911 Turbo ze skrętnymi tylnymi kołami?
Najnowsza generacja Porsche 911 Turbo może otrzymać system czterech kół skrętnych.
Podobne układy były popularne w latach 80. w autach japońskich producentów. Obecnie można je spotkać np. w BMW serii 7 czy Infiniti G37. W przypadku BMW maksymalny kąt skrętu tylnych kół wynosi 3,5°, a w przypadku Infiniti - 1°. Tyle wystarczy, by poprawić stabilność auta podczas jazdy z wyższymi prędkościami.
W system czterech kół skrętnych może zostać wyposażona również najnowsza generacja Porsche 911 Turbo. Obecnie trwają testy zakamuflowanych, przedprodukcyjnych egzemplarzy modelu. Do jego napędu posłuży prawdopodobnie potrójnie turbodoładowany, 6-cylindrowy bokser o pojemności 3,8 litra i mocy około 530 KM.
Nowe 911 Turbo (typoszereg 991) zadebiutuje w przyszłym roku.
Historia Porsche 911 Turbo
Porsche ma niemal 40-letnią tradycję w budowaniu turbodoładowanych "911". Pierwszy taki model (930) zadebiutował w 1974 roku. 3-litrowy, 260-konny silnik gwarantował wspaniałe osiągi, ale był też znany z... ogromnej turbodziury. W 1995 roku do napędu 911 Turbo (993) po raz pierwszy zastosowano jednostkę z dwiema turbosprężarkami, która napędzała wszystkie koła. Kolejny przełom to rok 2000, gdy zaprezentowano model 996 - pierwszy z silnikiem chłodzonym cieczą (420 KM). Serce ostatniej generacji 911 Turbo (997) generowało początkowo 480 KM. Po faceliftingu jego moc zwiększono do 500 KM. Dostępna była także 530-konna wersja Turbo S.
Marcin Sobolewski