1,6-litrowy diesel Renault o mocy 160 KM

Downsizing zatacza coraz szersze kręgi. Renault wprowadza właśnie nowego diesla biturbo o pojemności 1,6 litra i mocy 160 KM.

Do niedawna moc 100 KM z 1 litra pojemności zarezerwowana była dla jednostek benzynowych. Dzisiaj bez trudu pokonują ją też większe turbodiesle (313-konny agregat BMW o pojemności 3 litrów), a "benzyniaki" z turbodoładowaniem osiągają nawet 180 KM (silniki Mercedes-AMG z kompaktowych modeli 45 AMG). 

W pogoni za obniżeniem zużycia paliwa Renault wprowadza na rynek jednostkę wysokoprężną Energy dCi 160 Twin Turbo, która również uzyskuje 100 koni z 1 litra pojemności, a przy tym jest stosunkowo niewielka - jej cylindry mają łącznie objętość 1,6 litra. Moc wspomaganego dwiema turbosprężarkami silnika wynosi 160 KM, a maksymalny moment obrotowy - 380 Nm.

Reklama

Według Renault, dzięki połączeniu niewielkiej pojemności i sekwencyjnego układu doładowania z dwiema turbosprężarkami, nowa jednostka jest o około 25 proc. oszczędniejsza od 2-litrowego turbodiesla o porównywalnej mocy. Pierwsza turbina zapewnia dużą siłę napędową przy niewielkich obrotach (90 proc. momentu dostępne od 1500 obr./min), a druga - przy większym obciążeniu. 

Silnik Energy dCi 160 Twin Turbo - wykres mocy i momentu obrotowego

Do budowy silnika posłużyły doświadczenia inżynierów Renault w Formule 1. Zastosowano w niej m.in. wydajniejszy, poprzeczny układ przepływu cieczy chłodzącej w obszarze komory spalania, popychacze pokryte utwardzoną powłoką węglową DLC (diamentopodobną) czy pierścienie U-flex, których forma dostosowuje się do zmian kształtu ścian cylindrów spowodowanych wahaniami temperatury i ciśnienia.

Energy dCi 160 Twin Turbo jest zgodny z normą Euro 6b i ma być montowany w większych modelach Renault, m.in. z segmentu D i E. 

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy