Bardzo tanie jeżdzenie samochodem
14 listopada w Szanghaju rozpocznie się organizowany przez Michelina rajd pojazdów ekologicznych i o napędzie alternatywnym Bibendum Challange.
Markę Renault będzie tam reprezentował prototyp o nazwie logan renault eco2.
Renault, jak wszyscy producenci, prowadzi badania nad samochodami ekologicznymi. Firma ta m.in. wdraża w swoich zakładach normę Renault eco2. By ją uzyskać samochód musi spełnić następujące warunki:
- musi być produkowany w fabryce z certyfikatem ISO 14001.
- musi emitować nie więcej niż 140 g CO2 na 1 km lub jeździć na biopaliwie,
- 95 procent części musi nadawać się do recyclingu, a co najmniej 5 procent zastosowanych plastików musi pochodzić z odzysku.
Obecnie już 40 procent samochodów produkowanych przez Renault spełnia normę eco2.
Jednak logan renault eco2 to samochód dużo bardziej zaawansowany pod względem ekologii. Zbudowano go w zakładach w Pitesti, które certyfikat ISO 14001 otrzymały w 2005 roku. 8,3 procent plastików wykorzystanych w tym samochodzie pochodzi z recyclingu, a 95 procent części nadaje się do ponownego wykorzystania. Jednak najważniejsze jest to, że samochód może pochwalić się rewelacyjnie niskim poziomem emisji spalin, który wynosi tylko 97 g CO2 na 1 km.
Logan eco2 jest napędzany silnikiem 1.5 dCi o mocy 85 KM. Jest to więc konwencjonalna jednostka, która dzięki zastosowaniu sporej liczy modyfikacji spełniła z nawiązką normy, które mają wejść w życie dopiero w 2012 roku.
Silnik otrzymał zmieniony układ wtryskowy oraz tłoki, dzięki czemu poprawił się proces spalania. W skrzyni biegów zmieniono przełożenia, a na desce rozdzielczej pojawił się wskaźnik sugerujący najlepszy (pod względem spalania i emisji spalin) moment do zmiany biegu.
Ponadto zajęto się aerodynamiką. Samochód otrzymał nowy zderzak z miękkimi krawędziami, zmienioną atrapę chłodnicy optymalizującą przepływ powietrza, osłony tylnych kół, tylny spojler oraz... generatory wirów, czyli małe wypustki w tylnej części dachu, powodujące zawirowania powietrza. W efekcie współczynnik oporu powietrza spadł z 0.36 do 0.29!
Nie pominięto również kwestii strat czysto mechanicznych. Prototyp otrzymał zmienioną tylną oś oraz opony Michelin o niskich oporach toczenia.
W efekcie emisja CO2 w cyklu mieszanym spadła do 97 gram na km, co oznacza zużycie paliwa na poziomie 3.8 l/100 km. Jeździ się więc prawie za darmo!
Obecnie Renault nie planuje wdrożenia prototypu do produkcji.