Pierwszy benzynowy silnik z turbo od Lexusa
Japoński producent zdradza szczegóły na temat swojego pierwszego turbodoładowanego benzyniaka. Znamy też ceny wyposażonego w niego modelu NX 200t.
Lexus jest kolejnym producentem, który postanowił iść z duchem czasu i zaprezentował swój pierwszy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. 2-litrowa jednostka oferuje 238 KM w przedziale 4800-5600 obr./min oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 1650 do 4000 obr./min.
Tym, co wyróżnia ją na tle konkurencji, jest zastosowanie zarówno cyklu Otta, jak i Atkinsona. Ten pierwszy stosuje się powszechnie w silnikach benzynowych, natomiast z drugiego Lexus i Toyota korzystają w swoich hybrydowych konstrukcjach. Cykl Atkinsona różni się opóźnionym zamknięciem zaworów dolotowych, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Jego wadami są jednak obniżona moc oraz utrudnione uruchamianie silnika przy niskich temperaturach. Problemy te wyeliminowano dzięki zastosowaniu podwójnego systemu zmiennych faz rozrządu (VVT-i dla zaworów wylotowych oraz VVT-iW dla dolotowych) oraz wykorzystaniu również cyklu Otta.
Nowy silnik Lexusa charakteryzuje się też niewielkimi rozmiarami oraz niską masą własną, wynoszącą 160 kg. Wyposażono go również w głowicę zintegrowaną z kolektorem wydechowym w celu zoptymalizowania przepływu spalin i obniżenia ich temperatury. Specjalnie dla tej jednostki przygotowano też nową, sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów.
2-litrowy silnik turbo na początku dostępny będzie w modelu NX. Przedsprzedaż wersji 200t rozpocznie się 31 marca, ale już teraz opublikowano jej cennik. Za podstawową odmianę Elite z napędem na przednie koła zapłacimy 158 tysięcy złotych (standardowa cena to 175 100 zł). Najdroższa wersja Prestige (niedostępna w przedsprzedaży) z napędem na cztery koła to wydatek 258 900 zł.