Audi AI:TRAIL quattro z latającymi "reflektorami"
AI:TRAIL quattro to próba wyobrażenia sobie, jakie możliwości płyną z zastosowania systemów autonomicznej jazdy poza utwardzonymi szlakami.
Trail to angielskie słowo oznaczające "ścieżkę" albo "szlak". Właśnie przez wzgląd dla natury na pokładzie nie ma żadnego dużego monitora do oglądania seriali czy prowadzenia wideokonferencji. Zamiast tego, styliści zdecydowali się na duże szklane powierzchnie umożliwiają oglądanie otoczenia.
Audi AI:TRAIL quattro to czwarty (po Audi Aicon, Audi PB18 e-tron i Audi AI:ME) przedstawiciel serii pojazdów koncepcyjnych z napędem elektrycznym. Cała grupa powstała w wyniku studiów nad nowymi koncepcjami użytkowania pojazdów. Niemiecka firma zakłada, że w przyszłości - w ramach jednego abonamentu - klienci będą mogli korzystać z całej floty wyspecjalizowanych pojazdów (miejskie, długodystansowe, sportowe, terenowe) dostępnych "na życzenie".
Karoseria Audi AI:TRAIL mierzy 4,15 m długości i 2,15 m szerokości. Auto ma 1,67 m wysokości i porusza się na olbrzymich, 22-calowych kołach. Prześwit wynosi aż 34 cm - tym samym umożliwia przejazd przez stojącą wodę nawet o głębokości ponad pół metra.
Kabina to wielokątna przestrzeń otoczona dużymi przeszklonymi powierzchniami, oferująca miejsce dla czterech osób. W drugim rzędzie znajdziemy ciekawostkę: dwa siedzenia wykonane na wzór hamaków. Połacie materiału, rozciągnięte na przenośnej ramie z rurek, tworzą wygodne miejsce do siedzenia i oparcia pleców. Siedzenia te mogą być wykorzystane w celach relaksacyjnych na wiele sposobów. Można je np. z Audi AI:TRAIL wyjąć i użyć jako przenośnych mebli ogrodowych.
Daroseria Audi AI:TRAIL to kompozycja wielomateriałowa składająca się z najnowocześniejszych stali, aluminiowych powierzchni i włókna węglowego. Dzięki temu uzyskano - niezwykle ważną w terenówce - wysoką sztywność skrętną nadwozia. Masa pojazdu gotowego do drogi to 1750 kg.
W zawieszeniu zastosowano masywne wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona ze sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami. Specjalna konstrukcja opon widoczna jest już na pierwszy rzut oka - ich profil wydaje się być wyciągnięty aż do wysokich boków opony. Jednak pod nim znajduje się specjalna żebrowana konstrukcja, zintegrowana z bieżnikiem oraz właściwą powierzchnią opony. Taka architektura sprawia, że same opony - oprócz kolumn McPhersona - zwiększają skok zawieszenia o kolejne 60 mm. Oprócz lepszych właściwości terenowych zapewnia to pasażerom dodatkowy komfort podróży. Opony posiadają także kontrolowaną przez czujnik regulację ciśnienia powietrza.
Optyczne czujniki w połączeniu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC wykrywają rodzaj nawierzchni i odpowiednio do niej dostosowują ciśnienie w ogumieniu.
Zamiast konwencjonalnych świateł mijania i świateł drogowych, Audi AI:TRAIL dysponuje pięcioma bezwirnikowymi, trójkątnymi dronami z elektrycznym napędem ze zintegrowanymi elementami diodowych świateł Matrix LED. Są one w stanie lądować na bagażniku dachowym albo bezpośrednio na dachu pojazdu, a tam dokować się do indukcyjnych urządzeń ładujących.
Te obiekty latające o nazwie "Audi Light Pathfinder“ wytwarzają swą siłę nośną tak jak bezwirnikowe wentylatory - wytwarzając strumień powietrza. Dzięki ich niezmiernie lekkiej konstrukcji, mogą ze stosunkowo niewielkim nakładem energii latać przed AI:TRAIL i oświetlać drogę - całkowicie zastępując tym samym reflektory. W razie potrzeby wbudowane kamery generują obraz wideo, który można przesłać na ekran przed kierowcą za pośrednictwem Wi-Fi, zmieniając Pathfindery w "oczy na niebie".
Podczas postoju AI:TRAIL, drony mogą także z swych pozycji na dachu oświetlać otoczenie - na przykład podczas pikniku w pobliżu pojazdu. A przez przezroczysty panoramiczny dach oświetlają wnętrze pojazdu na wypadek, gdyby pasażerowie woleli pozostać w jego środku.
Audi AI:TRAIL stworzono z myślą o jeździe autonomicznej na poziomie 4. Tutaj kierowca może całkowicie przekazać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Z tego powodu Audi AI:TRAIL dysponuje tradycyjnymi elementami układu kierowniczego takimi jak kierownica i pedały.
Kierowca potrzebuje ich chociażby podczas jazdy w terenie. Co prawda niektóre drogi nieutwardzone - gruntowe i leśne - zostały już ujęte w cyfrowych mapach, jednak ich poddawana erozji nawierzchnia jest zbyt zmienna, by w sposób pewny i na dłuższy okres można było stworzyć ich cyfrowy obraz na cele związane ze zautomatyzowaną jazdą. Dlatego tylko w wyjątkowych przypadkach i w zakresie niewielkich prędkości na drogach szutrowych możliwa jest zautomatyzowana jazda na poziomie 3. Tutaj kierowca ma kilka sekund na przejęcie kontroli nad pojazdem.
Czujniki i systemy wsparcia nie pozostawiają jednak kierowcy AI:TRAIL samemu sobie. Informacje o wartościach tarcia i poślizgu oraz przyspieszeniu wzdłużnym i bocznym, dostarczają elektronice wszystkich parametrów koniecznych do zachowania stabilności jazdy. Ponadto zastosowano tu cały szereg czujników, które mogą zarejestrować nierówności drogi i przeszkody na niej się pojawiające. Współpracują one z systemami optycznymi, takimi jak kamera i laser, a także z czujnikami ultradźwiękowymi i z radarem. Dostarczane przez nie informacje sprawiają, że centralny system wsparcia kierowcy, przy pomocy ingerencji w pracę układu kierowniczego i hamulców, w razie potrzeby pomaga uniknąć kolizji.
Dodatkowo elektronika wspiera kierowcę przy pokonywaniu nierównych odcinków, na przykład pochyleń terenu czy wyjątkowo trudnych wzniesień. W razie potrzeby systemy ostrzegają przed przekroczeniem krytycznych granic w przypadkach, które trudno kontrolować, np. prześwitu, czy kąta natarcia. Systemy mogą również utrzymywać pojazd na obranym torze jazdy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku asystenta utrzymywania pasa ruchu współpracującego z tempomatem.
Zasięg auta - w zależności od terenu (łatwy/trudny) waha się w przedziale miedzy 250 a 500 km. To priorytet konstruktorów, którzy brali pod uwagę, że pojazd podróżować będzie w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiającej ładowanie. Z tego względu maksymalna prędkość na drodze utwardzonej ograniczona została do 130 km/h. Elektronika pojazdu nieustannie monitoruje przepływ energii i zużycie, zapewniając także w terenie maksymalną ekonomikę jazdy.
Audi AI:TRAIL posiada cztery silniki elektryczne, z których każdy napędza bezpośrednio jedno koło. Mamy więc do czynienia z prawdziwym quattro. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy - do 1000 Nm! Dzięki niezależnie od siebie napędzanym kołom, można było zrezygnować z mechanizmów różnicowych i blokad.