Jak dzwonić z komórki na numer alarmowy 112 i czy trzeba mieć zasięg?
Pod jaki numer zadzwonić w razie wypadku drogowego, zagrożenia życia lub zdrowia czy pożaru? W czasach telefonów komórkowych nie trzeba wzywać już poszczególnych służb takich jak pogotowie, policja czy straż pożarna. Numer jest jeden – 112. Jak z niego korzystać i czy trzeba mieć zasięg?
Numer alarmowy 112 to bezpłatny system powiadamiania ratunkowego jednolity dla krajów Unii Europejskiej i części innych krajów świata. W UE został on wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r.
Numer 112 obsługiwany jest w Polsce przez 17 centrów powiadamiania ratunkowego i 1365 operatorów numerów alarmowych. Tylko w 2021 roku odebrano 21 mln zgłoszeń, a średni czas oczekiwania na połączenie wyniósł 9,9 s. Większość połączeń zostaje przekierowanych przez operatorów do konkretnych, a więc najbliższych osobie dzwoniącej jednostek policji, straży pożarnej i ratownictwa medycznego.
Obecnie w kraju najczęściej korzysta się w sytuacjach nagłych z numeru 112. Czy oznacza to, że nie można samodzielnie powiadomić o zagrożeniu służb takich jak policja, pogotowie ratunkowe czy straż pożarna? Numer ten nie zastępuje dotychczasowych linii alarmowych, ale działa równolegle do nich.
Obecnie na linii 112 obsługiwane są już wszystkie połączenia kierowane na numery policji i straży pożarnej. W przyszłości centra powiadamiania ratunkowego 112 będą również obsługiwać linię pogotowia, a więc 999. Jakie są aktualne numery alarmowe w Polsce?
- 112 - centra powiadamiania ratunkowego (numer główny);
- 997 - policja;
- 998 - straż pożarna;
- 999 - pogotowie ratunkowe;
- 991 - pogotowie energetyczne;
- 992 - pogotowie gazowe;
- 993 - pogotowie ciepłownicze;
- 994 - pogotowie wodno-kanalizacyjne;
- 995 - Komenda Główna Policji - system Child Alert;
- 996 - Centrum Antyterrorystyczne.
Numer 112 dostępny jest bezpłatnie na terenie całej Unii Europejskiej dla telefonów stacjonarnych i komórkowych. Co ważne, aby z niego skorzystać, w niektórych krajach telefon nie musi mieć włożonej i aktywnej karty SIM. Ułatwieniem w sytuacji silnie stresującej lub przy braku własnego telefonu jest fakt, że nie trzeba też odblokowywać klawiatury aparatu. Dzwonić pod numer 112 możesz także wtedy, gdy znajdujesz się poza zasięgiem swojej sieci. Ważne jest jednak, aby znajdować się w zasięgu innych operatorów.
Jesteś uczestnikiem lub świadkiem zdarzenia, które wiąże się z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego? W takim przypadku należy wezwać służby takie jak policja, pogotowie ratunkowe czy straż pożarna. Numer 112 to najlepsza opcja - operator po rozmowie z Tobą zdecyduje, jaką pomoc wysłać na miejsce.
Jakie dane należy podać podczas rozmowy na linii 112? Najważniejsze to imię i nazwisko osoby dzwoniącej oraz adres zdarzenia. Należy też krótko opisać sytuację, m.in. informując o poszkodowanych (liczba, stan). Na podstawie tych informacji operator decyduje, czy i jakie służby powiadomić o zdarzeniu. Bezwzględnie należy też odpowiadać na wszystkie pytania zadawane przez operatora.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło także aplikację mobilną Alarm112. Służy ona, podobnie jak linia telefoniczna 112, do zgłoszeń alarmowych do centrów powiadamiana ratunkowego. Pozwala na wezwanie służb bez konieczności połączenia głosowego. Według założeń twórców aplikacja ta ma służyć m.in. osobom głuchym i niedosłyszącym, a także tym, dla których rozmowa z operatorem może stanowić zagrożenie (np. porwanym). Po uruchomieniu Alarm112 na telefonie wystarczy wybrać odpowiednie piktogramy określające rodzaj i miejsca zdarzenia oraz wskazać służby, które wzywamy.
***