Czy da się skasować check engine bez komputera? Jest jeden sprytny sposób

Kontrolka check engine to powód do zmartwień dla kierowcy. Często oznacza awarię związaną z silnikiem lub układem paliwowym. Zwykle nie eliminuje samochodu z użytku, ale może też być pozostałością po wykonanej naprawie. Czy da się wyłączyć kontrolkę check engine bez użycia komputera diagnostycznego? Jest na to jeden sposób.

Kontrolka check engine zwykle oznacza jakąś pomniejszą usterkę silnika, układu paliwowego lub oczyszczania spalin. Samochód daje w ten sposób znać kierowcy, że trzeba się przyjrzeć jednemu z tych układów, najlepiej podłączając komputer pokładowy samochodu do komputera diagnostycznego, aby odczytać błędy i zdiagnozować awarię. Rzadko kiedy check engine oznacza unieruchomienie auta, a czasem to tylko pozostałość po naprawie, np. regeneracji wtrysków lub układu recyrkulacji spalin - zapisany w pamięci komputera kod, który nie został skasowany na etapie naprawy. Czy da się samodzielnie skasować kontrolkę check engine nie mając specjalistycznego komutera diagnostycznego?

Reklama

Jak samodzielnie skasować kontrolkę check engine?

Zacznijmy może od tego, że w wielu przypadkach skasowanie kontrolki chcek engine nie jest najlepszym rozwiązaniem na uniknięcie problemów z samochodem. Sugerujemy robić to tylko wtedy, gdy mamy pewność, że powód zapalenia się kontrolki jest wyjątkowo błahy, jednorazowy, lub mamy pewność, że usterka, która jest powodem pojawienia się kontrolki została wyeliminowana. W innych przypadkach lepiej upewnić się jaka jest przyczyna pojawienia się kontrolki i czy przypadkiem nie oznacza ona poważniejszej awarii, mogącej mieć gorsze konsekwencje dla samochodu.

Aby skasować kontrolkę check engine, a tym samym wykasować błędy zapisane w pamięci komputera pokładowego, wystarczy dostęp do akumulatora samochodu. Odpięcie klemy z ujemnego bieguna akumulatora na około 30 minut spowoduje reset i wyczyszczenie pamięci komputera w samochodzie. Po ponownym podłączeniu kontrolka powinna zgasnąć i nie powodować niepotrzebnego stresu u kierowcy.

Nie jest to jednak rozwiązanie trwałe jeśli problem nie został rozwiązany - jeżeli awaria wystąpi ponownie - uszkodzony układ wyśle sygnał o nieprawidłowościach do komputera - kontrolka z pewnością zapali się ponownie. Wtedy zalecamy wizytę u mechanika w celu zdiagnozowania usterki i bardziej gruntownego załatwienia problemu. Zwykle wizyta u mechanika w celu diagnostyki komputerowej to wydatek około 150-200 zł.

Warto pamiętać, że kontrolka check engine może oznaczać nie tylko drobne usterki, a jej ciągłe lekceważenie może doprowadzić do poważniejszej, bardziej kosztownej w naprawie awarii samochodu.

Czy można samemu sprawdzić i skasować błędy w samochodzie?

Jedną z metod sprawdzenia i skasowania błędów w samochodzie jest wspomniana wyżej wizyta u mechanika. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość pozostawienia auta w warsztacie w celu usunięcia usterki. Jest też możliwość samodzielnej diagnostyki, sprawdzenia i usunięcia kodów błędów. Aby to zrobić będziemy potrzebować wtyczki diagnostycznej OBD2, a także oprogramowania diagnostycznego, które pozwoli nam podłączyć się do komputera samochodu wykorzystując laptopa lub smartfona.

Wtyczkę można bez problemu znaleźć w internecie. Dostępne są wtyczki i interfejsy łączące się za pomocą kabla lub bezprzewodowo, za pomocą łączności Bluetooth lub WiFi. Aby zdiagnozować samochód możemy wykorzystać jedną z wielu dostępnych, darmowych lub płatnych aplikacji diagnostycznych. Wybór jest naprawdę duży, ale warto pamiętać o tym że darmowe wersje oprogramowania diagnostycznego zwykle oferują znacznie mniejsze możliwości - często ograniczają się one do sprawdzania i kasowania błędów. 

W przypadku płatnych wersji możliwości są większe - oprócz wspomnianej diagnostyki błędów możemy monitorować osiągi samochodu, poziom zanieczyszczenia spalin, sprawność układu paliwowego czy układu doładowania, a także wprowadzać proste zmiany w kodzie komputera. Przykładami sprawdzonych aplikacji, zarówno w wersji płatnej jak i bezpłatnej są Piston, SDProg, czy Smart Control Free. 

Koszt interfejsu OBD2 do samochodu

W internecie jest mnóstwo ofert wtyczek i interfejsów OBD2 - zarówno uniwersalnych, jak i dedykowanych konkretnej marce samochodu. Część z nich to proste gadżety wyprodukowane w Chinach - kosztują od około 30 do 100 zł - jednak zarówno ich jakość, jak i skuteczność bywają wątpliwe. Zdarzają się problemy z połączeniem, powodujące utrudnienia w diagnostyce i kasowaniu błędów. Można również zdecydować się na bardziej skomplikowane urządzenia i interfejsy OBD2 za kilkaset, a nawet ponad tysiąc złotych, które oferują stabilne połączenie, dużą szybkość działania i precyzję pomiarów, a na dodatek są zwykle oferowane z indywidualnym oprogramowaniem interfejsu, które pozwala na intuicyjną obsługę. 

Najdroższym rozwiązaniem są oczywiście dedykowane konkretnym markom komputery diagnostyczne, z których korzystają między innymi warsztaty samochodowe, jedna to zwykle koszt kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. 

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: check engine | porady dla kierowców | naprawa samochodu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy