25 lat Audi V8
Blisko ćwierć wieku temu zadebiutowała pierwsza limuzyna Audi - V8. Model ten nie odniósł co prawda rynkowego sukcesu, ale zapoczątkował błyskotliwą karierę czterech pierścieni w klasie premium.
Zaprezentowane jesienią 1988 roku V8 było pierwszym Audi napędzanym widlastą "ósemką". I choć (za) bardzo przypominał mniejsze modele 100 i 200, oferował wszystko, czego oczekiwali nabywcy limuzyn premium. Lista wyposażenia obejmowała m.in.: pamięć ustawień foteli i lusterek, podgrzewane zamki drzwi oraz poduszki powietrzne. Początkowo do napędu limuzyny służył 3,6-litrowy silnik V8 o mocy 250 KM, będący w zasadzie połączeniem dwóch jednostek 1.8 z Golfa GTI. Do kompletu: 5-biegowa skrzynia ręczna lub 4-biegowy automat oraz coś, czego nie miała klasa S, ani seria 7, czyli stały napęd na obie osie (centralny dyferencjał typu Torsen lub z przekładnią planetarną i sprzęgłem wielotarczowym, zależnie od typu przekładni).
W 1990 roku do oferty dołączyła wersja przedłużona, a w 1992 roku mocniejszy, 280-konny wariant o pojemności 4,2 litra. Zasilane nim V8 w połączeniu z 6-biegową skrzynią ręczną osiągało "setkę" w 6,9 s i rozwijało prędkość maksymalną 249 km/h (w opcji oferowano także 4-stopniową przekładnię automatyczną).
Produkcję V8 zakończono po 5 latach, w listopadzie 1993 r. Mimo że ambicje Audi zakładały nawiązanie walki z Mercedesem klasy S (W126) i BMW serii 7 (E32), do klientów trafiło zaledwie 21 tys. egzemplarzy modelu. Dla porównania, w latach 1979-1991 Mercedes sprzedał 818 tys. sztuk W126, a BMW E32 od 1986 do 1994 roku znalazło ponad 311 tys. nabywców. W uzyskaniu lepszego wyniku przeszkodziła m.in. ograniczona oferta silników, podobieństwo do tańszych modeli, a także braki w pozycji rynkowej - zwłaszcza na rynku USA. Dopiero następca, czyli model A8 z seryjnym napędem na przednią oś i dieslami w ofercie, zapewnił Audi sukces. To V8 przypisuje się jednak przetarcie szlaków i rozpoczęcie budowy nowego wizerunku marki spod znaku czterech pierścieni jako producenta aut premium.
Z okazji jubileuszu Audi zaprezentuje cztery egzemplarze V8 podczas Techno Classica - największej na świecie wystawie oldtimerów (10-14 kwietnia br.). Obok modelu z początku produkcji pojawi się przedłużana wersja V8 L, odmiana Avant, zbudowana na bazie 200 Avant, oraz wariant wyścigowy z silnikiem o mocy 462 KM. Warto wspomnieć, że Hans-Joachim Stuck za kierownicą modelu zdobył w 1990 roku mistrzostwo serii wyścigów turystycznych DTM.
Na stoisku oznaczonym czterema pierścieniami będzie można również obejrzeć przedwojennego Horcha 830 z jednostką V8.
msob