Mocniejsza Honda CR-Z
Obok nowej generacji CR-V, Honda zaprezentowała w Paryżu odświeżony model CR-Z. Hybrydowy zespół napędowy auta generuje teraz 137 KM, o 13 więcej niż przed faceliftingiem.
Honda CR-Z zadebiutowała w Europie wiosną 2010 roku. Niewielkie coupe z układem siedzeń 2+2 bazuje na modelu Insight, ma jednak zmodyfikowane zawieszenie oraz mocniejszy zespół napędowy z większym silnikiem o pojemności 1,5 litra (w Insight'cie pracuje jednostka 1,3-litrowa).
CR-Z po faceliftingu zyskał diodowe światła do jazdy dziennej, zderzaki o subtelnie zmodyfikowanym kształcie (tylny z nakładką przypominającą dyfuzor) oraz dwa nowe odcienie nadwozia do wyboru (Energetic Yellow i Aurora Violet) i nowy wzór 17-calowych felg, zarezerwowany dla wersji GT.
Największe zmiany zaszły jednak w układzie napędowym Hondy. Baterie niklowo-wodorkowe wymieniono na litowo-jonowe, moc silnika elektrycznego zwiększono z 14 do 20 KM, a benzynowego - ze 114 do 121 KM. W przypadku jednostki spalinowej dodatkowe konie udało się uzyskać dzięki modernizacji systemu sterowania silnikiem i układu zmiennych faz rozrządu.
W efekcie hybrydowy zespół napędowy CR-Z-a generuje teraz moc 137 KM (o 13 KM więcej niż w modelu przed faceliftingiem) i maksymalny moment obrotowy 190 Nm (przyrost o 16 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,0 zamiast 9,7 s. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 198 km/h, a średnie zużycie paliwa to według producenta 5,0 l/100 km.
Honda wprowadziła także czwarty program jazdy - S+. Można go uruchomić w trybie ekonomicznym, normalnym lub sportowym. Jeśli baterie są naładowane przynajmniej w 50 proc., wciśnięcie przycisku "S+" na kierownicy spowoduje dodatkowy, 10-sekundowy przypływ momentu obrotowego, przydatny na przykład w trakcie wyprzedzania.
Honda CR-Z po faceliftingu trafi na europejski rynek w styczniu 2013 r.
Marcin Sobolewski