Audi S3 - szybki kompakt z Ingolstadt
A3 Sportback nie będzie jedyną kompaktową nowością Audi podczas salonu samochodowego w Paryżu. Wraz z nim zadebiutuje sportowa odmiana S3.
Do napędu S-trójki posłuży 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy TFSI (o symbolu EA888) o mocy 300 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym w przedziale 1800-5500 obr./min. Odcięcie obrotów następuje przy 6800 obr./min. Nowa jednostka jest o 5 kg lżejsza od stosowanej w poprzedniku (EA113), osiąga wyższą o 35 KM moc i dodatkowe 30 Nm momentu obrotowego.
Audi S3 wyposażone jest w napęd quattro, realizowany przez sprzęgło Haldex. Siła napędowa trafia do kół obu osi za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub opcjonalnej przekładni zautomatyzowanej S tronic o takiej samej liczbie przełożeń.
Nowy hot hatch Audi przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,4 s ze skrzynią ręczną lub w 5,1 s z przekładnią S tronic i rozpędza się do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi według producenta 7,0 l/100 km w przypadku wersji z manualną skrzynią i 6,9 l/100 km w przypadku wersji z przekładnią S tronic.
W odróżnieniu od "cywilnych" wersji modelu, S3 ma obniżone o 25 mm zawieszenie i mocniejsze hamulce. Z zewnątrz auto wyróżnia się bardziej agresywną stylizacją zderzaków, aluminiowymi obudowami lusterek, spojlerem tylnej klapy, czterema końcówkami wydechu i 18-calowymi obręczami z ogumieniem 225/40.
W europejskich salonach Audi model S3 zadebiutuje wiosną br.
Marcin Sobolewski