Łańcuchy na koła nie mogą być byle jakie. Sprawdź normę EN
Łańcuchy zimowe, które nakładamy na koła, nie są uniwersalne i trzeba je dobierać do określonych rodzajów ogumienia. Wariantów jest naprawdę sporo, a gdyby tego było mało, dodatkowe zamieszanie może wprowadzić nie do końca jasne oznaczenie ich norm. Przeglądając sklepy internetowe nietrudno natknąć się na łańcuchy z certyfikacją Ö-NORM, EN czy GS. Które z nich są właściwe na europejskie drogi?
Pomimo że w Polsce taki obowiązek nie występuje, w wielu europejskich krajach posiadanie i stosowanie łańcuchów na koła może być konieczne w zależności od poru roku i występujących warunków atmosferycznych. Wybierając się na ferie zimowe m.in. do Austrii należy pamiętać, że rozwiązanie to jest obowiązkowe na niektórych oznakowanych drogach, a w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia kierowcy muszą wozić ze sobą łańcuchy śniegowe dla co najmniej dwóch opon na oś napędową.
Przed zakupem łańcuchów warto brać pod uwagę, że podobnie jak ma to miejsce np. w przypadku opon samochodowych, także one muszą spełniać uregulowane przepisami prawa. Sytuacja jest o tyle trudna, że oferta łańcuchów w sklepach motoryzacyjnych może wywołać wśród klientów niemałe zamieszanie. Na naszym rynku występują bowiem łańcuchy z certyfikacjami Ö-NORM, EN czy GS. Którą powinniśmy wybrać?
Zanim odpowiemy na to pytanie, spróbujmy pokrótce wytłumaczyć czym w zasadzie są powyższe skróty.
- Ö-NORM (V5117, V5119 i V5121) to austriacka norma, która obowiązuje również w prawie włoskim. Została ona opracowana zgodnie z Austriackim Instytutem Normalizacyjnym.
- GS to norma określana także certyfikacją Geprüfte Sicherheit ("spełnione bezpieczeństwo"). Certyfikat ten jest wydawany zgodnie z zaleceniami niemieckiego Stowarzyszenia Inspekcji Technicznej (TÜV).
Chociaż dotychczas certyfikacja łańcuchów śniegowych była wymagana zaledwie w kilku krajach europejskich, powyższe normy GS i Ö-NORM stały się niejako standardem na rynku i zdominowały ofertę w sklepach motoryzacyjnych. Wszystko zmieniło się jednak z nadejściem normy EN 16662-1.
Powyższa certyfikacja weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i ujednoliciła wszelkie atesty łańcuchów śniegowych na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowej normy miało na celu zastąpienie wszystkich dotychczasowych norm krajowych, a tym samym ułatwienie życia kierowcom podróżującym po krajach wspólnoty. Obecnie do otrzymania wspomnianej normy każdy producent musi spełnić te same wymagania, poparte testami przyczepności, zerwania, docierania i hamowania. Czy to jednak oznacza, że wcześniejsze normy GS i Ö-NORM nie są już dozwolone i określone nimi łańcuchy powinny trafić do kosza?
Na szczęście nie. Europejskie ujednolicenie normy nie stało się prawnym obowiązkiem obywateli w zakresie ruchu drogowego, ponieważ żadna dyrektywa europejska tego nie przewiduje. Nowe rozwiązanie miało na celu jedynie standaryzacje metod stosowanych przez firmy certyfikujące. W skrócie oznacza to tyle, że każdy kraj wciąż może samodzielnie stanowić prawo w tym zakresie.
Obecnie wszystkie łańcuchy wyprodukowane przed 31 grudnia 2022 r., które posiadają certyfikaty oparte na normach innych niż EN 16662-1, mogą być w dalszym ciągu sprzedawane i używane. Jest to uzasadnione m.in. tym, że nowe standardy certyfikacji są mniej rygorystyczne od poprzednich. Wyłącznie łańcuchy wyprodukowane po 1 stycznia 2023 r., muszą być oparte na nowej normie.