Ward's AutoWorld: najlepsze silniki 2014
Jak co roku, amerykański magazyn "Ward's AutoWorld" wyłonił 10 najlepszych silników spośród dostępnych w autach oferowanych na rynku USA. W tym roku w zestawieniu królują... diesle.
Benzynowe silniki wolnossące i turbodoładowane o 3, 4, 6 i 8 cylindrach, turbodiesle, a nawet jednostka elektryczna - tegoroczny ranking "Ward's AutoWorld" jest wyjątkowo barwny. To zróżnicowanie ma obrazować, jak dynamicznie rozwija się technologia napędów i jak różne są sposoby producentów na obniżenie zużycia paliwa.
W tym roku w zestawieniu pojawiło się aż ośmiu debiutantów (zazwyczaj jest ich pięciu lub sześciu). Po raz kolejny nagrodę dla silnika roku otrzymały tylko jednostki Hondy (3.5 V6) oraz Audi (3.0 V6 TFSI). Przy okazji, z pięciu do dwóch spadła liczba wyróżnionych motorów 4-cylindrowych.
Dziennikarze magazynu chwalą szczególnie 6-cylindrowe turbodiesle - rzędowy silnik BMW oraz widlasty VM, montowany w Jeepie Cherokee. Oba zużyły w testach mniej paliwa niż deklarowali producenci. Pozytywne wrażenie wywarł także Fiat 500e (niedostępny w Europie). 113-konna jednostka elektryczna doskonale pasuje do włoskiego malucha. Co ciekawe, jego faktyczny zasięg regularnie przewyższał ten podawany przez producenta (135 km).
Oczywiście w zestawieniu nie zabrakło Corvette Stingray i jej nowego silnika small block, uzbrojonego w bezpośredni wtrysk oraz układ odłączania połowy cylindrów. Inna jednostka widlasta - wspomniana V-szóstka Hondy - również ma system dezaktywacji cylindrów. Według testujących pod względem zapotrzebowania na paliwo deklasuje ona turbodoładowane motory 4-cylindrowe. Pod maską Accorda zużywała średnio jedynie 8,4 l/100 km.
Dziennikarze magazynu "Ward's AutoWorld" przetestowali w ciągu dwóch minionych miesięcy łącznie 44 rynkowe nowości, użytkując je w normalnym ruchu ulicznym na ulicach Detroit. W ocenie silników uwzględniono m.in. charakterystykę mocy i momentu obrotowego, zaawansowanie konstrukcji, wyniki zużycia paliwa oraz kulturę pracy.
Aby ubiegać się o miejsce w rankingu, samochód z danym silnikiem musi trafić do sprzedaży w USA najpóźniej w I kwartale 2014 roku, a jego cena nie może przekraczać 60 tys. dolarów.
Ceremonia wręczenia nagród magazynu "Ward's AutoWorld" dla producentów najlepszych silników odbędzie się 15 stycznia, podczas targów motoryzacyjnych w Detroit.
- Audi S5 3.0 TFSI V6 DOHC (benz., kompresor)
- BMW 535d 3.0 R6 DOHC (turbodiesel)
- Ram 1500 EcoDiesel 3.0 V6 DOHC (turbodiesel)
- Fiat 500e (elektryczny)
- Ford Fiesta 1.0 EcoBoost R3 DOHC (benz., turbo)
- Chevrolet Cruze Diesel 2.0 R4 DOHC (turbodiesel)
- Chevrolet Corvette Stingray 6.2 V8 OHV (benz., wolnossący)
- Honda Accord 3.5 V6 SOHC (benz., wolnossący)
- Porsche Boxster 2.7 B6 DOHC (benz., wolnossący)
- Volkswagen Jetta 1.8 TSI R4 DOHC (benz., turbo)
msob
Samochody używane: 10 najmniej awaryjnych silników - RANKING