Jak kupić akumulator?
Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest mi duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień.
Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:
- z płynnym elektrolitem - jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych). Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem start-stop.
- AGM - dzięki "uwięzieniu" elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
- żelowe - ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.
Krótko mówiąc: dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.
Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.
- Wymiary akumulatora nie mogą być większe niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.
- Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.
- Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.
Ostatnim krokiem jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent, np. dłuższa gwarancja lub pakiet assistance uprawniający do bezpłatnego wezwania pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem.
Jeśli nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta (jak np. ta dostępna na www.akumulator.pl/dobierz-akumulator - także w wersji na urządzenia mobilne).
Akumulator działający w samochodzie przez kilka lat to nie mit. Kluczem jest tu dobór odpowiedniego modelu, właściwe użytkowanie i konserwacja. Przed zimą warto przeczyścić klemy szczotką drucianą i nasmarować je pastą miedziową, sprawdzić ich mocowanie, podczas mroźnych dni unikać jazdy na krótkich dystansach, a w rzadko używanych autach okresowo odbywać 15-20 minutową jazdę próbną.
Źródło: akumulator.pl