Zafira na wodór
Vauxhall, czyli brytyjski Opel zaprezentował w Londynie swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie silników wodorowych w swoich samochodach - model Zafira napędzany systemem HydroGen3. Równocześnie brytyjski rząd zapowiedział finansowanie badań nad przyszłościowymi paliwami do samochodów, co powinno jeszcze bardziej przyspieszyć prace i wcześniej przynieść ich kolejne efekty. Od trzech lat badania w zakresie napędów zasilanych wodorem wykonały ogromny krok naprzód. General Motors z projektem HydroGen3 zbliża się bardzo wyraźnie do skomercjalizowania tych silników w samochodach osobowych i wprowadzenia ich do seryjnej produkcji.
Powodów prac nad jednostkami wodorowymi jest wiele. Najważniejsze z nich to ochrona środowiska (w wyniku rekacji napędzających silnik wodorowy produktem ubocznym staje się woda), a także uniezależnienie się od państw bogatych w złoża ropy naftowej.
Zafira z systemem napędowym HydroGen3 dysponuje mocą 82 KM (60 kW) i maksymalnym momentem obrotowym 215 Nm. Silnik elektryczny zasilany energią powstałą z reakcji tlenu z wodorem rozpędza się do 12 000 obr/min. Dzięki niemu Zafira osiąga 100 km/h w czasie 16 sekund i prędkość maksymalną ponad 150 km/h.