Coś cieknie z auta? Jak sprawdzić, czy plamy pod autem to coś niepokojącego
Plamy pod samochodem zwykle nie wróżą niczego dobrego. Wycieki płynu chłodniczego czy oleju oznaczają rychłą wizytę u mechanika i większe lub mniejsze wydatki. Jednak zanim podejmiemy nerwowe ruchy, warto sprawdzić, co cieknie z samochody. Bo może to być zwykła woda, a to zjawisko nie jest niczym groźnym.
Nie wszystkie plamy pod samochodem są oznaką awarii. Niewielkie plamy oleju to niestety domena wielu samochodów używanych i nie zawsze oznaczają konieczność naprawy. Zwykle drobne ubytki oleju są spowodowane wyeksploatowaniem samochodu i powstających z tego powodu nieszczelności, ale z czasem mogą się one powiększać i w efekcie zmusić właściciela auta do odwiedzenia warsztatu. Na podłożu pod samochodem mogą pojawić się także inne substancje niż olej, dlatego warto wiedzieć co wyciekło z samochodu zanim zaczniemy się martwić.
W samochodzie jest kilka rodzajów płynów, które mogą wyciekać:
- Olej silnikowy,
- Paliwo,
- Płyn wspomagania układu kierowniczego,
- Płyn hamulcowy,
- Płyn chłodniczy,
- Płyn do spryskiwaczy.
- woda (skropliny) z układu klimatyzacji
Najważniejszym krokiem w celu rozwiązania problemu wycieku jest zlokalizowanie jego źródła. To zadanie nie zawsze jest łatwe, bowiem większość płynów skupia się wokół przedniej części samochodu lub silnika. To właśnie w okolicy silnika znajdują się zbiorniki z płynem hamulcowym, chłodniczym, płynem do spryskiwaczy czy do wspomagania kierownicy, a także oczywiście olej znajdujący się w misce olejowej silnika.
Takie substancje jak płyn hamulcowy, paliwo czy olej możemy znaleźć też w tylnej części samochodu, Płyn hamulcowy krąży po całym układzie - także przy tylnych kołach i również tam może dojść do wycieku, paliwo doprowadzone jest ze zbiornika, który zwykle znajduje się z tyłu auta, a olej może pojawić się też w okolicy dyferencjału tylnego jeśli auto ma napęd na tył lub na cztery koła. Aby odnaleźć źródło wycieku najlepiej zacząć od rozpoznania rodzaju płynu, a dopiero później przejść do poszukiwania feralnego miejsca wycieku.
Rodzaj wycieku najlepiej rozpoznać poprzez zapach i kolor, ale także strukturę czy też fakturę cieczy.
Dla przykładu olej silnikowy lub z dyferencjału rozpoznasz po:
- czarnym lub ciemnobrązowym kolorze
- tłustej, gęstej oleistej strukturze w dotyku
- niemożliwych do zmycia tłustych plamach na asfalcie
Olej silnikowy może wyciekać oczywiście z silnika - możliwości jest wiele: od pokrywy zaworów, przez głowicę, miskę olejową, intercooler, skrzynię biegów i wiele innych elementów. Jeśli auto ma napęd na tylne koła lub 4x4 pod tyłem samochodu może pojawić się wyciek z mechanizmu różnicowego lub tylnego dyfra.
Wyciek płynu hamulcowego to:
- żółta lub pomarańczowa, a czasem nawet czerwona barwa
- również oleista struktura (ale nie tak gęsta jak w przypadku oleju)
- lekko kwasowy zapach i odczyn
Do wycieku płynu hamulcowego zwykle dochodzi w okolicach kół - powodem są pęknięte lub sparciałe gumowe elementy układu hamowania. Wyciek może pojawić się też przy pompie ABS-u. Rzadko kiedy uszkodzeniu ulegają aluminiowe przewody hamulcowe rozprowadzające płyn po całym układzie.
