Motoprzegląd: 30.12.2013 r.
Czas na ostatni w tym roku przegląd wiadomości motoryzacyjnych - dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych serwisów internetowych i prasy.
Następca Californii w Genewie?
Amerykański "Motor Trend" cytuje dyrektora generalnego Ferrari, Amadeo Felisę, według którego wiosną 2014 roku może zadebiutować następca modelu California. Podobnie jak poprzednik, otrzyma on metalowy, składany dach, a także podwójnie turbodoładowany silnik V8, spokrewniony z jednostką Maserati, oraz nowy system multimedialny oparty na rozwiązaniach Chryslera.
Plany Mitsubishi
Prezes Mitsubishi Osamu Masuko ujawnił w rozmowie z "Automotive News", że firma chce w ciągu najbliższych trzech lat odbudować swoją pozycję w Ameryce Północnej, zwiększając sprzedaż z obecnych 110 do 150 tys. sztuk rocznie. Jeszcze w 2002 roku firma sprzedawała tam 345 tys. aut.
Jednym z kluczowych modeli ma być nowy Galant, zbudowany na platformie Renault. W planach jest też kolejne wcielenie Pajero, które ma być dostępne również z napędem hybrydowym, oraz druga odsłona elektrycznego modelu i-MiEV, większa i bardziej praktyczna od poprzednika. We współpracy z Renault powstanie także nowa generacja Lancera. Trzonem oferty Mitsubishi mają pozostać pikapy i samochody terenowe.
C4 Cactus zadebiutuje 5 lutego 2014 r.
Citroën ujawnił zwiastun produkcyjnej wersji crossovera C4 Cactus (fot. poniżej). Jego debiut zaplanowano na 5 lutego 2014 roku. Przypomnijmy, że prototyp modelu zaprezentowano we wrześniu we Frankfurcie (więcej informacji: parada nowości Citroena).
Hybryda Jeepa na horyzoncie
Chrysler nie ma obecnie w ofercie aut z napędem hybrydowym ani elektrycznym - nie licząc Fiata 500e, sprzedawanego tylko w Kalifornii. Menedżer koncernu Steve Bartoli przyznał, że normy emisji spalin i zużycia paliwa wymuszą w przyszłości zastosowanie w Jeepach napędu hybrydowego. Warunkiem jest opracowanie technologii, która zniesie eksploatację w trudnym terenie.
Porsche 911 na bezdroża
Według niemieckiego magazynu "Motor Revue" Porsche przymierza się do zbudowania prototypu 911 w wersji Safari z większym prześwitem i dodatkowymi osłonami podwozia. Przewidywany debiut - podczas kwietniowych targów motoryzacyjnych w Pekinie. Jeśli auto zwróci uwagę publiczności, może trafić do produkcji w okolicach 2016 roku.
Przypomnijmy, że pod koniec lat 70. Porsche zaprezentowało bazujący na "911" terenowy model 953 (fot. powyżej). Otrzymał on 110-litrowy zbiornik paliwa, podniesione zawieszenie oraz napęd na obie osie zastosowany później w supersamochodzie 959. Zespół w składzie René Metge i Dominique Lemoyne zwyciężył nim w Rajdzie Paryż-Dakar 1984.
Audi S1 w Genewie
W marcu Audi zaprezentuje odświeżoną A-jedynkę. Wraz z nią zadebiutuje najmocniejsza odmiana S1 z napędem na obie osie, silnikiem 2.0 turbo o mocy około 220 KM i dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną. Z wyglądu model będzie podobny do A1 Quattro z jednostką o mocy 265 KM, wyprodukowanego w liczbie 333 sztuk.
Prognoza na rok 2040: w USA benzyna nadal górą
Według badań amerykańskiego departamentu energii 78 proc. aut sprzedawanych w USA w 2040 roku będzie napędzanych silnikami benzynowymi. To o 4 pkt. proc. mniej niż w 2012. Udział diesli wzrośnie z 2 do 4 proc., hybryd - z 3 do 5 proc., a samochody elektryczne zyskają tylko 1 proc. rynku.
Diesle Volkswagena biją rekord w USA
Volkswagen i Audi po raz pierwszy w historii sprzedały w ciągu roku ponad 100 tys. samochodów z silnikami Diesla. Oznacza to, że trzy na cztery nowe, osobowe diesle zza oceanu mają na masce znaczek jednej z tych dwóch marek.
Udział modeli napędzanych silnikami wysokoprężnymi w amerykańskim rynku nowych aut wciąż jest jednak symboliczny - nie przekracza 1 proc. Dla porównania, roczna sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd o wydłużonym zasięgu w USA wynosi około 90 tys. sztuk.
"Surowa" klasa G zniknie z oferty
Poza luksusową odmianą klasy G (W463) Mercedes oferował prywatnym nabywcom również popularną wśród służb mundurowych wersję roboczą o nazwie Professional (W461). Ze względu na coraz ostrzejsze normy emisji spalin napędzany 184-konnym turbodieslem 3.0 V6 model zostanie jednak wycofany z regularnej sprzedaży. Podobny los spotkał niedawno niszową klasę G kabriolet. 5-drzwiowy wariant jest jednak bezpieczny - sprzedaje się znakomicie, a jego produkcja w austriackich zakładach Magny potrwa co najmniej do 2020 roku.
Hyundai wypłaci odszkodowania za zaniżone wyniki zużycia paliwa
W ubiegłym roku amerykańska agencja ochrony środowiska (EPA) ujawniła nieścisłości w danych fabrycznych i rzeczywistych wynikach zużycia paliwa niektórych modeli Kii i Hyundaia z lat modelowych 2011-2013 (m.in. Sportage, Rio i Sorento oraz Elantra, Accent czy Veloster). Większość wyników była niższa od pomiarów EPA o około 0,3 l/100 km, ale na przykład w przypadku Kii Soul różnica przekroczyła 1 l/100 km.
Koreańczycy zawarli właśnie wstępne porozumienie z kalifornijskim sądem, do którego wpłynęło około 50 pozwów od rozżalonych nabywców. Właściciele aut objętych akcją będą mogli wybrać, czy chcą korzystać z kart uprawniających ich do tańszego tankowania na podstawie aktualnego przebiegu pojazdu i różnicy w kosztach paliwa powiększonej o 15 proc., wolą tańsze przeglądy, zniżkę na zakup nowego auta, czy jednorazowe odszkodowanie w gotówce. Średnio każdy nabywca Hyundaia ma otrzymać 353 dolary rekompensaty, a Kii - około 667. Odszkodowania mogą kosztować koncern do 400 mln dolarów.
Dane używanego auta sprawdzisz w sieci - sprowadzonego też
MSW planuje rozszerzyć katalog danych, które będą udostępniane w ramach systemu CEPiK. Pierwsze aplikacje mają być uruchomione w przyszłym roku, a zakres informacji będzie rozszerzany w kolejnych latach. Każdy będzie mógł sprawdzić w internecie np. liczbę właścicieli samochodu, listę badań technicznych i termin zakończenia jego polisy ubezpieczeniowej.
Jednocześnie MSW chce wprowadzić możliwość sprawdzenia danych dotyczących np. stanu technicznego autokarów. Z czasem dzięki CEPiK-owi kierowca ma mieć możliwość sprawdzenia poprzez internet liczby punktów karnych na swoim koncie, a także historii pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Ministerstwo zwróciło się już do władz Francji, USA, Niemiec i Wielkiej Brytanii z prośbą o nawiązanie współpracy w zakresie pozyskiwania przez Polskę danych z ewidencji zarejestrowanych tam pojazdów, obejmujących m.in. informacje na temat kradzieży czy liczby właścicieli.
Toyota najcenniejszą samochodową marką świata wg Interbrand
Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej Interbrand, Toyota jest najcenniejszą motoryzacyjną marką świata. Jej wartość została wyceniona na 35,3 mld dolarów, czyli o 17 proc. więcej niż w ubiegłym roku. W pierwszej dziesiątce znalazły się także Apple, Google, Coca-Cola, IBM, Microsoft, GE, McDonald's, Samsung oraz Intel.
Inne marki samochodów w rankingu Interbrand zajęły miejsca poza pierwszą dziesiątką. Mercedes uplasował się na 11. pozycji, BMW na 12., Honda na 20. Volkswagen na 34., Ford na 42., Hyundai na 43., Audi na 51., Porsche na 64., Nissan na 65., Kia na 83., Chevrolet na 89., a Ferrari - na 98.
Lexus RC z czterowarstwowym lakierem
W 2014 roku do sprzedaży w Europie trafi nowe coupe Lexusa o nazwie RC. Model będzie zwracać uwagę nie tylko agresywną stylizacją, ale i specjalnym lakierem. Nadwozie pokryte czterema warstwami (powłoka w kolorze srebrnym, lakier bezbarwny, powłoka w kolorze czerwonym i znów lakier bezbarwny) jest następnie dwukrotnie wygrzewane w celu uzyskania odpowiedniego efektu.
Panamera - jak ogień i woda
Nowa reklama Panamery dowodzi, że Porsche udaje się godzić sprzeczności:
***
Wszystkim naszym Czytelnikom życzymy w nowym roku pomyślności i spełnienia marzeń - nie tylko tych motoryzacyjnych.
msob