Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure - test

Z zasady pick-upy są tylko uterenowione. Ale ten Hilux jest już autem terenowym.

Pomimo pewnych podobieństw, pick-upy zasadniczo się różnią od terenówek. Przystosowanie auta do dźwigania towarów wymusza zwykle zawieszenie tylnej osi na resorach, co w jeździe terenowej nie jest atutem. Stosunkowo lekki tył w połączeniu ze sztywnym zawieszeniu o tzw. niedużym wykrzyżu nie pozwala wybierać nierówności tak dobrze, jak to ma miejsce w klasycznym aucie terenowym. Dlatego, jeżeli pick-up ma wykazywać się dużą dzielnością w terenie, przydają mu się pewne zmiany. Polski importer Toyoty przygotował taki odpowiednio zmodyfikowany egzemplarz swojego kultowego modelu, aby udowodnić, że także "watowóz" może przejechać wszędzie tam, gdzie poradzi sobie terenówka.

Reklama

W off-roadzie liczą się przede wszystkim opony. Dlatego standardowe ustąpiły miejsca ogumieniu typu Mud & Terrain. Aby zwiększyć prześwit podwozia, podniesiono zawieszenie, a także "podliftowano" samą karoserię, podnosząc ją względem ramy na specjalnych tulejach dystansowych. To ogromna zaleta aut z klasyczną ramą, gdzie taka operacja jest banalnie prosta. W nowoczesnych SUV-ach pozbawionych ramy jest to już niemożliwe. Automatyczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego pomaga tam, gdzie jedno z tylnych kół traci przyczepność. W tak zwanych sytuacjach beznadziejnych z pomocą przyjdzie wyciągarka zamontowana za przednim zderzakiem.

Mimo ogromnego rozstawu osi, ten kolos nie ma problemów z jazdą w terenie. Nie zatrzyma go ani głębokie błoto, ani grząska glina. Zaawansowana przeróbka każe natomiast wykazywać się większą rozwagą na szosie. Terenowe opony mają gorszą przyczepność na mokrym asfalcie, a podniesione nadwozie gorzej znosi jazdę po zakrętach. Dla ścisłości należy też dodać do tego wyższe o ponad litr zużycie paliwa (ogromne opory toczenia opon) oraz wysoki hałas masywnych klocków bieżnika powyżej 60 km/h. Jednak, mimo wszystkich ograniczeń, jazda takim przerobionym Hiluxem jest prawdziwą przyjemnością.

Plusy:

  • bardzo dobre własności terenowe,
  • wykończenie wnętrza odporne na warunki eksploatacji,
  • dobra kultura pracy silnika.


Minusy:

  • ograniczony komfort na tylnej kanapie,
  • brak stałego napędu 4x4, a wersji testowanej dodatkowo wysoki hałas i duże zużycie paliwa.

Dane techniczne: Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2982 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna171 KM/3600
Maks. moment obrotowy360 Nm/1400
Skrzynia biegówaut./5-biegowa
Napęd4x4
Poj. bagażnika (min./maks.)398/1386 l
Przestrzeń bagażowa (dł./szer./wys.)145/151/45 cm
Długość/szerokość/wysokość526/184/186 cm
Rozstaw osi309 cm
Masa własna/ładowność2028/702 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 8,6/10,9/7,3
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)14,5/11,7
Cena*147 400 zł
*bez liftu, blokady mostu i kół MT

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5 - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy