2013: najpopularniejsze auta w Europie
W ubiegłym roku zarejestrowano na Starym Kontynencie 12 308 215 nowych aut, o 1,8 proc. mniej niż przed rokiem. Mimo że w ostatnich miesiącach notowano stabilne wzrosty, dotkliwych spadków z pierwszego półrocza nie udało się odrobić.
Choć zeszłoroczny wynik jest najsłabszy od 1995 roku. Poza Wielką Brytanią (2,26 mln, +10,8 proc.) i stymulowanym dopłatami rynkiem hiszpańskim (723 tys., +3,3 proc.), w większości dużych krajów europejskich nastąpiły spadki sprzedaży (Niemcy: 2,95 mln, -4,2 proc.; Francja: 1,79 mln, -5,7 proc.; Włochy: 1,3 mln, -7,1 proc.). W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 289 tys. nowych samochodów, o 6,3 proc. więcej niż w 2012.
Większość producentów odnotowała w ubiegłym roku na Starym Kontynencie niewielkie spadki sprzedaży. Oplowi dzięki nowemu Adamowi udało się zachować wynik z ubiegłego roku, Mercedes jako jedyny z niemieckiej "wielkiej trójki" zwiększył liczbę dostarczonych aut, a Dacia i Mazda mają za sobą imponujące, około 20-proc. wzrosty. Bardzo słabo wypadł Chevrolet (-17,5 proc.) oraz Alfa Romeo (64,4 tys. aut), która uplasowała się za Lancią i... Smartem.
- Volkswagen: 1,548 mln (-0,8 proc.)
- Ford: 902,9 tys. (-3,6 proc.)
- Opel/Vauxhall: 825 tys. (-1,5 proc.)
- Renault: 801,6 tys. (-1,5 proc.)
- Peugeot: 740,4 tys. (-6,7 proc.)
- Audi: 693,1 tys. (-3,7 proc.)
- BMW: 640,5 tys. (-0,1 proc.)
- Mercedes: 617,2 tys. (+5,2 proc.)
- Citroen: 601,7 tys. (-10,5 proc.)
- Fiat: 572,7 tys. (-1,6 proc.)
- Toyota: 518,5 tys. (+0,4 proc.)
- Skoda: 508,7 tys. (+3,7 proc.)
- Hyundai: 422,9 tys. (-2,7 proc.)
- Nissan: 422,2 tys. (-2,5 proc.)
- Kia: 338 tys. (+0,1 proc.)
- Seat: 288,6 (+11,0 proc.)
- Dacia: 294,4 tys. (+22,8 proc.)
- Volvo: 230,3 tys. (-0,4 proc.)
- Mini: 154 tys. (-2,7 proc.)
- Suzuki: 152,3 tys. (-1,7 proc.)
- Mazda: 147,3 tys. (+17,9 proc.)
- Chevrolet: 143,3 tys. (-17,5 proc.)
- Honda: 139,7 tys. (-1,1 proc.)
- Land Rover: 108,8 tys. (+8,0 proc.)
- Mitsubishi: 81,3 tys. (+4,9 proc.)
- Lancia/Chrysler: 74,8 tys. (-20,1 proc.)
- Smart: 65,4 tys. (-6,5 proc.)
- Alfa Romeo: 64,4 tys. (-28,4 proc.)
- Jaguar: 27,4 tys. (+15,7 proc.)
- Jeep: 24,3 tys. (-14,0 proc.)
- Lexus: 23,5 tys. (-11,7 proc.)
W czołówce ubiegłorocznego rankingu najpopularniejszych nowych aut na Starym Kontynencie bez zmian - Golf i długo, długo nic. Spektakularny awans zaliczył Peugeot 208, BMW serii 3 oraz Audi A3, a Fiat 500 nieznacznie wyprzedził Pandę. To jednak wystarczyło, by zakwalifikował się do pierwszej 10. Wypadły z niej natomiast m.in. VW Passat oraz Renault Megane.
- Volkswagen Golf: 460,8 tys. (2012: miejsce 1.)
- Ford Fiesta: 275,6 tys. (2012: miejsce 2.)
- Volkswagen Polo: 262,4 tys. (2012: miejsce 3.)
- Renault Clio: 260,5 tys. (2012: miejsce 4.)
- Ford Focus: 223,1 tys. (2012: miejsce 5.)
- Peugeot 208: 211,5 tys. (2012: miejsce 13.)
- BMW serii 3: 195,5 tys. (2012: miejsce 10.)
- Audi A3: 167,9 tys. (2012: miejsce 22.)
- Skoda Octavia: 167,5 tys. (2012: miejsce 12.)
- Fiat 500: 159,3 tys. (2012: miejsce 18.)
- Volkswagen Passat: 157,3 tys. (2012: miejsce 7.)
- Opel Corsa: 156,5 tys. (2012: miejsce 9.)
- Fiat Panda: 152,2 tys. (2012: miejsce 8.)
- BMW serii 1: 148,4 tys. (2012: miejsce 15.)
- Volkswagen Tiguan: 144,3 tys. (2012: miejsce 17.)
- Renault Megane: 143,3 tys. (2012: miejsce 6.)
- Mercedes klasy A: 131,8 tys. (2012: miejsce 44.)
- Opel Astra: 130,7 tys. (2012: miejsce 11.)
- Skoda Fabia: 129,5 tys. (2012: miejsce 19.)
- Volkswagen up!: 128,4 tys. (2012: miejsce 27.)
- Volkswagen Golf: 470,3 tys. (+8,9 proc.)
- Ford Fiesta: 293,7 tys. (-4,1 proc.)
- Renault Clio: 287,1 tys. (+17,6 proc.)
- Volkswagen Polo: 267 tys. (-7,2 proc.)
- Opel/Vauxhall Corsa: 239,8 tys. (-9,5 proc.)
- Peugeot 208: 239,1 tys. (+49,3 proc.)
- Ford Focus: 224,2 tys. (-7,2 proc.)
- Nissan Qashqai: 202,6 tys. (-2,6 proc.)
- BMW serii 3: 201,2 tys. (+14,8 proc.)
- Opel/Vauxhall Astra: 194,7 tys. (-15,4 proc.)
msob, źródło: ACEA/JATO, oprac. własne