Klimatyzacja samochodowa nie chłodzi? Kardynalne błędy kierowców

Ustawianie zbyt niskiej temperatury nawiewu, niedostatecznie częste serwisowanie czy niewietrzenie auta przed jazdą – błędy w używaniu klimatyzacji są powszechne, a niektóre z nich mogą prowadzić do spadku użyteczności układu, a nawet chorób.

Układ klimatyzacji w samochodzie to jeden z tych elementów, który znacząco podnosi komfort podróżowania, zwłaszcza podczas upalnych dni. Aby jednak działał sprawnie przez długi czas, konieczne jest jego regularne serwisowanie. W przeciwnym razie możemy napotkać na różnorodne problemy, które mogą okazać się kosztowne w naprawie.

Co jaki czas trzeba robić przegląd klimatyzacji?

Jednym z najczęstszych błędów jest brak regularnych przeglądów klimatyzacji samochodowej. Zaleca się, aby co najmniej raz w roku, najlepiej przed sezonem letnim, sprawdzić stan układu. Podczas przeglądu mechanik powinien skontrolować poziom czynnika chłodniczego, sprawność sprężarki, stan filtrów oraz szczelność całego systemu. Zaniedbanie tych czynności może prowadzić do spadku efektywności działania klimatyzacji, a w skrajnych przypadkach do chorób, np. zakażenia dróg oddechowych wywołanych przez pleśń czy reakcji alergicznych.

Reklama

Najpoważniejszą chorobą wywołaną przez bakterię występującą w układzie klimatyzacji jest legionelloza (choroba Legionistów). To poważna choroba układu oddechowego wywołana przez bakterię Legionella pneumophila, która może rozwijać się w systemach klimatyzacyjnych. Objawia się gorączką, kaszlem, bólami mięśni i głowy, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do zapalenia płuc. Aby zminimalizować ryzyko powstania pleśni w układzie klimatyzacji należy ją raz na 1-2 lata odgrzybiać, dobrym rozwiązaniem jest też ozonowanie.

Nieprzyjemny zapach z układu klimatyzacji

Często kierowcy ignorują niepokojące objawy, takie jak nieprzyjemne zapachy z nawiewów, słaba wydajność chłodzenia, dziwne dźwięki podczas pracy klimatyzacji w samochodzie czy zaparowane szyby. Każdy z tych symptomów może świadczyć o problemach z układem klimatyzacji. W takim przypadku nie warto zwlekać z wizytą w serwisie, ponieważ może to prowadzić do poważniejszych i bardziej kosztownych awarii.

Charakterystyczny "wilgotny" zapach świadczy zapewne o tym, że wewnątrz układu, gdzie dochodzi do skraplania się wody, pojawiły się wilgoć i pleśń, co jest szczególnie niebezpieczne dla astmatyków i alergików. Warto też pamiętać, że klimatyzacja wysusza powietrze, więc raz na jakiś czas (oraz zawsze przed jazdą), dobrze jet przewietrzyć kabinę samochodu.

Serwis klimatyzacji a wymiana filtrów

Filtry klimatyzacji pełnią niezwykle ważną rolę w utrzymaniu czystości powietrza wewnątrz samochodu oraz w ochronie samego układu przed zanieczyszczeniami. Zaniedbanie ich regularnej wymiany może prowadzić do obniżenia efektywności klimatyzacji samochodowej oraz do rozwoju grzybów i bakterii, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Zwykle zaleca się wymianę filtrów co 15 000 - 20 000 km lub co roku. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) kosztuje zwykle kilkadziesiąt złotych i często do jego wymiany nie potrzeba specjalistycznych narzędzi. Zapobiega on przedostawaniu się do kabiny kurzu, roztoczy i alergenów i ma niebagatelny wpływ na jakość powietrza w kabinie.

Jaką temperaturę klimatyzacji ustawić?

Częstym błędem w czasie upałów jest ustawianie zbyt niskiej temperatury (w przypadku automatycznych układów klimatyzacji samochodowej). Zbyt duża różnica między temperaturą na zewnątrz, a tą w środku auta nie jest zdrowa dla organizmu i może powodować przeziębienia, Dlatego przyjmuje się, że nie powinna ona przekraczać 6-8 stopni Celsjusza. Jeśli więc na zewnątrz jest 30 stopni, wystarczy, że klimatyzację ustawimy na 22-24 stopnie. Nawiewy najlepiej kierować nie na szyję czy głowę, ale w górę czy na boki, aby chłodne powietrze mogło się dobrze rozprowadzić i nie dmuchało bezpośrednio na nas.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klimatyzacja | klimatyzacja samochodowa | porady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy