Historia systemów bezpieczeństwa

Historia systemów chroniących pasażerów ma wiele lat i ciągle dopisywane są do niej nowe rozdziały. Kiedy debiutowały kolejne układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy?

1959

Pasy bezpieczeństwa

1960

Miękka deska rozdzielcza

1966

ABS

Premiera Jensena FF. Wraz z nim debiutuje układ ABS, zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu. System wzorowany jest na rozwiązaniach stosowanych w lotnictwie, ma mechaniczne sterowanie.

1968

Zagłówki z przodu

Znowu pierwsze jest Volvo - wprowadza zagłówki na przednich fotelach, chroniące głowę i szyję w razie uderzenia od tyłu pojazdu.

1969

Pasy bezwładnościowe

1971

Kontrolka niezapiętych pasów

Reklama

1973

Wzmocnienia w drzwiach

1978

Elektroniczny ABS

Na liście wyposażenia Mercedesa klasy S pojawia się układ ABS z elektronicznym sterowaniem. W takiej formie rozwijany jest do dziś.

1981

Poduszka kierowcy i napinacze pasów

Pierwsze eksperymenty z airbagami prowadzono już w latach 70., ale dopiero ich wprowadzenie do Mercedesa klasy S (jednocześnie z napinaczami pasów bezpieczeństwa) rozpoczęło ich powszechne stosowanie.

1986

Procon-ten

W czasach, gdy poduszki powietrzne były jeszcze atrybutem najdroższych limuzyn, Audi wprowadziło mechaniczny system który w razie wypadku za pomocą systemu linek odciągał kierownicę, ograniczając ryzyko uderzenia w nią.

1991

System ochrony przed uderzeniami z boku

1994

Boczne poduszki powietrzne

1995

ESP

1996

Poduszka kolanowa

Dodatkowy airbag chroniący kolana kierowcy pojawia się po raz pierwszy w Kii Sportage. Do Europy trafia jednak dopiero w 2003 r., wraz z premierą drugiej generacji Toyoty Avensis.

1996

Asystent nagłego hamowania

Badania wskazują, że większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska na hamulec zbyt słabo. Asystent nagłego hamowania debiutujący w Mercedesach S i SL ograniczył ten problem.

1997

Poduszki kurtynowe

Airbagi chroniące głowy kierowców w trakcie kolizji bocznych pojawiają się w modelach BMW z serii 5 i 7.

1997

Aktywne zagłówki

Saab wprowadza zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu wysuwają się do góry i do przodu, zapewniając lepsze podparcie głowy.

2005

Asystent pasa ruchu

W Europie system debiutuje dzięki firmie Citroen. Układ stosowany jest w modelach C4, C5 i C6, ostrzega kierowcę o mimowolnym zjechaniu z wyznaczonego pasa ruchu.

2005

Ochrona pieszych

2007

Asystent martwego pola

2008

Poduszka nadokienna i w siedzeniu pasażera

Toyota iQ jest wręcz obłożona poduszkami powietrznymi - w tym modelu debiutowały poduszki chroniące pasażerów tylnej kanapy w razie uderzenia od tyłu oraz pasażera z przodu przed wysunięciem się pod pasami.

2008

Samoczynne hamowanie

2010

Poduszka w pasach

Airbag rozwijany z pasa bezpieczeństwa trafia do sportowego modelu Lexus LFA.

2012

Poduszka chroniąca pieszych

Bartosz Zienkiewicz

Samochód przyszłości - TECHNIKA

Inny wymiar bezpieczeństwa - TECHNIKA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy