Polscy kierowcy rzadko korzystają z usług ASO
Najnowszy raport organizacji skupiającej dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych (SDCM) pokazuje, że ok. 15,6 z 17,3 mln kierowców korzysta z usług warsztatów niezależnych - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".
A to oznacza, że jedynie ok. 2 mln polskich kierowców wybiera serwisy autoryzowane. Według ekspertów te dane nie powinny dziwić - kierowcy sięgają po konkurencyjną ofertę, dzięki której mogą właściwie dbać o samochód, jednocześnie nie narażając się na nadmiernie wysokie koszty.
W trzech czwartych powiatów brak ASO
Według raportu SDCM, w blisko 75 procentach powiatów nie ma ani jednej Autoryzowanej Stacji Obsługi danej marki samochodu. Jednocześnie rynek niezależny charakteryzuje się rozległą siecią warsztatów w porównaniu do segmentu autoryzowanego. Średnio na jeden powiat w Polsce przypada 47 wielomarkowych warsztatów niezależnych.
Cena - główny argument za warsztatami niezależnymi
Koszt naprawy w warsztacie niezależnym może być nawet o połowę niższy niż w ASO, co ma szczególne znaczenie, gdyż robocizna stanowi już ponad 50% wartości całej naprawy. Do tego należy wspomnieć o segmencie "zrób to sam", czyli samodzielnych napraw. Według analiz maleje on systematycznie, jednak obecnie dotyczy jeszcze 17% kierowców, w porównaniu do 29% w roku 2006.
Jakość części
W kwestii stanu części odpowiedzialność spoczywa na użytkownikach samochodów. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę, jakim zagrożeniem mogą być wyeksploatowane czy niewłaściwie dobrane podzespoły. Kosztem bezpieczeństwa swojego i innych użytkowników dróg kupowane są na szrotach czy giełdach części używane. Z raportów wynika, że rynek ten może być wart nawet 2 mld zł.
Na rynku dostępne są nowe części porównywalne jakościowo, a znacznie tańsze niż te opatrzone logo producenta samochodu. Producenci samochodów również wprowadzają do swojej oferty tzw. linie ekonomiczne, znacznie tańsze od standardowo oferowanych przez nich części.
msob, źródło:"Dziennik Gazeta Prawna"