Skoda Octavia i jej alternatywne napędy. Jak działają?
Eleganckie, niezawodne, a teraz również ekologiczne i ekonomiczne – inżynierowie Skody nie przestają nas zaskakiwać. Nowa generacja Octavii dostępna jest wróżnych napędach. Co kryje się pod oznaczeniami iV i e-TEC?
Polacy pokochali Octavię - to najlepiej sprzedający się model Skody w naszym kraju, ale nie tylko my jesteśmy jego miłośnikami. Model w wersji kombi jest najpopularniejszym samochodem o tym typie nadwozia w całej Europie! Nic więc dziwnego, że Skoda zdecydowała się wziąć na warsztat właśnie Octavię i wyposażyć ją w alternatywne napędy. Teraz kultowy model dostępny jest jako hybryda typu plug-in, czyli taka, która może być ładowana z domowej sieci elektrycznej, a także tzw. miękka hybryda. Zainteresowanie wzbudza przede wszystkim Octavia iV, wyposażona w innowacyjne połączenie silnika elektrycznego ze spalinowym.
Układ zainstalowany w tym modelu składa się z silnika spalinowego o pojemności 1,4 l oraz silnika elektrycznego o mocy 85 kW, ma zatem wszystkie zalety hybrydy, ale również znacznie dłuższy zasięg na samym prądzie. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 13 kWh ładuje się na trzy sposoby: podczas pracy silnika spalinowego, odzyskując energię z hamowania oraz z gniazda, do którego możemy podłączyć się w domu lub na stacji ładowania. Ładowanie z gniazda 230 V od 0 do 80 proc. trwa 3 godziny 45 minut, a z ładowarki ściennej o mocy 3,6 kW do 80 proc. naładujemy w zaledwie 2 godziny i 33 minuty. Pełne ładowanie trwa 3 godziny i 33 minuty.
Samochód tego typu wspomagany jest silnikiem spalinowym, jednak na co dzień większość z nas może jeździć wyłącznie "na prądzie". Zasięg silnika elektrycznego sięga do 60 km w cyklu WLTP, co przeważnie wystarcza na codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy. To daje Octavii iV wyższość nad klasyczną hybrydą, która w trybie wyłącznie elektrycznym przejeżdża zaledwie parę kilometrów. Takie rozwiązanie idealnie sprawdzi się również u tych, którzy jeszcze z różnych względów boją się przesiąść do samochodu całkowicie elektrycznego. Hybryda typu plug-in doskonale odpowiada ich potrzebom - na co dzień możemy jeździć ekonomicznie i ekologicznie, a gdy wybieramy się w dłuższą trasę, korzystamy z silnika spalinowego, który w parę chwil zatankujemy na każdym rogu.
Napęd użyty w Octavii iV przyczynia się do znacznego ograniczenia emisji spalin do środowiska: jak podaje producent, minimalna emisja CO2 w cyklu mieszanym wynosi 22 g/km. Jazda wyłącznie na silniku elektrycznym jest całkowicie bezemisyjna. Jeśli dodamy do tego ładowanie czystą energią wytwarzaną przez nasze dachowe panele fotowoltaiczne, to możemy zacząć podróżować niemal w pełni ekologicznie (nie licząc tych momentów, kiedy musimy skorzystać z silnika spalinowego). Posiadanie instalacji pozyskującej energię słoneczną pozwala nam również sporo zaoszczędzić, a nawet jeździć za darmo! Poza tym, nawet gdy będziemy korzystać z silnika spalinowego, Octavia iV w cyklu mieszanym pali zaledwie 1,0-1,6 l/100 km. Dodatkowo kierowcy, którzy zdecydują się na zakup auta z napędem typu plug-in i silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm³, od nowego roku będą mogli liczyć na zwolnienie z podatku akcyzowego, co oznacza 3,1 proc. zniżki.
Octavia iV może działać w trybie hybrydowym. Gdy jej na to pozwolimy, będzie inteligentnie przełączać się pomiędzy silnikiem elektrycznym i spalinowym, by optymalnie wykorzystywać zalety każdego rozwiązania. Co nam to daje? Przede wszystkim oszczędność, ale nie tracimy również osiągów. Gdy dociśniemy pedał przyspieszenia, silnik spalinowy chętnie wesprze elektryczny. To znaczne ułatwienie w nagłych sytuacjach, na przykład podczas dynamicznego wyprzedzania. Łącznie Octavia iV może pochwalić się mocą 204 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm. Octavia o napędzie hybrydowym typu plug-in dostępna jest również w wersji sportowej - RS iV, która oferuje moc 180 kW (245 KM), a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Ten model w trybie Sport przyśpiesza "od zera do setki" w 7,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Samochód poruszany napędem elektrycznym jedzie tak cicho, że producent z myślą o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów zadbał o specjalny generator dźwięku E-noise, który pozwoli usłyszeć pojazd na ulicy.
Prócz Octavii iV, możemy spotkać się z oznaczeniem e-TEC, co oznacza samochód z tzw. miękkim napędem hybrydowym. W przeciwieństwie do hybrydy typu plug-in, samochód nie może być podpięty do zewnętrznego źródła prądu. Akumulator ładowany jest wyłącznie energią kinetyczną odzyskiwaną w trakcie hamowania. Silnik spalinowy w miękkich hybrydach jest jedynie doładowywany energią elektryczną, co realnie zmniejsza zużycie paliwa - jak podaje producent, oszczędność wynosi 0,4 l na 100 km. Dodatkowymi czynnikami, które wpływają na atrakcyjność tego rozwiązania, jest niższa emisja CO2 oraz szybsze i łagodniejsze uruchamianie silnika.
Prezentacja partnera