Płyn chłodniczy charakteryzuje się:
- jaskrawym kolorem (zielony, czerwony, niebieski, różowy)
- charakterystycznym zapachem wilgoci jeśli gorący (zimny płyn jest raczej bezwonny)
- niską gęstością - jest rzadki, jakby rozwodniony i da się go zmyć wodą
Wyciek płynu chłodniczego może pojawić się w okolicy silnika. Zwykle powodem może być pęknięty lub poluzowany wąż doprowadzający płyn do silnika, dziura w chłodnicy lub uszkodzona pompa wody. Rzadko kiedy dochodzi do uszkodzenia zbiornika, choć jeśli auto się przegrzewa przyczyną mogło być zagotowanie płynu i "wywalenie" korka w zbiorniku płynu.
Płyn do wspomagania kierownicy może być:
- najczęściej żółty, czerwony lub bezbarwny
- gęsty i oleisty
- podobny do płynu hamulcowego (to również płyn z grupy DOT)
Wyciek płynu do wspomagania może być efektem zużycia pompy wspomagania lub maglownicy - wszystkie te elementy są zlokalizowane z przodu auta - w okolicy silnika.
Płyn do spryskiwaczy rozpoznasz po:
- charakterystycznym lekko alkoholowym zapachu (lub zależnie od dodanego aromatu, np. sosnowym)
- rzadkiej wodnistej konsystencji
- z reguły niebieskiej lub zielonej barwie
Wyciek płynu do spryskiwaczy zwykle ujawnia się z przodu auta - to prosty układ doprowadzający cienkimi wężykami płyn ze zbiorniczka do spryskiwaczy. Czasem zdarza się, że uszkodzeniu ulega także wężyk do tylnego spryskiwacza z reguły poprowadzony pod dywanikiem samochodu. Wtedy trudniej zlokalizować przeciek, choć często zdarza sięże ulega on pęknięciu od częstego otwierania i zamykania klapy bagażnika.
Paliwo ma:
- charakterystyczny zapach benzyny lub ropy
- lekko oleistą, ale rzadką konsystencję
- w przypadku benzyny może szybko odparowywać
- po zmieszaniu z wodą tworzy tęczowe refleksy
Może pojawić się zarówno z tyłu, pośrodku jak i z przodu samochodu. Najczęściej wyciek paliwa jest spowodowany pęknięciem sparciałych przewodów paliwowych. Przewody paliwowe lubią też kuny i inne gryzonie, które często wygryzają w nich dziury.
Oprócz tego może dochodzić do wycieków z układu klimatyzacji czy układu chłodzenia, ale może to być po prostu skroplona woda z klimatyzacji (w ciepły dzień). Zwykle pojawia się ona z przodu samochodu - woda kapie z parownika lub specjalnej rurki odprowadzającej skropliny. Ten typ wycieku to nic poważnego i raczej nie jest to powód do zmartwień. To zwykle wynik dużej różnicy temperatur i efektu skraplania się pary wodnej na mocno schłodzonym parowniku klimatyzacji.
Większości wycieków nie należy bagatelizować, bowiem mogą one prowadzić do awarii zagrażającej bezpieczeństwu - tak jak w przypadku płynu hamulcowego lub płynu wspomagania, lub po prostu kosztownego w naprawie uszkodzenia samochodu - lekceważony wyciek oleju może doprowadzić do zatarcia silnika, wyciek wspomagania powoduje uszkodzenie pompy i zatarcie się maglownicy, a wyciek płynu chłodniczego to prosta droga do przegrzania silnika i uszkodzenia na przykład głowicy.
Najmniej szkodliwymi wyciekami są oczywiście wycieki płynu do spryskiwaczy oraz wody z układu klimatyzacji. Nie jest to duży powód do zmartwień, ale w przypadku płynu do spryskiwaczy warto zlokalizować i usunąć źródło wycieku - uciekający płyn do spryskiwaczy może zbierać się na przykład pod dywanikiem samochodu lub w klapie tylnego bagażnika i prowadzić do pojawienia się wilgoci i grzybów, lub korozji.
Na dodatek jeśli auto "przecieka" może zostać zatrzymane przez policję, która zabierze dowód rejestracyjny, zaleci usunięcie wycieków i skieruje na szczegółowe badanie techniczne. Na dodatek możemy zapłacić karę za zanieczyszczanie środowiska - podobnie jak w przypadku mycia samochodu w miejscu publicznym.