Kiedy wymienić klocki i tarcze hamulcowe? Ta naprawa nie będzie tania
Układ hamulcowy to jeden z systemów odpowiadających za bezpieczeństwo. Tarcze i klocki hamulcowe są elementami eksploatacyjnymi, dzięki którym możliwe jest skuteczne hamowanie. Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe, a kiedy tarcze hamulcowe? Ile będzie kosztować wizyta u mechanika?
Piszczenie podczas hamowania często świadczy o poważnym zużyciu okładzin hamulcowych. Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?
Sporo samochodów wyposażonych jest w czujniki, które informują kierowcę o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Gdy zużycie okładzin osiągnie krytyczny poziom, na tablicy rozdzielczej lub na komputerze pokładowym wyświetla się ikona koła z trzema przerywanymi liniami po każdej ze stron.
Wymianę klocków hamulcowych zaleca się, kiedy grubość warstwy ciernej wynosi 1,5 mm. Zbyt długa jazda ze zużytymi klockami hamulcowymi wpływa negatywnie nie tylko na bezpieczeństwo, lecz także niesie ryzyko uszkodzenia tarcz hamulcowych.
Nie każdy pojazd wyposażony jest w system informujący o potrzebie wymiany klocków hamulcowych. Dlatego piszczenie hamulców to sygnał, którego nie należy lekceważyć.
Klocki hamulcowe często mają specjalne blaszki, które właśnie poprzez piszczenie informują kierowcę o konieczności wymiany okładzin. Podczas hamowania z większych prędkości przy zużytych klockach słyszalne może być również buczenie. Wszelkie nietypowe odgłosy to sygnał, aby skontrolować zużycia elementów układu hamulcowego.
Felgi aluminiowe nie tylko zdobią auto, lecz także dzięki swojej konstrukcji pozwalają zazwyczaj łatwo sprawdzić, jaka odległość dzieli zacisk hamulcowy od tarczy. Pomagają też w określeniu stanu tego ostatniego elementu. Felgi stalowe najczęściej są bardziej zabudowane, co może kontrolę.
Żywotność klocków hamulcowych wynosi zwykle od 15 do 50 tys. km.
Trwałość elementu zależy od wielu czynników. Do najważniejszych należą masa pojazdu, jakość części oraz styl jazdy kierowcy. Częste użytkowanie pojazdu w mieście czy hamowanie z dużych prędkości to czynniki powodujące intensywne zużycie okładzin hamulcowych.
Tarcze hamulcowe cechują się większą trwałością, ale podobnie jak w przypadku klocków, dużo zależy od stylu jazdy. Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?
Każdy producent samochodów ma własny harmonogram czynności serwisowych. Jedni wskazują, że odpowiednim momentem na zmianę tarcz jest druga z rzędu wymiana klocków hamulcowych.
Inni z kolei podają orientacyjne przebiegi żywotności tego elementu w zakresie 60-80 tys. km. Dla spokojnych kierowców osiągnięcie przebiegu 100 tys. km na jednym komplecie tarcz hamulcowych nie jest jednak czymś nierealnym.
Trudno wskazać, ile kosztuje wymiana klocków i tarcz hamulcowych. Koszt zakupu części zamiennych zależy od jakości produktu i modelu pojazdu.
W przypadku popularnych aut typu Skoda Octavia czy Opel Astra klocki przyzwoitej klasy kosztują ok. 200 złotych za komplet na przednią oś. Tylne są zazwyczaj nieco tańsze.
Nowe tarcze dobrej jakości to wydatek 300-400 złotych za komplet na przednią oś. Koszt robocizny wymiany tarczy i klocków na jednej osi wynosi ok. 200 złotych.