BMW 3 po liftingu jako hybryda plug-in
Podczas imprezy o nazwie Dni Innowacji 2014 firma BMW zaprezentowała prototyp "trójki" z napędem hybrydowym z możliwością zewnętrznego ładowania (plug-in). Napęd taki będzie oferowany w modelu po liftingu, którego zdjęcia też już pokazano - ale na razie w stosownym kamuflażu.
Układ napędowy BMW 3 eDrive składa się z 2-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem o mocy 245 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 8-biegowego automatu, jednostki elektrycznej oraz akumulatorów litowo-jonowych zabudowanych pod podłogą bagażnika. Siła napędowa kierowana jest do tylnych kół. Ponieważ "trójka" może pokonać do 35 km bez udziału silnika spalinowego, jej średnie zużycie benzyny na dystansie 100 km ma wynosić jedynie 2 l/100 km. Prędkość maksymalną auta w trybie elektrycznym ograniczono do 120 km/h.
Podobnie jak pozostałe wersje modelu, odmiana eDrive wyposażona jest w układ trybów jazdy - przełącznikiem kierowca może zmieniać charakter pracy napędu i skrzyni, zawieszenia oraz układu kierowniczego. Do wyboru są trzy programy: komfortowy, sportowy oraz ekologiczny.
Tak jak w innych hybrydach plug-in, za naciśnięciem przycisku będzie można wyłączyć korzystanie z napędu elektrycznego w celu zachowania energii na później (np. podróż po mieście). Co ciekawe, układ hybrydowy współpracuje z nawigacją i uwzględnia profil drogi oraz warunki na drodze przy doborze konfiguracji napędu.
Z uwagi na zamontowanie akumulatorów "nieznacznie" (według BMW) zmniejszyła się pojemność bagażnika.
Na temat liftingu serii 3 Niemcy na razie milczą. Na zdjęciach można dostrzec, że wkłady przednich lamp będą miały bliższy prostokątom kształt - jak w serii 7. Odnowiona "trójka" ma skuteczniej odpierać atak ze strony nowego Mercedesa klasy C, który niebawem również będzie dostępny z hybrydowym napędem plug-in. Takiego samego rozwiązania można spodziewać się w nowej generacji Audi A4 (debiut w ciągu najbliższych miesięcy).
Przy okazji BMW zaprezentowało prototypowe BMW 5 GT Power eDrive - również z napędem hybrydowym plug-in, ale znacznie mocniejszym. Turbodoładowana jednostka spalinowa oraz dwa silniki elektryczne przy obu osiach generują razem imponującą moc 680 KM oraz 1015 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Energia zmagazynowana w akumulatorach o łącznej pojemności 20 kWh (czyli podobnej jak w całkowicie elektrycznym i3) ma wystarczyć na przejechanie nawet 100 km bez użycia silnika spalinowego. Zarówno w trybie elektrycznym, jak i hybrydowym napędzane mogą być wszystkie cztery koła. Łączny zasięg na prądzie i na benzynie ma wynosić 595 km.
Szczegółowych danych technicznych samochodu (w tym jego masy własnej) na razie jednak nie ujawniono. Można przypuszczać, że nowy napęd pojawi się w najnowszej generacji serii 7, której debiut zaplanowano na przyszły rok.
msob