Czy w Polsce jest obowiązek wymiany opon na zimowe? Musisz czy możesz?
Temperatury systematycznie spadają, więc to dobry moment, aby przede wszystkim pożegnać się z latem i rozpocząć przygotowania samochodu do zimy, która nadchodzi wielkimi krokami. Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo, a także przyczepność podczas jazdy, są opony zimowe. Czy w Polsce do wymiany jesteśmy zmuszeni poprzez obowiązujące przepisy?
Różnica temperatur między zimą a latem, a także warunków atmosferycznych, jest na tyle diametralna, że naturalnym jej wynikiem powinien być obowiązek wymiany opon. Polska jest jednak jednym z niewielu państw w Europie, w których prawo nie wymaga takich działań od właścicieli pojazdów. Kierowcy zatem samodzielnie decydują, czy będą zmieniać opony w zależności od pory roku, a także jaki typ ogumienia wybiorą.
Od kilku lat trwają prace nad zmianą obowiązujących przepisów, a eksperci do spraw bezpieczeństwa alarmują, że ich wprowadzenie jest niezbędne, aby znacznie poprawić bezpieczeństwo na drogach w okresie zimowym i dodatkowo zmniejszyć liczbę błahych kolizji, które wynikają najczęściej z jazdy na oponach letnich.
Czy latem można jeździć na oponach zimowych? Czy grozi za to mandat?
Przepisy w naszym kraju nie wymagają, aby kierowcy wymieniali opony letnie na zimowe. Warto jednak zaznaczyć, że spora większość zmotoryzowanych dba o bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego, co potwierdzają przeprowadzane badania. W kilku ostatnich latach ponad 80% ankietowanych potwierdziło, że mimo braku ustawy, wymienia ogumienie na zimowe w swoim samochodzie.
Wynik ten świadczy o wysokiej świadomości związanej z konsekwencjami oraz różnicami. Zimą, opony letnie mają nawet o 30% dłuższą drogę hamowania, a sam kształt bieżnika kompletnie nie radzi sobie z zachowaniem przyczepnością podczas jazdy po śniegu czy oblodzonych drogach.
Wymiana opon na zimowe nie jest prawnie wymagana, ale jednocześnie ustawodawca zaleca, aby nastąpiła ona nie później, niż 1 listopada. To właśnie ten termin jest powodem wielu rozmów i dyskusji, zgodnie z którymi taki obowiązek miałby w niedalekiej przyszłości wejść w życie.
Eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego przypominają kierowcom zasadę 7°C - gdy średnia temperatura dobowa spadnie poniżej tej wartości, to znak, że należy udać się na wymianę opon do wulkanizatora. Poniżej tej wartości opony letnie zaczynają twardnieć, tracąc swoje właściwości.
Kiedy wymienić opony na zimowe? Patrz na termometr
W związku z brakiem takiego obowiązku, na kierowcę, którego samochód wyposażony jest w opony letnie i porusza się na nich w okresie zimowym, policjant nie może nałożyć mandatu karnego. Podobna sytuacja dotyczy analogicznej sytuacji, gdy dochodzi do jazdy na zimówkach latem.
Funkcjonariusze nałożą karę w przypadku, gdy głębokość bieżnika wynosi mniej niż wymagane 1,6 mm, koła wystają poza obrys auta, na tej samej osi są założone dwa różne modele lub wiek ogumienia przekroczył 10 lat.
Jeżeli zimą zamierzacie podróżować po Europie, to warto znać przepisy obowiązujące w pozostałych krajach. Pamiętajcie, że nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania. Oznacza to, że wybierając się tam, obligatoryjnie musicie wasz samochód wyposażyć w komplet opon zimowych.
Od kiedy opony zimowe w Niemczech i innych krajach UE? Ważne daty
Obowiązek ich stosowania występuje na terenie: Austrii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Czarnogóry, Czech, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Estonii, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Słowacji, Słowenii, Rumunii i Serbii. Przed rozpoczęciem podróży warto dokładnie zaznajomić się z przepisami w danym kraju, ponieważ w wielu z nich wymagane jest również posiadanie łańcuch na koła. Obecnie obowiązek sezonowej wymiany opon wprowadzony jest w 29 krajach na Starym Kontynencie.
Wielu kierowców jest przekonanych, że opony wielosezonowe traktowane są w pełni jak typowe ogumienie zimowe. Odpowiedzi na to pytanie powinniśmy szukać w przepisach kraju, do którego zamierzamy się wybrać. Głównym i zarazem jedynym respektowanym symbolem jest 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), czyli płatek śniegu trzech szczytów górskich, znajdujący się na boku opony. To potwierdzenie, że dany typ opony został przetestowany w warunkach zimowych.
W Niemczech zimówki tylko z takim znaczkiem. Nowy przepis od października
Z kolei wielosezonowe opony posiadają najczęściej symbol M+S (błoto i śnieg) i w zdecydowanej większości państw europejskich nie są uznawane one za opony zimowe, w związku czym jazda jest zakazana. Przykładowo możemy się na nich poruszać w Niemczech podczas okresu przejściowego, który trwa do 30 września, ale od 1 listopada prawnie wymagane są opony ze znakiem 3PMSF. Natomiast we Francji jedynie w niektórych regionach obligatoryjnie należy posiadać komplet opon ze śnieżynką.