanim zdecydujemy się na usługi najtańszej wypożyczalni na lotnisku, sprawdźmy warunki wypożyczenia, potencjalne ukryte koszty i opłaty, a także politykę odnośnie opóźnień i późniejszych odbiorów samochodu.
***