Fiat 500X – nowoczesność w stylu retro

Lubimy rzeczy, które nawiązują wyglądem do swoich odpowiedników sprzed kilku dekad, ale nie chcemy rezygnować przy tym z nowoczesnych udogodnień. Według takiej filozofii Fiat zaprojektował modele z cyfrą „500” w nazwie.

Zaczęło się w 2007 roku od "pięćsetki", nawiązującej bezpośrednio do modelu powstałego w latach 50., noszącego taką samą nazwę. Połączył on współczesną technikę ze stylistyką inspirowaną swoim protoplastą na tyle dobrze, że obecnie, pomimo 8 lat obecności na rynku, pozostaje bestsellerem w swojej klasie.

Podobne założenia przyświecały projektantom jego większego brata - 500X, który rozpoczyna właśnie swoją walkę w segmencie miejskich crossoverów. Wystarczy jedno spojrzenie na ten model, aby domyślić się skąd styliści czerpali inspiracje. A jak wygląda kwestia technologii zastosowanych w tym samochodzie?

Reklama

Większość osób, kupujących auto z tego segmentu, decyduje się na napęd tylko na jedną oś i dlatego 500X w wersji City Look przenosi moc tylko na przednie koła. Nie znaczy to jednak, że nie jest przygotowany do jazdy w warunkach o gorszej przyczepności - auto wyposażone jest w selektor trybu jazdy (zwany Drive Mood Selector), oferujący tryb All-weather, pomagający uniknąć wpadnięcia w poślizg. Oprócz niego dostępna jest też opcja Sport (mniejsza siła wspomagania, bardziej żywiołowa reakcja na dodanie gazu) oraz Auto, samoczynnie dostosowująca samochód do panujących warunków.

Jeśli zdecydujemy się na przystosowaną do jazdy po bezdrożach wersję Off-Road Look, zamiast trybu All-weather, pojawi się Traction. W autach z napędem na przednią oś poprawia on zachowanie na drodze, dzięki systemowi Traction+, rozdzielającym moc między kołami, zależnie od dostępnej przyczepności. W przypadku odmian 4x4, powoduje on przekazywanie więcej momentu obrotowego na tylną oś. Sam napęd na cztery koła wymaga dodatkowej wzmianki, ponieważ, w przeciwieństwie do innych kompaktowych SUV-ów, pozwala on na stuprocentowe odłączenie tylnych kół od układu napędowego, jeśli warunki drogowe są korzystne. Wpływa to korzystnie na zużycie paliwa.

Skoro o spalaniu mowa, to warto wspomnieć o silnikach, dostępnych w Fiacie 500X. Rolę podstawowej jednostki pełni benzynowe 1.6 E-Torq, rozwijające 110 KM. W zupełności wystarcza on do spokojnej jazdy w ruchu miejskim (sprint do 100 km/h trwa 11,5 s), a zużycie paliwa w mieście to 8,7 l/100 km. Osoby ceniące sobie dynamiczną jazdę, powinni zainteresować się nowoczesną jednostką 1.4 MultiAir II z turbodoładowaniem, oferującą 140 KM. Jej osiągi są zauważalnie lepsze (0-100 km/h w 9,8 s), a przy tym zużywa mniej paliwa (7,8 l/100 km w ruchu miejskim). Jej dodatkową zaletą jest możliwość połączenia jej z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DDCT, zaprojektowaną przez inżynierów Alfa Romeo. Na szczycie gamy stoi wzmocniona do 170 KM wersja silnika 1.4 MultiAir II, która standardowo łączona jest z napędem na cztery koła oraz 9-biegową przekładnią automatyczną (jedyny model w klasie, obok spokrewnionego Jeepa Renegade, oferujący taką skrzynię). Zapewnia ona naprawdę niezłe osiągi (sprint do 100 km/h w 8,6 s), przy stosunkowo niedużym zużyciu paliwa (8,5 l/100 km w mieście).

Osoby oczekujące jak najniższego spalania, powinny zainteresować się jedną z dwóch wersji wysokoprężnych. Pierwsza z nich to 1.6 MultiJet II, rozwijający 120 KM i rozpędzający Fiata 500X do 100 km/h w 10,5 s, zużywając przy tym w ruchu miejskim jedynie 4,7 l/100 km. Alternatywą jest 2-litrowa jednostka MultiJet II o mocy 140 KM, która standardowo występuję z napędem 4x4 i manualną, 6-biegową skrzynią. Pozwala ona na sprint do 100 km/h w 9,5 s, a w mieście zużywa 5,8 l/100 km. Opcjonalnie dostępna jest również z 9-biegowym "automatem".

Konfigurując swojego Fiata 500X, zanim jeszcze wybierzemy silnik, musimy zdecydować się na jedną z dwóch wersji - City Look oraz Off-Road Look. Pierwsza skierowana jest do osób zamierzających użytkować swojego crossovera tylko na utwardzonych drogach, dlatego też występuje ona jedynie z napędem na przednie koła, a jej wygląd wpisuje się w wizję stylowego i modnego samochodu. Kierowcy szukający nie tylko terenowej prezencji, ale również możliwości, zadowoleni będą z drugiej z wersji. Wyróżnia się ona zwiększonym prześwitem i zmienionymi zderzakami, których nielakierowane elementy pozwalają zjechać z asfaltu bez obaw o zarysowania, a ich wyprofilowanie pozwoliło na zwiększenie kątów zejścia oraz natarcia.

Wspomnieliśmy na początku, że Fiat 500X to połączenie stylu retro z nowoczesnością i widać to również, przeglądając listę wyposażenia dostępnego w tym modelu. O bezpieczeństwo w czasie jazdy dba wielu asystentów wspomagających pracę kierowcy. Są wśród nich czujnik martwego pola, system ostrzegający przed nadjeżdżającym pojeździe podczas cofania, asystent pasa ruchu (potrafiący za nas skorygować tor jazdy auta), a także system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzający nas pojazd.

Jeszcze dłuższa jest lista elementów poprawiających komfort podróży. Oprócz elementów tak oczywistych, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, Fiat 500X może być wyposażony w podgrzewane przednie fotele oraz kierownicę, skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane przednie fotele, bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie samochodu, system nawigacji z dotykowym ekranem, Bluetooth i kamerą cofania, elektrycznie otwierany szklany dach, a także nagłośnienie Beats Audio o mocy 506 W.

Decydując się na Fiata 500X możemy więc liczyć na wiele możliwości dostosowania go do naszych potrzeb. Bez względu na to jaką wersję wybierzemy, możemy liczyć na włoski styl oraz spore możliwości personalizacji - do wyboru jest 12 kolorów nadwozia, 8 tapicerek, a także 10 wzorów alufelg. Ponadto, ponadto istnieje możliwość wyboru jednego z 5 wzorów ozdobnych naklejek oraz innych stylizacyjnych dodatków. Za linię akcesoriów do 500X odpowiedzialna jest firma Mopar, znana między innymi z tworzenia wyjątkowych wersji modeli Jeepa.

Wygraj nowego Fiata 500X na tydzień.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fiat 500X | test
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy