Każda opona zimowa ma ważną etykietę. Co można z niej odczytać?
Etykiety na oponach obowiązują na terenie Unii Europejskiej od dłuższego czasu. Trzy piktogramy wraz z oznaczeniem literowym lub cyfrowym są cennym źródłem wiedzy przy zakupie ogumienia. Warto na nie zwrócić szczególną uwagę, aby dobrać opony, które spełniają nasze oczekiwania. Co jest na etykiecie opony i jak czytać umieszczone na niej informacje?
Ogumienie sprzedawane obecnie na terenie krajów należących do Unii Europejskiej musi być opatrzone etykietami. Idea wprowadzenia tego typu naklejek zakładała zwiększenie świadomości użytkowników co do parametrów opon, a także zwiększyła możliwość ich porównywania.
Dzięki temu kierowcy mogą wybierać modele, które są bezpieczniejsze, trwalsze, a przy tym zapewniają komfort jazdy oraz oszczędności podczas eksploatacji samochodu. Na etykiecie opony zawierają się informacje dotyczące trzech parametrów ogumienia. Są to:
- przyczepność hamowania na mokrej nawierzchni,
- efektywność paliwowa,
- generowany poziom hałasu,
- przyczepność opon na śniegu i/lub na lodzie.
Przyczepność hamowania na mokrej nawierzchni oznaczona jest na etykiecie symbolem opony z chmurą. Parametr ten jest niezwykle ważny, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Etykiety opon określają skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni przez pięć klas - A to najkrótsza droga hamowania, zaś E to najdłuższa.
Efektywność paliwowa to parametr na etykiecie opony, który określa opory toczenia i został on oznaczony symbolem dystrybutora. W tym przypadku również mamy do czynienia z klasyfikacją od A do E. Klasa A oznacza najniższe opory toczenia, co wpływa na niższe zużycie paliwa. Z kolei opona z efektywnością paliwową określoną literą E będzie miała większe opory toczenia i zarazem powodować będzie większe zużycie paliwa.
Klasyfikacja generowanego poziomu hałasu na etykiecie opon podzielona jest na trzy wartości: A, B i C. Klasa A oznacza oponę najcichszą, klasa B o większej głośności, natomiast opona o głośności w klasie C charakteryzuje się najwyższym poziomem hałasu.
Na etykiecie przewidziano miejsce na informację o przyczepności opon zimą. Opony spełniające wymagania dotyczące jazdy po śniegu oznaczone będą symbolem alpejskim (piktogram 3PMSF). Natomiast piktogram górskiego szczytu wyróżnia opony zapewniające przyczepność na lodzie. Tego rodzaju oznaczenie występuje wyłącznie na oponach dedykowanych na rynek skandynawski.
Etykiety na oponach zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie analiza indywidualnych potrzeb. Na co zwracać uwagę przy zakupie opon zimowych?
Ze względu na osiągi, wytrzymałość, jakość oraz cenę, opony dzieli się na trzy kategorie. Opony klasy premium (np. Dunlop, Pirelli, Bridgestone) są droższe, ale oferują lepsze parametry na drodze i nowinki technologiczne.
Następne w kolejności są opony klasy średniej, które spełnią oczekiwania kierowców pokonujących rocznie niewielkie przebiegi. Z kolei najgorszą klasą są opony ekonomiczne, które cechują się prostymi rozwiązaniami technologicznymi. Zwykle opony budżetowe są cięższe i wykonane z mniej odpornej na ścieranie mieszanki. Tego typu opony będą dobrym wyborem dla mało wymagających kierowców, który poruszają się przede wszystkim w cyklu miejskim.
Wybierając opony zimowe, warto zapoznać się z wynikami testów, aby znać wady i zalety danego modelu ogumienia. Pod uwagę bierze się testy hamowania, pokonywania zakrętów, czy przyśpieszenia. Polecane modele powinny spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Najsłynniejsze testy opon prowadzone są przez ADAC, AutoZeitung, ACE/GTÜ, Auto Motor und Sport oraz AutoBild.
Zobacz także:
Zimowe, a może całoroczne? Co wybrać, gdy nie widać zimy?
Kiedy zmieniać opony na zimowe? Kluczowy jest jeden czynnik
Cały rok na oponach zimowych? Ryzykujesz bezpieczeństwem i dowodem