Elektryczny citroen c-zero

Citroen wprowadzi do produkcji samochód elektryczny o nazwie c-zero.

Ten niewielki miejski pojazd został opracowany przy współpracy z Mitsubishi (stanowi francuską wersję mitsubishi i-MiEV) i jest drugim po berlingo first electrique samochodem elektrycznym Citroena. Oba modele na rynku francuskim dotowane będą przez rząd premią 5000 euro.

Źródło napędu

Citroen c-zero napędzany jest silnikiem elektrycznym ze stałym magnesem o mocy 47 kW (co stanowi ekwiwalent 64 KM) w zakresie od 3 000 do 6 000 obr/min. Maksymalny moment wynosi 180 Nm i jest dostępny od 2 000 obr/min. Moc jest przenoszona na tylne koła za pomocą jednostopniowej przekładni redukcyjnej.

Reklama

Silnik jest zasilany akumulatorami litowo-jonowymi zlokalizowanymi w środkowej części pojazdu. Składa się na nie 88 ogniw 50 Ah (zapas energii 16 kWh), a ładowanie odbywa się pod napięciem 220 V.

Ładowanie i obsługa

Samo ładowanie akumulatorów citroena c-zero nie jest skomplikowane: wystarczy podłączyć przewód zasilający do standardowego gniazdka sieciowego. Pełne ładowanie trwa 6 godzin, ale istnieje również tzw. tryb szybkiego ładowania. Umożliwia on naładowanie baterii w 80 procentach w ciągu zaledwie 30 minut. W tym wypadku wymagane jest jednak podłączenie do gniazdka trójfazowego o napięciu 400 V.

Obsługa nowego citroena ma niczym nie różnić się od prowadzenia auta z napędem konwencjonalnym i automatyczną skrzynią biegów. Jedyną różnicą jest ta, że po przekręceniu kluczyka nie słychać silnika, a o stanie gotowości do jazdy informuje stosowny sygnał dźwiękowy. Klasyczny wskaźnik paliwa został z kolei zastąpiony wskaźnikiem naładowania akumulatorów.

Citroen c-zero jest skierowany głównie do wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw - urzędów, samorządów, flot firmowych, ale także klientów indywidualnych poszukujących samochodu ekonomicznego w eksploatacji. Przed dodatkowym opodatkowaniem prądu (co na razie nie nastąpi), przejechanie kilometra będzie kosztowało zaledwie kilka groszy. To niemal za darmo!

Prawdziwy samochód

Warto dodać, że c-zero oferuje miejsce dla czterech osób (rozstaw osi to 2,55 m) oraz bagażnik o pojemności 166 litrów. Samochód wyposażono we wspomaganie układu kierowniczego, ABS, ASR, ESP, elektryczne szyby, 6 poduszek powietrznych, niezależny system teleinformatyczny do wzywania pomocy oraz klimatyzację.

Citroen c-zero to samochód miejski, którego długość wynosi 3,48 m, a średnica zawracania to 9 m. Dlatego osiągi (maksymalna prędkość 130 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w około 15 sekund, przyspieszenie 60-90 km/h w 6 sekund) trzeba uznać za całkowicie wystarczające. Natomiast zasięg w cyklu mieszanym wynosi 130 km.

Elektryczny citroen c-zero ma trafić do salonów pod koniec przyszłego roku. Cena nie jest jeszcze znana.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: elektryczny | Citroen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy