Limuzyna dla prezesa po japońsku
Limuzyny pełnią nie tylko funkcję reprezentatywną. Z jednej strony są to samochody naszpikowane najnowszą technologią i rozwiązaniami inżynieryjnymi, z drugiej – najlepsze modele oferują coś więcej, niż tylko technikę. Ich obyci z luksusowym światem właściciele w równym stopniu zwracają uwagę również na ideę i filozofię według której został zaprojektowany dany model.
Najnowszy Lexus LS to samochód, który został zainspirowany japońskimi zasadami gościnności Omotenashi. Przyjrzyjmy się funkcjom, które nie tylko tworzą wygodne i bezpieczne otoczenie, ale przy okazji rozszerzają granice luksusu w tej klasie samochodów.
Pod maską flagowego modelu Lexusa w najmocniejszej wersji znajduje się silnik V6 o pojemności 3,5 litra. Benzynowa jednostka generuje 417 KM, a maksymalny moment obrotowy to 600 Nm. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą 10- stopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Konstrukcja auta została osadzona na tej samej platformie GA-L, na której zostało zbudowane luksusowe coupe Lexus LC. Miejsce kierowcy znajduje się w połowie odległości pomiędzy osiami, a wysokość jego bioder znajduje się blisko wysokości środka masy. Co więcej Lexus LS 500 ma niemal idealne rozłożenie masy wynoszące 52/48.
Przyspieszenie od "zera" do 100 km/h wynosi 4,9 sekundy, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Zgodnie z oficjalnymi danymi średnie spalanie Lexusa LS 500 to 9,9 litra na 100 km.
Samochód może być również wyposażony w układ hybrydowy. Jednostka Lexus Multi Stage Hybrid System to 3,5-litrowy benzynowy silnik V6 pracujący w cyklu Atkinsona oraz dwa elektryczne silniki-generatory, a także niewielki i lekki litowo-jonowy akumulator trakcyjny. Silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S i inteligentnym systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-i zarówno dla zaworów dolotowych (VVT-iW), jak i wylotowych odznacza się dużym momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości, aż do maksymalnych 6600 obrotów na minutę. Łączna moc układu napędowego (silnika spalinowego wspomaganego przez silnik elektryczny) 359 KM.
Gościnność Omotenashi w nowym Lexusie LS nie ogranicza się do dbania o dobre samopoczucie podróżujących. Projektanci czerpiąc z tej sztuki wykorzystali umiejętności mistrzów rzemiosła Takumi i stworzyli najbardziej komfortowe w historii Lexusa fotele. Dzięki temu podróżujący z tyłu VIP nie będzie miał żadnych powodów do narzekania. Niezależnie od tego, jak daleka czeka go podróż.
Tylne fotele oferują regulację położenia na 28 różnych sposobów. Dodatkowo specjaliści Lexusa usprawnili system masażu - wszystko dzięki konsultacji z japońskimi ekspertami masażu Shiatsu. Ci ostatni pomogli dokładnie ustalić miejsca i siłę nacisku oraz kolejność masażu poszczególnych punktów. Do wyboru jest siedem różnych programów masażu.
Funkcja ogrzewania tylnych foteli po raz pierwszy w świecie wykorzystuje dwie grzałki - w okolicach ramion i dolnej części pleców - co pozwala grzać tylko te obszary bez ogrzewania całego ciała.
Inteligentne ogrzewanie foteli idealnie uzupełnia system Climate Concierge, który umożliwia sterowanie klimatyzacją, ogrzewaniem i wentylacją foteli oraz ogrzewaniem koła kierownicy.
Dzięki czujnikowi podczerwieni system monitoruje temperaturę ciała każdej z osób znajdujących się w kabinie. Aby zapewnić monitorowanie całego wnętrza, liczbę stref pomiaru zwiększono z sześciu do szesnastu. Umożliwia to znacznie dokładniejsze sterowanie ogrzewaniem i chłodzeniem, z uwzględnieniem czynników takich jak nierównomierne nagrzewanie się powierzchni pod wpływem promieni słońca wpadających przez okna.
Wnętrze limuzyny oraz użyte materiały są równie ważne. W przypadku Lexusa LX japoński kunszt dbania o detale został uzupełniany nawiązaniem do japońskiej estetyki i kultury. Inspiracją projektu deski rozdzielczej stała się struna instrumentu koto, który często określany jest mianem japońskiej harfy. Podobnie zresztą oświetlenie wnętrza. To nawiązuje do starożytnej Japonii i ówczesnego sposobu takiego wykorzystywania lamp, aby te tworzyły atmosferę spokoju.
Ceny nowego Lexusa LS zaczynają się od 510 tys. zł. Odmiana hybrydowa tego modelu kosztuje od 490 tys. zł. Za topowe wersje trzeba zapłacić odpowiednio 690 lub 660 tys. zł.