Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium - test

Na pierwszy rzut oka nowy kombivan Forda wyróżnia się atrakcyjną linią i okazałymi rozmiarami. A na drugi?

Ford kompletnie odnowił gamę lekkich pojazdów dostawczych na rynku europejskim. Wprowadził też ujednolicone nazewnictwo: tak jak do tej pory, Tourneo oznacza wersję osobową, a Transit - towarową. Drugi człon nazwy odnosi się do wielkości: najmniejszy model to Courier, średni - Connect, a duży - Custom. Zatem Tourneo Connect to model "środkowy" w wersji osobowej.

Średni, czyli bardzo duży

Trzeba przyznać, że Ford imponuje rozmiarami. Jest dłuższy o 3-5 cm niż najgroźniejsi rywale, czyli Fiat Doblo, Citroen Berlingo czy Dacia Dokker. A przecież w ofercie znajduje się jeszcze odmiana Grand, która może przewozić 7 osób - jej długość przekracza 4,8 metra. W dodatku szerokość obu wersji (bez lusterek) sięga prawie 2 metrów. Dzięki temu trzy osoby siedzą z tyłu wygodnie, ale zmieścić się w standardowe miejsce parkingowe to spora sztuka.

Reklama

Tylna kanapa dzieli się w proporcji 1/3:2/3 - podobnie jak w innych kombivanach można położyć tylko oparcie lub postawić cały fotel w pionie w pozycji złożonej. Wymaga to użycia umiarkowanej siły. Znacznie bardziej trzeba się namęczyć, żeby wyciągnąć lub zamontować tylną roletę. Po ustawieniu tylnego siedzenia w pionie otrzymuje się przestrzeń bagażową o płaskiej podłodze i pojemności 2,41 metra sześciennego.

Szkoda, że ładowność wersji 1.6 TDCi to tylko 568 kg - Fiat Doblo 1.6 M-Jet może przewieźć aż 705 kg. Wypada jednak pamiętać, że według Forda to bardziej pojazd osobowy niż półciężarówka, postawiono więc na wygodne wsiadanie do tyłu przez szeroko odsuwane drzwi. Szyby w tylnych drzwiach opuszczają się, czego nie ma np. w Berlingo.

Tablica przyrządów Tourneo Connect jest niemal nie do odróżnienia od tej z Focusa czy C-Maxa. Zastosowano tę samą konsolę środkową z mnóstwem przełączników i skomplikowanym układem klawiszy funkcyjnych. Dodajmy, że rozbudowana konsola to atrybut najdroższej wersji Titanium - w wariancie Trend przewidziano mikroekranik i zmniejszoną liczbę przycisków, a w podstawowej odmianie konsola jest pusta. W standardzie pozostaje komputer pokładowy.

4,4 l na... 70 km

Producent podaje, że poza miastem Tourneo Connect powinno zużywać 4,4 l/100 km. Takiej wartości komputer nie pokazał nigdy, nawet podczas przepisowej jazdy drogą lokalną, a autem pokonaliśmy ponad 1600 kilometrów. W mieście bardzo łatwo zbliżyć się do 8,5 l/100 km, w trasie - nie sposób zejść poniżej 6,0 l/100 km. Ale za to dynamika mile nas zaskoczyła: producent twierdzi, że do 100 km/h auto potrzebuje 13,8 s, w naszych pomiarach wystarczyło mu 12,5 s. A mimo znacznej wysokości i oporu powietrza, przy 130 km/h nie jest głośniejsze od Focusa kombi.

W ofercie znajdują się dwa silniki benzynowe Ecoboost i diesel 1.6 (75-115 KM), który wydaje się oczywistym wyborem. Jego ceny zaczynają się od 71 tys. zł, ale testowana wersja Titanium z opcjami zbliża się do 100 tys. zł.

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium - podsumowanie

Z jednej strony - praktyczne nadwozie i dynamiczny silnik, z drugiej - spore spalanie i niemała cena.

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium: plusy

  • obszerna kabina (zwłaszcza z tyłu),
  • niski próg załadunku,
  • znakomita dynamika,
  • dobre wyciszenie i wybieranie nierówności.


Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium: minusy

  • niestabilne zachowanie przy hamowaniu,
  • zużycie paliwa,
  • w kabinie brakuje schowków,
  • skomplikowana obsługa urządzeń.

Dane techniczne: Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium

 Ford Tourneo Connect
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1560 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna115 KM/3600
Maks. moment obrotowy270 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość442/196/185 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1477/568 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)520/2410 l
Poj. zbiornika paliwa80 l (ON)
Opony205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s →
Elastyczność 60-100 km/h9,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h19,5 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,5 dB →
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,6/4,4/4,8
Teoretyczny zasięg1670 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,4/6,3/7,0
Rzeczywisty zasięg1140 km
Cena wersji podstawowej**81 488 zł
Cena95 202 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Używany Ford Kuga I (2008-2012) - OPINIE

Fiat Scudo 2.0 M-Jet 163 KM Panorama - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy