Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic - test

Waży 2,4 tony, ma wielki silnik V8 i kosztuje krocie. Ale Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE to samochód niebywale uniwersalny.

Trudny teren? Nie ma sprawy! Wysoki komfort w podróży? Jak najbardziej! A przy tym więcej sprytu, zadziorności i chęci do szybkiej jazdy niż w klasycznym Range Roverze.

W odróżnieniu od poprzednika, nowy Sport nie jest już oparty na Discovery, tylko garściami czerpie z techniki dłuższego o 15 cm Range'a, korzystającego m.in. z aluminiowego szkieletu. Dzięki temu, z jego masy własnej udało się ściąć ponad 400 kg, choć 2398 kg wersji 4.4 SDV8 HSE to nadal dużo.

Wyśmienite fotele

Jeszcze mocniejsze wrażenie robi jego majestatyczny wygląd, łączący w sobie najlepsze cechy Range Rovera i Evoque'a. Do Sporta się nie wsiada, tylko wspina. Fotele z opcjonalną regulacją w 18 kierunkach, w tym z wysuwanym siedziskiem (całym, a nie tylko podpórką pod uda), są wygodne niczym domowa kanapa. Za kierownicą siedzi się bardziej jak w vanie niż w aucie osobowym, a przed oczami lśni przeogromna maska.

Reklama

Cały Range jest zresztą wielki, dlatego po ruszeniu z miejsca musi minąć chwila, aby przywyknąć do gabarytów auta. Przyzwyczajenia wymaga także niezbyt intuicyjny i czasem powolny system multimedialny. Na dodatek, na konsoli środkowej zabrakło przycisków, którymi pasażer mógłby wybrać np. następną lub poprzednią piosenkę.

Moc i dźwięk

Między przednimi kołami Range Rovera pracuje ogromny 8-cylindrowy turbodiesel o mocy 340 KM. Kręci się wprawdzie tylko do 4000/min, ale ma absolutnie wystarczający zakres użytecznych obrotów. Tym bardziej że dostępne zawsze pokłady niutonometrów (aż 700 Nm w zakresie 1750-3000 obr./min) katapultują auto do przodu jak rażone piorunem. 100 km/h Sport jedzie już po 7 s i nawet daleko od tej prędkości przyspiesza tak żwawo, jakby nic sobie nie robił z oporów powietrza.

Pozytywnie zaskakuje zużycie paliwa. W trasie można uzyskać 7,2 l/100 km. Częste ruszanie spod świateł śrubuje wynik do 15,7 l/100 km, ale jak na 2,4-tonowego kolosa i tak jest niezły.

8-stopniowy automat produkcji ZF sprawdza się zarówno podczas spokojnej, jak i dynamicznej jazdy. Bez szarpnięć, bardzo szybko zmienia biegi i sprawnie odpowiada na kickdown. Oprócz trybu D, ma również S, w którym na polecenia kierowcy reaguje jeszcze lepiej, a na dodatek na wyjściu z zakrętu utrzymuje jednostkę napędową na optymalnych obrotach.

Nawet jeśli pomiary wskazują inaczej, Sport zapewnia pierwszorzędny komfort akustyczny. Także przy dużych prędkościach. Główne źródło hałasu stanowi w nim nie powietrze opływające nadwozie, a silnik. I to pięknie brzmiący.

Sztuka kamuflażu

Range robi świetny użytek ze swojego pneumatycznego zawieszenia. Większość pofałdowań jezdni pokonuje gładko, prawie niezauważalnie. O dyskomforcie, i to niewielkim, można mówić wyłącznie na pojedynczych wyrwach w asfalcie. Wtedy okazuje się, że tłumienie potrafi w nim być chwilami dość twarde.

W zakrętach aktywne stabilizatory (Dynamic Response) wyraźnie ograniczają wszelkie ruchy nadwozia, jednak i tak są one nieco większe niż np. w Porsche Cayenne. Ale to właśnie czyni Range'a łatwym do szybkiej jazdy. Tym bardziej że precyzja prowadzenia jest zaskakująco duża, a podwozie z systemem wektorowania momentu obrotowego i aktywną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego - idealnie zbalansowane. Sport zresztą prawie zawsze sprawia wrażenie lżejszego, niż jest w rzeczywistości. Wyjątkiem są nagłe manewry, kiedy dosłownie przez chwilę czuć, jak jego cała masa przelewa się na któreś z zewnętrznych kół tylnych. Hamulce Brembo są całkiem wydajne, ale np. BMW X5 M50d zatrzymuje się na odcinku o 4 m krótszym!

Bardzo drogo

Największą bolączką Range Rovera Sport 4.4 SDV8 HSE jest cena 452 900 zł. To sporo więcej niż BMW wycenia 381-konne X5 M50d (383 500 zł), a Porsche - 382-konne Cayenne S Diesel (410 900 zł). Tyle tylko, że nie da się ich określić mianem "jeden do wszystkiego". A Range'a - jak najbardziej!

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic - podsumowanie

Range Rover Sport stanowi najlepsze połączenie właściwości jezdnych na asfalcie ze zdolnościami terenowymi. Choć odmiana 4.4 SDV8 do 100 km/h jest tylko minimalnie szybsza niż SDV6, doceni ją każdy, kto często podróżuje z wysokimi prędkościami lub z przyczepą (dopuszczalna masa 3,5 t). To świetnie wykonany i bardzo dobrze wyposażony samochód. Gdyby jeszcze nie był taki drogi...

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • znakomite wykończenie,
  • szlachetne materiały,
  • łatwa obsługa,
  • niespotykany komfort akustyczny


Minusy:

  • system multimedialny nie przystoi do klasy auta,
  • przeciętna przestrzeń z tyłu


Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: układ napędowy

Plusy:

  • wysoka kultura pracy silnika,
  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna reakcja na gaz,
  • przyjemne brzmienie,
  • fantastyczna przekładnia


Minusy:

  • duże zużycie paliwa w ruchu miejskim


Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: właściwości jezdne

Plusy:

  • niezwykle komfortowe zawieszenie,
  • pewne prowadzenie,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • świetnie właściwości terenowe


Minusy:

  • przeciętne hamulce


Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bardzo bogate wyposażenie seryjne,
  • mnogość płatnych opcji,
  • bezpłatne rozszerzenie gwarancji do 5 lat z limitem do 150 tys. km


Minusy:

  • wysoka cena zakupu,
  • drogie dodatki

Dane techniczne: Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic

 Range Rover Sport
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa4367 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna340 KM/3500
Maks. moment obrotowy700 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość485/193/178 cm
Rozstaw osi292 cm
Średnica zawracania12,1 m
Masa/ładowność2398/802 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)489/1761 l
Poj. zbiornika paliwa105 l (ON)
Opony275/45 R21
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h16,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h64,1 dB →
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,8
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,5/7,6/8,7
Teoretyczny zasięg1210 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)15,7/7,2/11,5
Rzeczywisty zasięg910 km
Cena wersji podstawowej**452 900 zł
Cena452 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Range Rover TDV6 Vogue - TEST

Używany Range Rover Sport (2005-2013) - OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Range Rover II P38A (1994-2002) - OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama