Do czego służy simering i jak założyć go na wał korbowy?

Jeśli na wale korbowym zaczyna być widoczny wyciek oleju, to nie zwiastuje to nic dobrego. Winny jest zazwyczaj simering, który odpowiada za uszczelnienie tej części. Jak prawidłowo założyć go na wał korbowy, by spełniał swoje zadanie?

Simering na wale korbowym - jaką pełni rolę?

Element ten odpowiada za prawidłowe uszczelnienie tej części pojazdu. Wał musi być szczelny zarówno od strony koła zamachowego, jak i od napędu paska lub łańcucha rozrządu. Uszkodzenie uszczelniacza wału korbowego prowadzi do wycieków oleju silnikowego.

Zużyty lub pęknięty simering może powodować wycieki oleju silnikowego tak obfite, że te doprowadzą do zatarcia silnika, uszkodzenia koła dwumasowego  czy zaolejenia sprzęgła. Nawet nieduże ilości oleju na tarczy sprzęgła mogą sprawić szereg problemów, jak poślizgi czy sklejenie się tarczy i docisku. 

Reklama

Serwis uszkodzonego sprzęgła, dwumasy i silnika mieści się w kwotach, których na rachunku od mechanika nie chce zobaczyć żaden kierowca. W porównaniu z nimi cena profilaktycznej wymiany uszczelniacza jest zdecydowanie łatwiejsza do zaakceptowania. 

Podczas wymiany uszczelniaczy warto pamiętać też o tym, że posmarowanie olejem simeringu od wewnątrz jak i od zewnątrz jest absolutnie konieczne. Zapewni to lepszą szczelność między gumą (simeringiem) a tworzywem metalowym, tzw. karterem.

Jakie są przyczyny uszkodzenia uszczelniacza na wale korbowym?

Choć uszczelniacze wału korbowego wykonane są z naprawdę odpornego tworzywa, mają ograniczoną wytrzymałość. Simering zużywa się, gdy ma kontakt z olejem lub innymi cieczami, a także gdy poddawany jest dużym i gwałtownym zmianom temperatur. Na jego stan techniczny wpływają też uszkodzenia mechaniczne, np. podczas innej naprawy.

Element ten może również ulec deformacji, do której prowadzi zazwyczaj ciągłe przegrzewanie się silnika i użytkowanie samochodu w warunkach terenowych. Wyciek oleju może być też spowodowany błędem w trakcie instalacji uszczelniacza od strony skrzyni biegów lub paska rozrządu.

Często zdarza się, że simering może zostać uszkodzony poprzez zużycie ścierne, które zazwyczaj powstaje wskutek zbyt długiego czasu pomiędzy wymianami oleju lub filtra oleju. Intensywny wyciek oleju może zostać spowodowany również wzrostem ciśnienia oparów w skrzyni korbowej (problemy z odmą).

Warto również pamiętać, że uśredniona żywotność uszczelki oleju to 120-150 tys. kilometrów. Po tym czasie powinna ona zostać wymieniona.

Aby w przyszłości uchronić się przed koniecznością wymiany, warto regularnie wymieniać olej i filtry. Należy również wybierać wysokiej jakości oleje, dokładnie dostosowane do silnika konkretnego samochodu.

Jak wymienić uszczelniacz na wale korbowym?

Sam uszczelniacz nie ma dużych gabarytów czy zaawansowanej konstrukcji. Co więcej, nie jest to element zbyt drogi. Niestety - jego wymiana jest już zadaniem dużo bardziej skomplikowanym i czasochłonnym.

W niektórych samochodach wymiana uszczelniacza wału praktycznie wymusza niemal kompletny demontaż silnika. Z kolei wymiana uszczelniacza po stronie rozrządu determinuje demontaż rozrządu, a co za tym idzie — ponowne jego założenie, któremu również powinna towarzyszyć wymiana paska. 

Często trzeba liczyć się również z dodatkowymi kosztami związanymi z wymianą uszkodzonych przez wyciekający olej elementów sprzęgła. Nie zawsze musi się tak jednak wydarzyć, czasem wyciek nie zdąży przyczynić się do powstania kolejnych awarii. 

Mechanicy często zalecają też profilaktyczną wymianę uszczelniacza, gdy konieczna jest wymiana koła dwumasowego lub sprzęgła. W tym drugim przypadku postępujemy tak, jakbyśmy wymieniali ten element na nowy: najpierw należy zdemontować skrzynię biegów, aby móc dostać się do łączenia z wałem korbowym. Jest to czasochłonna, a przez to i dość droga naprawa.

Podczas wymiany uszczelniacza, należy również zadbać o to, by uszczelkę wsuwać na wał równomiernie i bez obciążeń uderzeniowych. W przeciwnym wypadku powstanie niebezpieczeństwo uszkodzenia wargi uszczelniającej, w wyniku czego prawidłowe zabezpieczenie tego elementu nie będzie możliwe.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy