Nowe Renault Espace - informacje i zdjęcia

Vanocrossover. Piąte wcielenie Renault Espace wyraźnie skręca w stronę crossoverów, zachowuje jednak tradycyjne walory pojazdu wybitnie rodzinnego. A przede wszystkim jest znacznie lżejsze, oszczędniejsze i bardziej multimedialne od poprzednika.

Design nowej generacji Espace nawiązuje do zaprezentowanego przed rokiem prototypu Initiale (więcej informacji). Auto ma mniej "autobusowe" proporcje - mimo wyższego prześwitu (16 zamiast 12 cm) jest o ponad 6 cm niższe od poprzednika w wersji Grand przy zachowaniu niemal tej samej długości i szerokości (wymiary karoserii: 485 cm długości, 187 cm szerokości, 168 cm wysokości). Rozstaw osi wzrósł o 1,6 cm, do 288 cm, a dostępne obręcze mają średnicę od 17 do 20 cali.

Reklama

W kokpicie Renault uwagę zwraca przede wszystkim konsola środkowa z zamocowanym w orientacji pionowej ekranem systemu multimedialnego R-Link 2 o średnicy 8,7 cala oraz cyfrowy panel wskaźników i wyświetlacz typu head-up przed oczami kierowcy. Dużą wagę przywiązano do oświetlenia kabiny - ma 5 odcieni, zależnie od trybu jazdy, oraz dużej liczby schowków. Wśród nich jest znana z Captura szuflada przed pasażerem. Tu ma 12 litrów pojemności i elektryczny system otwierania - wystarczy dotknąć obudowy. Dodatkową przestrzeń w wersjach z "automatem" zapewnia niewielka dźwignia biegów bez mechanicznego połączenia z przekładnią.

Wewnątrz może podróżować 5 lub 7 osób - każda ma do dyspozycji osobny fotel. Na życzenie przednie siedzenia dostępne są z funkcją masażu, a lista opcji obejmuje też m.in. audio Bose z 12 głośnikami oraz pomysłowy system elektrycznego składania siedzeń One Touch - po wciśnięciu przycisku na ekranie lub na ściance "kufra" specjalny mechanizm zwalnia sprężynę, a siedzenie pod wpływem własnego ciężaru samo znika w podłodze.

Bagażnik 5-osobowej wersji standardowo mieści 660 l, a maksymalna objętość przestrzeni bagażowej przy dwóch miejscach wynosi 2040 l. Podobnie jak w wielu nowych kombi i SUV-ach, tylną klapę można otworzyć ruchem stopy pod zderzakiem.

Z punktu widzenia wydajności istotny jest znaczny spadek masy własnej nowego Espace (o 250 kg, do około 1650 kg) oraz lepsze parametry aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,30 zamiast 0,33, a powierzchnia czołowa - 0,845 zamiast 0,93 m kw.). W rezultacie średnie zużycie paliwa spadło według producenta aż o jedną piątą. Model powstał na nowej, modułowej platformie CFM, z której w przyszłości skorzysta nowego Megane oraz Laguna, a do budowy jego karoserii posłużyły lekkie materiały: aluminium (drzwi i maska) oraz tworzywa sztuczne (przednie błotniki z Norylu i tylna klapa z tworzywa termoplastycznego).

Do napędu (tylko) przednich kół posłużą trzy turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra - jeden benzynowy i dwa wysokoprężne. Pierwszy z nich generuje moc 200 KM oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępne od 2500 obr./min. Słabszy turbodiesel osiąga 130 KM i 320 Nm od 1750 obr./min, a mocniejszy - biturbo - 160 KM oraz 380 Nm od 1750 obr./min. Bazowa jednostka wysokoprężna współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną, a dwa pozostałe motory - ze zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi (6 przełożeń dla diesla, 7 dla silnika benzynowego). Każda wersja jest standardowo wyposażona w system start-stop.

Wyjątkową zwrotność ma zapewniać Espace znany z Laguny system czterech kół skrętnych. Na pokładzie nie zabrakło również najnowszych rozwiązań z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa: elektronika ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu, automatycznie przełącza światła mijana na drogowe i odwrotnie, odczytuje znaki drogowe i monitoruje martwe pole.

Atutem Renault ma być system trybów jazdy Multi-Sense. Kierowca wybiera jeden z pięciu programów, wpływających na zestrojenie (zależnie od wyposażenia) aktywnych amortyzatorów i układu czterech kół skrętnych, a także na pracę dwusprzęgłowej skrzyni biegów, silnika, układ kierowniczego oraz brzmienie jednostki napędowej. Zmienia się nawet sposób działania funkcji masażu w fotelach, intensywność klimatyzacji, kolorystyka systemu multimedialnego czy odcień oświetlenia kabiny.

Nowe Espace będzie wytwarzane we Francji, w Douai. Przypomnijmy, że aktualna odsłona modelu zadebiutowała na rynku 12 lat temu, w 2002 roku. Zmiana jego koncepcji wymuszona jest rosnącą popularnością SUV-ów i crossoverów oraz spadkami sprzedaży na rynku minivanów. Popularność Espace spadła w ubiegłym roku poniżej 10 tys. sztuk, podczas gdy jeszcze w połowie ubiegłej dekady auto regularnie znajdowało w Europie 40-60 tys. nabywców rocznie.

msob

Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - PORÓWNANIE

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy