Mercedes CLA 45 AMG - 360 KM i napęd na obie osie

Mercedes wita motoryzacyjną wiosnę w dynamicznym stylu - podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku debiutuje model CLA 45 AMG.

CLA 45 AMG korzysta z układu napędowego, który napędza już A 45 AMG, czyli 4-cylindrowego, turbodoładowanego silnika, 7-stopniowej przekładni zautomatyzowanej AMG SPEEDSHIFT DCT oraz napędu na obie osie AMG 4MATIC.

2-litrowy silnik AMG z turbodoładowaniem generuje moc 265 kW (360 KM) oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest najmocniejszą produkowaną seryjnie 4-cylindrową jednostką na świecie. Wartości te w połączeniu z napędem na obie osie AMG 4MATIC przekładają się na imponujące osiągi. CLA 45 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie).

Reklama

Mercedes podkreśla, że CLA 45 AMG zużywa przy tym niewiele paliwa - na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 6,9 l/100 km (NEDC) i spełnia już normę Euro 6.

Nowa jednostka Mercedes-AMG należy do rodziny BlueDIRECT i wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze, a także aluminiową skrzynię korbową, zoptymalizowany pod względem masy układ korbowy z kutym, stalowym wałem, kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu, ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE, chłodzenie wodno-powietrzne, system zarządzania energią oraz funkcję ECO start/stop.

Podobnie jak agregaty V8 i V12, 2-litrowa jednostka AMG jest montowana ręcznie zgodnie z tradycyjną zasadą AMG: "jeden człowiek, jeden silnik". Specjalna linia montażowa na potrzeby nowej konstrukcji powstała w zakładach Mercedes-Benz w Kölledzie, gdzie produkowane są już wszystkie 4-cylindrowe jednostki BlueDIRECT, napędzające nowe Klasy A i B. Każdy egzemplarz silnika AMG zdobi emblemat z sygnaturą inżyniera odpowiedzialnego za jego montaż.

Aby zapewnić odpowiednią reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes zastosował turbosprężarkę typu twin-scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami). W efekcie kierowca odczuwa przypływ momentu obrotowego już od niskich obrotów. Maksymalne ciśnienie doładowania sięga 1,8 bara.

W układzie wydechowym zastosowano z kolei automatycznie sterowaną klapę wydechu, która ma łączyć przeszywający, gardłowy pomruk z typowym dla Mercedesów komfortem jazdy na długich trasach. Położenie klapy jest dostosowane do obrotów silnika.

Układ chłodzenia CLA 45 AMG bazuje na konstrukcji stosowanej w modelu SLS AMG. Obieg niskiej temperatury wykorzystano tu do dodatkowego, wodno-powietrznego chłodzenia powietrza doładowującego, a za chłodzenie skrzyni biegów odpowiada obieg chłodzący silnik. 

7-stopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT oferuje trzy programy pracy oraz funkcję podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeń w manualnym trybie "M" i sportowym "S" jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy SLS AMG GT. W trybie "C" (Controlled Efficiency) charakterystyka pracy przekładni i silnika wspiera oszczędny tryb jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

CLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Wykorzystuje on elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, zintegrowane z tylnym dyferencjałem. Wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa błyskawicznie zespala tarcze i w razie potrzeby kieruje siłę napędową do tylnej osi. System nie posiada własnego obiegu oleju - korzysta z układu smarowania przekładni, dzięki czemu jest lżejszy od konkurencyjnych rozwiązań.

Dystrybucja momentu obrotowego zależy od warunków - podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50. Na proporcje te wpływa prędkość samochodu, przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne, kąt obrotu kierownicy, różnica prędkości pomiędzy poszczególnymi kołami, wybrane przełożenie oraz pozycja pedału gazu.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP® z możliwością wyłączenia i funkcją ESP® Curve Dynamic Assist, która podczas jazdy krętą drogą przyhamowuje wewnętrzne koło dla zapewnienia lepszej precyzji prowadzenia.

Usztywnione zawieszenie ma nową elastokinematykę i sztywniejsze łożyska, a układ kierowniczy o stałym przełożeniu - elektromechaniczne wspomaganie. CLA 45 AMG porusza się standardowo na lekkich obręczach AMG, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/40 R 18. Za nimi kryją się wzmocnione hamulce z wentylowanymi i perforowanymi tarczami przy wszystkich kołach (350 x 32 mm z przodu oraz 330 x 22 mm z tyłu).

Sprzedaż CLA 45 AMG ruszy w lipcu, a pierwsze auta dotrą do dealerów we wrześniu. Klientom, którym nie wystarczy fabryczny pakiet aerodynamiczny, Mercedes zaoferuje opcjonalne dodatki, m.in. ospojlerowanie z włókna węglowego, 19-calowe obręcze, sportowy wydech, a także utwardzone zawieszenie.

msob

Mercedes G63 AMG 6x6 - pustynna burza - ZDJĘCIA

Nowy Mercedes klasy S - kolejne szczegóły

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy