Jak nowe technologie pomagają oszczędzać kierowcom?

Nikogo już nie dziwią nowoczesne technologie stosowane w konstrukcjach współczesnych samochodów. Dzięki nim, kierowcy mogą jeździć nie tylko bezpieczniej, ale także taniej.

Dla 85 procent młodych Polaków życie bez samochodu jest nie do wyobrażenia. Plasujemy się w europejskiej czołówce miłośników aut. Ważna jest dla nas zarówno przyjemność prowadzenia pojazdu, jak i jego aspekt użytkowy. Tę pasję do motoryzacji widać także w liczbach. Jak wyliczył IBMR Samar, w ubiegłym roku odnotowano ponad milion nowo zarejestrowanych samochodów, a 1,6 miliona aut zostało przerejestrowanych. W tym czasie Polacy kupili ponad 325 tysięcy nowych pojazdów, a 735 tysięcy używanych aut sprowadzili z zagranicy.

Ten sam instytut podaje, że w 2014 roku wzrosła sprzedaż nowych samochodów. Wzrost popytu na auta wyposażone w nowe technologie, świadczyć może o tym, że klienci zaczęli cenić nowe rozwiązania konstrukcyjne, pozwalające na oszczędną eksploatację pojazdu.

Reklama

Ekologia i… ekonomia

Nowoczesne i bardziej oszczędne samochody budzą coraz większe zainteresowanie z trzech powodów. Z jednej strony ważny jest aspekt ekologiczny. Jak pokazują badania TNS Polska, wykonane na zlecenie Ministerstwa Środowiska, Polacy coraz częściej przejawiają postawy proekologiczne i zwracają baczniejszą uwagę na zanieczyszczania powietrza. Z drugiej strony, na rosnące zainteresowanie ma wpływ aspekt ekonomiczny. Oleje napędowe stanowią główny koszt eksploatacyjny, dlatego kierowcy szukają oszczędności poprzez obniżenie poziomu spalania paliwa w swoich autach. Trzecim powodem, dla którego na rynku pojawiło się więcej aut oszczędzających paliwo, są stale zaostrzane przepisy i normy, ograniczające emisję spalin. W 2014 roku zaczęła obowiązywać bardzo restrykcyjna unijna norma Euro 6, która zmusiła producentów aut do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, które usuwałyby problem szkodliwości spalin. Wzrost dbałości o środowisko, rosnące ceny paliw i zaostrzające się prawo sprawiły, że producenci aut stanęli przed koniecznością poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, które ograniczałyby szkodliwość spalin i koszt eksploatacji produkowanych przez nich pojazdów.

System START - STOP

Tego typu rozwiązanie, służące oszczędzaniu paliwa, pojawia się coraz częściej w standardowym wyposażeniu wielu nowych samochodów. Jego zadaniem jest automatyczne wyłączanie silnika podczas chwilowego zatrzymania pojazdu, na przykład na światłach. W przypadku pojazdów z manualną skrzynią biegów system ten zadziała na biegu jałowym, przy zwolnionym sprzęgle. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów zadziała, gdy kierowca dłużej przytrzyma wciśnięty pedał hamulca.

System START – STOP nie tylko wyłącza silnik. Działa kompleksowo poprzez układy elektryczne i inne podzespoły, ograniczając zużycie mocy silnika. To rozwiązanie bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy po mieście. Na coraz większą popularność tego systemu wpłynęła konieczność znacznego ograniczenia emisji szkodliwych spalin do atmosfery, wymuszona na producentach przez restrykcyjne przepisy.

Producenci podają, że w zależności od intensywności jazdy po mieście oraz jakości ogumienia czy wyposażenia w lżejsze podzespoły, zużycie paliwa w samochodzie z systemem START – STOP spada o 3 do nawet 15 procent.

Nowoczesne skrzynie biegów

Również najnowsze rozwiązania w konstrukcji skrzyni biegów przyczyniają się do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa. Szczególnie wydajne są pod tym względem automatyczne skrzynie, w których komputer steruje przełożeniami, które dobiera w zależności od warunków na drodze lub wybranego stylu jazdy. – W nowoczesnych skrzyniach biegów producenci często stawiają na większa liczbę przełożeń, niż w starszych konstrukcjach. – zauważa Jarosław Szepietowski, ekspert IVECO, które również wykorzystuje innowacyjną skrzynię HI-MATIC. – Dzięki, na przykład, ośmiu przełożeniom można skutecznie utrzymać prędkość obrotową silnika w ekonomicznym zakresie obrotów. Do tego zmiana biegów dostosowywana jest do różnych stylów jazdy dzięki wykorzystaniu programów komputerowych. – dodaje Jarosław SzepietowskiJuż sześciobiegowa skrzynia może oznaczać redukcję zużycia paliwa nawet o 5 procent w stosunku do pięciobiegowej, a ośmiobiegowy automat daje nawet oszczędność spalania o 6 procent w stosunku do sześciobiegowej skrzyni.

Napęd hybrydowy

Inne rozwiązanie, które coraz chętniej stosują producenci, to wyposażanie samochodów w dwa silniki: spalinowy oraz elektryczny, czyli w napęd hybrydowy. Jak wynika z badań IBMR Samar, Polacy coraz bardziej doceniają tego typu samochody. Przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku kupili 51 procent więcej aut z napędem hybrydowym, niż w pierwszym półroczu 2014 roku.

Często samochód jest wykorzystywany na krótkich dystansach. Podczas takiej jazdy, silnik spalinowy nie może się rozgrzać, więc spala więcej paliwa. Wykorzystanie na takich trasach napędu elektrycznego pozwala skutecznie obniżyć spalanie. Samochód hybrydowy najlepiej sprawdza się w warunkach miejskich, gdzie przejeżdżane dystanse nie są długie, a do tego auto często zatrzymuje się na światłach i skrzyżowaniach.

Nowoczesne rozwiązania w samochodach, choć wymuszone przez zaostrzające się normy regulujące dopuszczalną emisję spalin, są także odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy chcą jeździć nie tylko komfortowo, lecz również oszczędnie.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: nowe technologie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy