Jak kupić akumulator?

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest mi duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień.

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

Reklama
  • z płynnym elektrolitem - jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych). Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem start-stop.
  • AGM - dzięki "uwięzieniu" elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
  • żelowe - ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.


Krótko mówiąc: dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Nie tylko pojemność

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

  1. Wymiary akumulatora nie mogą być większe niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.
  2. Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.
  3. Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Przydatne dodatki

Ostatnim krokiem jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent, np. dłuższa gwarancja lub pakiet assistance uprawniający do bezpłatnego wezwania pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem.

Kto pyta, nie błądzi

Jeśli nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta (jak np. ta dostępna na www.akumulator.pl/dobierz-akumulator - także w wersji na urządzenia mobilne).

3 kroki do niezawodności akumulatora

Akumulator działający w samochodzie przez kilka lat to nie mit. Kluczem jest tu dobór odpowiedniego modelu, właściwe użytkowanie i konserwacja. Przed zimą warto przeczyścić klemy szczotką drucianą i nasmarować je pastą miedziową, sprawdzić ich mocowanie, podczas mroźnych dni unikać jazdy na krótkich dystansach, a w rzadko używanych autach okresowo odbywać 15-20 minutową jazdę próbną.

Źródło: akumulator.pl

Kiedy trzeba wymienić akumulator?

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy